Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Hybrid View
-
02-10-10, 20:09 #1
Sv: Sex, løgne og medicinalindustri... af Ray Moynihan
Jo, men både bogen og problemet handler primært om:
... med "Female Hypoactive Sexual Desire Disorder" som et aktuelt eksempel.Søgeord: Disease mongering
Ordet mongering udtrykker hvad mongers beskæftiger sig med. En monger betyder hosekræmmer, bissekræmmer, også kendt som en agent, marskandiser, advokat (med et negativt fortegn siden det 16. århundrede), eller en omrejsende sælger af varer. ...
"Sygdoms-mongering" er et begreb der blev indført af den sundhedsvidenskabelige forfatter Lynn Payer i hendes bog Sygdom-Mongers: Hvordan Læger, Lægemiddelproducenter og forsikringsselskaber får dig til at tro, at du er syg (1992). Payer definerer sygdomsmongering som et "forsøg på at overbevise, i bund og grund raske mennesker om at de er syge; og syge mennesker - om at de er meget mere syge." Denne strategi er også blevet kaldt "the corporate construction of disease" af Ray Moynihan, Iona Heath og David Henry i British Medical Journal. "Der er en masse penge at tjene på at bilde raske mennesker ind, at de er syge" siger de. Farmaceutiske virksomheder er meget optaget af at sponsorere selvopfundne definitioner af sygdomme og formidle dem til både lægestanden og almindelige mennesker.
Det lader til at almindelige mennesker, dem lægerne angiveligt skulle være så overlegne... er i den grad ligestillede med den hovmodige lægestand når der skal sluges råt og ukritisk, hvad det behager medicinalindustrien at bilde dem ind.
Alle de endeløse år på lægestudier og en fornem akademiker-titel har ikke væbnet lægestanden mod (egen) naivitet, manglende kritisk sans og værn mod videnskabeligt uredelig manipulation.
Problemet er blot, at den almindelige lægmand skriver ikke recepter. Det gør lægerne. Også når de ordinerer giftige og unødvendige lægemidler til mennesker, der før eller siden (i realiteten) dør af dem. Vel at mærke efter at samfundet og patienterne har betalt regningen på apoteket, og lægen har fået sin løn.
Er det ikke bare smart!
Mere om Disease mongering i emnet: Disease Mongering eller Klunseri i Sygdom• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat

Bokmerker