Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Plutselig fikk jeg veldig lav TSH... Bruker ERFA Thyroid

hei Bethen!

Du bør også forsøke om det letter toleransen din å ta thyroid i to eller tre doser utover dagen, mest på morgenen, og så fallende. T3 kan gi deg hjertebank. Og T3 varer 4-6 timer, så er den brukt opp. Derfor har flere, som meg, glede av å dele opp dosen. Om du deler opp dosen kan det hende du klarer litt raskere økning. Selv bruker jeg 3.5 grain/215 mg thyroid.

Kjempeviktig at alle legene du bruker er oppmerksomme på at du også har lavt stoffskifte. Det kan hende om spyttprøver 4 ganger i døgnet avdekker at du har veldig lave kortisolnivåer. Da vil du ha stor nytte av et tilskudd med hydrokortison for å få kroppen i gang igjen.

Husk at ikke alle leger er klar over at ved bruk av enten kunstig eller naturlig T3 vil TSH bli null. De kan derfor be deg om å senke dosen på grunn av supprimert TSH. Og du kan ende opp med å bli sykere.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Norge
    Meldinger
    22

Jeg har idag vært hos en lege (ME-ekspert) og diskutert litt rundt hormoner. (Det er ikke min faste lege).

Jeg har ikke utslag på anti-TPO, og "ME-legen" sier at stoffskifteproblemene mine er sekundære. Derfor er jeg usikker på om jeg trenger å ha s høy T4-som de nye anbefalingene. Vi håper at stoffskifteproblemen retter seg opp p.g.a. den behandlingen jeg får for ME, men så langt har ikke det skjedd og T4 har fallt jevnt og trutt i flere år og er nå på 10. Hun var enig i at særlig T4-verdien min var for lav, og hadde tre forslag:

Øke doseringen Thyroid forsiktig, starte med 25 mcg Levaxin, og/eller ta noe som hun ga meg resept på som skulle støtte skjoldbukkjertel-funksjonen.

Jeg forsøker en langsom doseøkning av Thyoriod først, og takker for tipset om å ta det tre ganger i døgnet. Jeg lurer da på hvor sent om kvelden jeg kan ta siste dose, til middag (16-17) eller kvelds (19-20).

Takk for meldingen fra Aker sykehus, Kevlin. Den forklarte mye. Jeg vidersendte meldingen fra Aker sykehus til min fastlege på e-post, men h*n svarte at jeg hadde for mye tyroksin siden TSH var så lav. Enten leste hun ikke meldingen skikkelig eller så tror hun ikke på det. Utsetter den diskusjonen til neste konsultasjon.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Husk at ikke alle leger er klar over at ved bruk av enten kunstig eller naturlig T3 vil TSH bli null. De kan derfor be deg om å senke dosen på grunn av supprimert TSH. Og du kan ende opp med å bli sykere.
    Det er vel akkurat dette du advarer mot her, Vigdis

Jeg fikk også snakket om binyretretthet idag, og fikk med en lapp hvor det sto hvilke prøver som skulle tas av fastlegen og på Aker sykehus. Så får vi bare håpe fastlegen vil skrive rekvisisjon.

Takk for hjelpen alle sammen, jeg er mye "klokere". God helg

Hilsen Bethen

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

hei

Jeg ville ikke tatt thyroid så sent som kl 19-20. Den kvikker deg opp i 4-6 timer. Og du vil vel legge deg og sove? Jeg utforsker litt for egen del hva som er best mellom kl 14-17. Så om du for eksempel legger deg kl 23, tenker at thyroid, altså T3, i verste fall kvikker deg opp i seks timer bør du ikke ta den senere enn kl 17. Forsøk deg frem!

Angående legen din og mangel på kunnskap om TSH: let deg frem til medisinsk info og print ut til legen. Det er hypofysen som oppfatter at du er overdosert når du får tilført T3. Og det bør legen vite. Men den ukunnsakpen er desverre utbredt. Allmennleger skal vite mye om mangt, så det er ikke rart om det blir mangel på kunnskap innimellom.

For noen fungerer en miks av thyroid og levaxin utmerket. Thyroid inneholder litt mer T3 enn det vi mennsker lager, så for noen kan det bli i meste laget. Ved å tilføre levaxin blir T4 høyere.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Er faktisk enig i at ditt lave stoffskifte kan karakteriseres om en sekundær situasjon - altså en følge av en annen feil.
    Kjertlen er ikke syk, og din tilstand grupperes i blandt de 10% som man erkjenner har lavt stoffskifte, men som ikke har kjertelsykdom.
    Det er en stor gruppe som ikke erkjennes stoffskifteproblemer også, og om disse hadde fått sin erkjennelse, ville det bli mye mer enn 10% !

Forsøk å en utvidet blodprøve :
    D-vitamin - B12 - selen - TBG - JOD(urin) !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Er faktisk enig i at ditt lave stoffskifte kan karakteriseres om en sekundær situasjon - altså en følge av en annen feil.
    Kjertlen er ikke syk, og din tilstand grupperes i blandt de 10% som man erkjenner har lavt stoffskifte, men som ikke har kjertelsykdom.
    Det er en stor gruppe som ikke erkjennes stoffskifteproblemer også, og om disse hadde fått sin erkjennelse, ville det bli mye mer enn 10% !

Forsøk å en utvidet blodprøve :
    D-vitamin - B12 - selen - TBG - JOD(urin) !
    Og ferritin siden denne også ofte henger med hos stoffskiftesyke.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg visste at jeg glemte noe, men kunne ikke komme på hva......
    Takk smgj

Det kan være flere
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg visste at jeg glemte noe, men kunne ikke komme på hva......
    Takk smgj

Det kan være flere
    Bare hyggelig. God helg!

Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  2. Min opstart på Erfa Thyroid
    Av Michael i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 09-10-11, 19:05
  3. Erfa Thyroid fra fastlegen