Viser søkeresultater 51 til 60 av 73
-
19-02-07, 17:24 #51
betyr da en t3 på 3,5 og en tsh-1,0 at æ kanskje ikkje får prøve kombinasjonsbehandling?????
formen e like elendig uansett kor mye æ justere og endre på levaxin
-
19-02-07, 21:40 #52
Pusur, du skulle visst hvor mange rare medisiner de prøver på mennesker med psykiske problemer, og det helt uten blodprøver.
Hos oss med hypothyreose er det på tide å prøve andre doser og medisiner også, og noen få må ha ft4 og ft3 helt øverst, og noen få bittelitt over referanseområdet. Man må rett og slett prøve noe annet hvis ikke nåværende dose hjelper.
Maia, det er ft3 som er det aktive hormonet. Lurt å ta liothyronin da for å få opp ft3.
Man begynner vanligvis med en kvart tablett, ikke hele tabletter.....
-
19-02-07, 23:55 #53
Jeg går nå på 125 mikrogram Levaxin og 10 mikrogram Liothyronin (merker hittil ikke noen bedring, men det er mulig dette er pga andre ting enn hypotyreosen).
Når jeg fikk lov av legen til å forsøke Liothyronin, så skulle jeg ta 10 mikrogram første uka, og deretter 20. Jeg tok vel 10 mikrogram i 2 uker, så 20. Samtidig økte jeg også Levaxin siden jeg leste at FT4 ofte sank når man begynte på Lio. Kom vel opp i 150 Lev. Og jeg ble hyper. Gikk rimelig langsomt fram, men ble altså hyper.
Så nå har jeg jobbet meg forsiktig opp til 125/10. Gikk fint vel i 8-10 uker, men jeg føler nå jeg ligger å vipper til grensen til "hyper".
Sa til legen sist han var veldig grei som lot meg forsøke Lio, siden mange leger ikke gjør det. Men at de legene som tillot dette, ofte satte pasientene på en for høy dose, og at jeg trodde jeg maks kunne klare 10. Spurte om jeg kunne få 10 mikrograms, men det fantes visst ikke. Bare 20 og 0,2. Lurer på om jeg skal be om 0,2 neste gang, for da kan jeg fordele dette utover dagen i 2-3 ganger.
Så vet du det
Husker ikke helt snakket tidligere, om det er slik at mange ikke tåler så mye som 20 Lio, eller om det er noe jeg innbiller meg. Men husker at når jeg sa dette til legen, så sa han at ja, dette var jo et farlig thyroxin (for mye thyroxin er farlig for hjertet). Så bare vær veldig observang og forsiktig!
Lykke til, kjære deg
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
20-02-07, 01:11 #54
Det stemmer helt og holdent det Stinavet du det Husker ikke helt snakket tidligere, om det er slik at mange ikke tåler så mye som 20 Lio, eller om det er noe jeg innbiller meg. Men husker at når jeg sa dette til legen, så sa han at ja, dette var jo et farlig thyroxin (for mye thyroxin er farlig for hjertet). Så bare vær veldig observang og forsiktig!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
20-02-07, 08:14 #55
Angående hjertet, så har jeg faktisk lest misnt fem artikler om at hjertet trenger t3, at lavt ft3 er farlig for hjertet.
Hjertet er veldig følsomt for t3, det vet man også av fenomenet thyreoideahormonresistens, de har ofte hjertebank fordi hjertemuskulaturen ikke har nedsatt følsomhet hos disse.
I fagtidssrifte om hjerte (ikke stoffskifte...) står det at de pasientene som hadde lavt ft3, hadde mye større fare for å dø etter bypassoperasjoner.
Så man må ha riktig dose.
Hva er i veien for å ta fjerdedeler?
-
20-02-07, 11:46 #56
Jeg har både møtt og lest om folk som har fått hjerteporblemer med å ta for mye T3 også. Så da ser det ut til at det er like farlig å være høy som lav. Merkelig sykdom vi har folkens
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
20-02-07, 13:05 #57
T....globulin?
Takk alle sammen!
Tatt nye prøver i dag. De ville ikke ta antistoffene mine, for det gjorde de i januar....
Vil enhver betennelse i kjertelen føre til forhøyede antistoffer?
Jeg hadde forhøyet t...globulin, noen som kan fortelle meg hva dette kan bety? fT4 var sunket fra 21-15, mens TSH har steget fra 19-25....., ingen leger eller noen skjønner noen ting!
Noen her?
Mvh MaiaJeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
22-02-07, 16:52 #58
Sv: T....globulin?
Ja.
Ang. diverse med hjertet, i trådene om ME står det at det kan være et kronisk-tretthetssymptom. Vet ikke om det passer.
thyroglobulin, det som transporterer thyroxin? Hvis det er masse av de, så vil den frie delen være lav, og kan forklare høy TSH. Men da er vel prøven tatt underveis i prosessen siden fri og bundet t4 får en viss likevekt til slutt.
Men du hadde jo også veldig lav ft3, var det du? Det er det aktive hormonet og vi vet at hvis vi tar liothyronin så går TSH mye ned, da går vel TSH mye opp hvis ft3 er lav...
Det kan være noe med prøven, at den medbestemmer noe totalt t4 sammen med ft4. Kun direktdialysemetoden er riktig, egentlig. Det som brukes vanligvis er en antistoffmetode. Det gir for eksempel konsekvenser hvis man har antistoffer mot t4, da vil prøve bli falskt veldig høy.
Man vet også fra før at målingene vil kunne bli feil ved veldig lave elelr veldig høye nivåer av thyroglobulin. Det er alltid noen få som har avvikende thyroglobuliner.
-
22-02-07, 17:13 #59
Hva kan høy thyroglobulin bety i praksis?
Jeg tenker kreft i kjertelen, men kjenner ingen forstørrelse.
Nei, dette er virkelig komplisert!
Mvh MaiaJeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
22-02-07, 20:27 #60
Mener TBG lages andre steder....
http://en.wikipedia.org/wiki/Thyroxine-binding_globulin Ja, i leveren som jeg trodde.
http://health.allrefer.com/health/serum ... sults.html
Lignende tråder
-
Født med Hypotyreose. Lav dose? Er Levaxin en bra medisin?
Av egfins i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 17Siste melding: 26-02-08, 18:19 -
Jenta mi ble født med forhøyet verdier...
Av Krapylet i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 4Siste melding: 13-08-06, 23:05
Svar med sitat
Bokmerker