Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
07-10-10, 08:37 #1
Plutselig fikk jeg veldig lav TSH... Bruker ERFA Thyroid
Hei
Jeg er diagnostisert med ME og lavt stoffskifte.
Stoffskiftesykdommen har kommet gradvis og jeg har ikke satt meg så nøye inn i dette, men det slår meg stadig at symptomene er overlappende og at jeg ikke kan vite hva som skyldes ME og hva som skyldes stoffskiftet....
Jeg går hos en indremediner for ME som bemerket at jeg brukte veldig lav dose Thyorid, og han ba meg øke fra 60 til 90 mg, noe jeg gjorde i april/mai i år. Endokrinologen jeg var hos da jeg startet med Armour (senere ERFA) for et par år siden sa at jeg måtte passe på at T4 verdien min ikke ble for lav når jeg begynte med Armour, skulle være helst over 18. Jeg har forsøkt å snakke med fatlegen om dette, men hun bryr seg ikke om verdiene mine så lenge de er innenfor referanseområdet.
Grunnet ME-sykdommen min har jeg ikke orket å følge opp dette skikkelig, men føler at jeg nå må ta litt tak.
T4 verdiene mine har i løpet av årene på Armour/ERFA Thyroid sunket fra 16-17 til 10. T-3 verdien har vært stabil rundt 4.5. Doseøkningen jeg gjorde i mai har merkelig nok ikke ført til noen økning av hverken T4 eller T3. Jeg ble enig med fastelgen at jeg enten skulle øke doseringen enda mer, eller ta litt syntetisk T4, hvis verdiene mine ikke økte.
Nå har jeg fått den siste måligen min, og er litt forvirret.
For det eneste som har skjedd er at TSH har gått ned fra 3.08 til 0.15.
S-FT4=10
S-FT3=4.4
S-TSH=0.15
Det er den laveste TSH-måling jeg har hatt noen sinne, men hvorfor øker ikke de andre verdiene når jeg har økt doseringen min med 50%?
Jeg hadde planer om å starte en doseøkning nå, men kan det være skadelig når TSH er så lav? Er dette tyspisk for naturlig skjoldbukkjertel medisin, tilfeldig utslag eller noe annet... (Det kan sikkert også skyldes forstyrrelser i hypofyse/binyrer p.g.a. ME).
Takknemlig for litt hjelp her!
Hilsen Bethen
-
07-10-10, 09:07 #2
Sv: Plutselig fikk jeg veldig lav TSH... Bruker ERFA Thyroid
1) Det er slett ikke sikkert at feedbacksystemet ditt virker 100% lenger. Det er forøvrig ikke så uvanlig, dessverre. Og i følge min lege skjer dette ofte etter at man har vært stoffskiftesyk en periode. Om det kommer at at man får ubalanse i systemet og må bruke mer stoffskiftehormon for å kompensere for "noe annet" eller om kroppen rett og slett gir opp å piske en død hest vites ikke.
2) Et annet forhold er at TSH - selv i et fungerende feedbacksystem - ofte vil bli under 0 på Erfa siden man tilfører t3/t4 i et noe større forhold enn kroppen selv ville ha produsert. Det finnes flere tråder om dette på forumet, samt en uttalelse fra Aker ett eller annet sted som jeg ikke finner i farten. (Så ja, at tsh blir 0 er typisk for når man bruker tilskudd av naturlig hormon.)
TSH gjør såvidt legene vet ingenting praktisk i kroppen, den bare sier ifra om kjertelen skal produsere mer eller mindre t3 og t4. Siden kjertelen din ikke virker og man heller ikke kan måle eller garantere at TSH-systemet virker så synes jeg at du skal stole på endoen. H*n har rett (og legen er en tosk).
Det er hormonene t3 og t4 kroppen din benytter, ikke TSH. Det er viktig at du har nok hormoner til at kroppen kan gjøre "det den vil". Jeg tipper at årsaken til at du ikke får økning i blodet etter tablettøkning rett og slett er at kroppen har fått mer hormoner å bruke - og bruker dem på steder som tidligere har vært prioritert bort på grunn av mangelen på "midler". (Tenk statsbudsjett...!!!)
Jeg tror du bør fortsette å tilføre til at du er på målverdien med en ft4 på 16-20 (dersom du ikke opplever sterkt ubehag). Du kan øke hver 14-dag til hver 6. uke sålenge du ikke føler ubehag ...Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-10-10, 09:35 #3
Har du stått på 60 mg Erfa i 2 år?! Jeg blir virkelig trist hvis du har gjort det..
Du burde fått informasjon om å øke mye fortere... Fra gammelt av brukte "hvermannsen" 180 mg og oppover vanligvis.. Armour er jo den "gamle" stoffskiftemedisinen.. Du burde komme deg til endokrinologen din igjen! Så burde du kanskje vurdere å trappe opp med erfa hvis levaxin ikke har virket før? Ellers er det mange som fungerer greit på erfa + levaxin. Andre igjen føler at etter at de kuttet levaxin i kombinasjonen med erfa, har de fått det mye bedre.
-
07-10-10, 09:41 #4
Først er jeg meget nysskjerrig på hvilken endokrinolog som har skrevet ut tyroide hormoner til deg. Hvis du vil oppgi det kan du sende en PM ?
Så vil jeg si at dosen din er alt for lav.
Mange har dessuten behov for å gå på en litt større dose en tid. Det gjør mye godt i en kropp som er underforet på stoffskiftehormoner i lang tid.
Det er svært viktig å holde en så høy fT4 man bare kan. Man kan støtte seg på blodprøver til man vet hvordan doser funker for en. Senere holder det med å kjenne igjen tegn og symptomer men har lært seg hva betyr for å regulere dosen.
TSH har som nevnt ingen betydning lenger, da det kun er kjertlen som har reseptorer for denne. Man kan heller ikke stole på at hypotalamus oppfatter tilførte hormoner som om de var sine egne. Dermed ryker feedback-teorien når man havner på tilskudd.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-10-10, 10:13 #5
Takk for svar, alle sammen.

Det er jammen mye man må holde styr på selv.
Ja, jeg har gått på 60 mg. i 2 år, og har begynt å få en mistanke om at
fastlegen skulle fulgt meg opp bedre. (Jeg har mange stoffskiftesymptomer også, men siden jeg har ME kan de bare tillate seg å overse det - fordi ME ikke behandles medisinsk i Norge). Nå får jeg hjelp av en utenlandsk lege, men det er en annen historie. Bruker mye av kreftene mine til å følge opp den behandlingen, og stoffskiftet har gått litt i glemmeboka. Men jeg har tatt prøver regelmessig hos fastlegen som ikke har sagt noen ting, før jeg reagerte selv på den lave T4-verdien.
Jeg har et lavt funksjonsnivå og har derfor problemer med å komme meg til endokrinologen igjen. Men skjønner at jeg må ta meg en tur snart.
I mellomtiden skal jeg snakke litt med en privatlege jeg skal til i morgen ang. ME'en, og min utenlandske indremedisiner som jeg skal til om ca. 1 mnd. Hvis jeg ikke får "napp" hos noen av dem får jeg avlegge endokrinologen et besøk igjen.
Sender deg en PM ang. hvem jeg fikk resepten av, n`Finn.
Men det var meget motvillig, så jeg tror ikke det er noen ide å sende andre til ham.
Jeg startet doseøkning denne uken. Siden jeg er veldig sensitiv mot alle typer medisiner, gjør jeg dette veldig sakte. Jeg tar 15 mg mer annen hver dag i 6 uker, så øker jeg med 15 mg. annen hver dag hver sjette-åttende uke. Får prøve å komme meg opp i 120 mg. og så finne ut hva endokrinologen mener etterhvert.
(Tror forresten jeg sender ham prøvesvarene i posten, kanskje han kan hjelpe pr. brev)
Hilsen Bethen
-
07-10-10, 10:16 #6
Kære, kære Bethen

Det er ikke kun ME-sygdommen som er grunden til at du har ikke orket.... Det er denne "børne-dose" af Thyroid, som er (nok) mest skyldig her. Og dit "stakkels" T4 har jo ikke noget at komme af, da Thyroid-dosering er så lavt. Det er meget sandsynligt, at det er restfunktionen i din kirtel, der er blevet reduceret med tiden og har dermed påvirket din T4-status for nedadgående. I den hidtidige lille dose er der (i hvert fald) ikke nok til at opretholde T4, endsige - øge det.
Selv 90 mg Erfa Thyroid udgør kun ½ af den mindste voksen dose af den nødvendige for (overhovedet) at komme til at have det bedre - ME eller ikke ME. Du er nødt til, som minimum at fordoble din dosering, før din krop kan starte på en genopretning. Lige nu (og hidtil) vegeterer den bare og med den - gør du.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-10-10, 10:23 #7
Ja, du burde ha blitt fulgt opp mye bedre!

Og så tillater jeg meg å kritisere legene dine for å sette en ME diagnose på deg, når stoffskiftet ditt ikke er skikkelig behandlet. Jeg fikk ME stempelet på meg da jeg gikk på levaxin, hadde visstnok fine prøver, men levaxin virker ikke på en eller annen måte i koppen min. Det ble helt en annen effekt da jeg startet på erfa thyroid; hadde noen uker i sommer da jeg var helt symptomfri.Så fikk jeg problemer med binyrene (veldig like symptomer) og nå er jeg i formsiget i gjen på 195 mg erfa.
-
07-10-10, 10:47 #8
Heisan
Ja, det er jo en kjent sak at ME er en sekkepostdagnose, som mange forskjellige tilstander havner i. (Men vet jo ikke helt hva ME er,da, men jeg har landet på at det er en nevroimmunologisk sykdom som oftest utløst av en infeksjon).
Jeg har mye annet rart som blir behandlet, så det er ikke noe tvil om at det feiler meg mye mer en stoffskiftesykdom. Jeg har fått avdekket flere bakterielle infeksjoner de siste to årene, som jeg behandles for med antibiotika mm. Prøver fra immunforsvaret viser også store avvik.
Men det er ikke tvil om at mange av symptomene likner, og jeg er altså så heldig å ha to sykdommer som legene kan for lite om. Jeg blir jo ekstra sliten av hele tiden måtte være min egen lege.
Interressant det du skriver om binyreproblemer, Jeanette78. Det er nemlig også noe man ofte ser ved ME. Jeg har bedt flere leger underøke binnyrene mine, men ingen har vært villige til det. Nå skal jeg ta det opp på nytt. Trengte visst et spark bak!
Utolig flott forum dere har, her får man raske og gode svar!
Også så mange morsomme figurer,da.
Kjenner jeg har brukt opp PC-kreftene mine for idag, men takk igjen alle sammen! Titter innom igjen senere.
Hilsen Bethen
-
07-10-10, 11:11 #9
Ja, nå kan infeksjonssykdommer dukke veldig opp hvis man har stoffskiftesykdom og binyretretthet. Og hvis man har stoffskiftesykdom, er det meget sannsynlig at man kan ha binyretretthet også. Binyrene og skjoldkjertelen samarbeider om metabolismen i kroppen. Binyretretthet kan komme hvis man f.eks har stått på levaxin i mange år og/eller har vært belastet med allergier, stress, infeksjoner osv. Mange kan få problemer med syntetiske medisiner og særlig kun t4 tilskudd som levaxin er. Binyrene må kompensere for den dårlige behandlingen. Mange lager f.eks ikke nok t3 på levaxin.. Les litt på sttm (stop the thyroid madness) sidene; der får t4 tilskudd (kun) som behandling av stoffskiftelidelser mye pepper. Ikke svelg alt du leser der, men les f.eks historiene til de som har byttet fra levaxin til armour.
Hvis man er binyretrett og starter på stoffskiftehormoner, kan man komme til å merke at stoffskiftemedisinene ikke virker. Binyrene skiller ut et hormon som hjelper t3 inn i cellene (slik at forbrenning og energiproduksjon kan foregå). Og hvis man går over fra levaxin til armour/erfa osv, kan binyrene bli så belastet av "et friskt tilskudd av hormoner" at man blir værre! Binyrene greier ikke henge med. Derfor trenger mange binyrestøtte i form av pregnenolone, dhea, hydrocortisontabletter, binyrecelleekstrakter for å nevne noe i en oppstartsfase. For å klare å få effekt ut av stoffskiftehormonene og komme seg opp i dose altså..
Jeg nekter ikke for at du har ME, men som Anisa sier; jeg tror også stoffskiftet ditt har det meste av skylda..
(koslig figur, og vel fortjent
)
-
07-10-10, 16:55 #10
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Min opstart på Erfa Thyroid
Av Michael i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 09-10-11, 19:05 -
Erfa Thyroid fra fastlegen
Av BeritM i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 11Siste melding: 25-04-10, 08:38 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Fått time hos endokrinolog veldig plutselig
Av Stina i forumet EndokrinologerSvar: 93Siste melding: 01-11-07, 20:52
Svar med sitat

Bokmerker