Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Hybrid View
-
29-09-10, 12:35 #1
Sv: Operert, jodbehandlet, medisinert og blir lett overtrent
Hej Helga og velkommen.

Lægen insisterer måske, men det kræften som bestemmer. TSH på 0,8 er det absolutte maximum der bør tilstræbes, men helst lavere og allerbedst - umålbart. Det regner jeg med at du er blevet oplyst om grunden til (?).
Det er af en afgørende betydning, at dit TSH skal være så lavt, at restkirtelceller, evt. kræftens restceller ikke trigges til at vokse igen. Det TSH som trigger genvæksten og derfor skal det være så lavt som muligt hos alle opererede for kræft i skjoldbruskkirtlen.
Måske burde du hoppe direkte til Thyroid USP i stedet for Levaxin. Selv om også Thyroid kræver en tilvænning - er det ikke så meget op ad bakke som med synt. thyroxin T4 + dit funktionsniveau (pga. indholdet af T1, T2, T3 og Calcitonin - foruden T4) ville afgjort forbedres på sigt, så træning ville ikke længere være så belastende som den er nu.
Om Thyroid USP mediciner kan du læse i forummet Thyroid USP medisiner
God bedring og god vind
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-09-10, 13:09 #2
Tusen takk for hyggelig velkomst!

Jeg har blitt forklart hvorfor TSH skal være så lavt som mulig, og har vært mer enn frustrert fordi jeg ikke føler meg bra. Jeg har imidlertid ikke blitt informert om at det finnes alternativer til Levaxin.... Burde jeg ta dette opp med fastlegen min, eller legen min på Radiumhospitalet? Jeg skal på kontroll igjen der i november.
Smiler og gråter fordi det kanskje går an å få både sikkerhet for å slippe tilbakefall og en kropp jeg kan leve godt med
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
29-09-10, 16:10 #3
Hei Helga.
Jeg forstår heller ikke at maxverdien på TSH skal være 0.8. Kanskje bare uheldig ordvalg ?
TSH er jo et anabolt stoff som får kjertlen til å vokse. Det er slik kjertlen vanlivis får kapasitet til å øke produksjonen. (TSH regulerer også kjertlen tilgang på jod).
Som du sikker vet, kan det være vevsrester igjen som ikke bør vokse, og så lav TSH som du tåler er det beste.
Når du ikke syns du tåler så høy dose, kan det være et tilpassingsproblem i oppstarten av medisinsering som med tiden vil endre seg slik at du etterhvert vil tåle den dosen som skal til.
Hos de som ikke har hatt kreft, går behandlingsnormen ut på at TSH bør være som den er hos friske mennesker - rundt 1.
Det er likevel så, at mange ikke føler at dosen da er høy nok. De føler seg som du beskriver, og blir bedre med en litt høyeere dose.
TSH er ofte så lav at den ikke er målbar.
Jeg har det slik selv. Min TSH har vært null i flere 10-år.
Trening er et problem.
Jeg har alltid trent, og mener det er bra å fortsette med det.
Men det må endre karakter, mål og system. Over til mer rolig grunntrening, ikke så mye kvalitet og topping kan du bare glemme tror jeg.
Jeg har også mye lenger restitusjonstid og kan derfor ikke trene så ofte.
Ikke alle har det slik, men jeg tror et godt råd er at man må lytte mye mer til kroppen, og ikke trene sev om en ikke er motivert.
Motivering sliter jeg også med, og har funnet andre treningsformer de dagene.
Kajakkpadling passet meg bra, med det kan være andre former som ikke trenger være så anstrengende.
Håper du finner veien Helga.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-09-10, 16:25 #4
Hadde det bare vært å skru opp dosen så. Jeg har vært oppe i 200 mcg daglig, og da følte jeg meg veldig dårlig. Nå fungerer det iallfall sånn ng lunde... Merker bedring med eng gang jeg har fått lov til å gå litt ned i dose. Det hører med til historien at jeg hadde for høyt stoffskifte i 16 år før jeg fikk kreft - 12 år før det ble oppdaget. Jeg måtte legge opp toppidrett pga det. Jeg vet så godt hvordan det føles å være i form, og har ikke vært det på nesten 20 år. Hadde selvfølgelig håpet på å kunne få en liten følelse av god form igjen en gang i livet...
Jeg har innsett at kroppen aldri kommer til å bli den samme igjen, og at jeg må være mer mer forsiktig. Jeg blir bare så fryktelig lei meg når det er så tungt både fysisk og mentalt hele tiden!
Har vært inne og lest om armour nå. Noen som har erfaringer med det og fysiologisk virkning?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
29-09-10, 16:27 #5
Tusen takk Finn, for at du ønsker meg lykke til. Ønsker for deg at du får den gleden av trening du selv ønsker deg
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
29-09-10, 16:58 #6
Heisann Helga og velkommen

Selv kjenner jeg meg nesten dø innvending når jeg ser andre som er ute å jogger. Savnet er stort i forhold til fysisk aktivitet så jeg vet hvor du kommer fra. Før sprang jeg tre mil i uka, nå må jeg ha pause underveis for å tømme oppvaskmaskina. Selv har jeg en annen form for lavt stoffskifte enn du, men hyposymptomer er nå engang hyposymptomer.
Du førteller at du var enda mer dårlig på 200mcg levaxin. det hadde vært interessant å vite hva du mener med dårlig? Altså symptomer? Har du vurdert muligheten for at du kanskje ikke tåler levaxin særlig godt? Dette skjer med noen vet du, selv om du ikke vil finne leger som vil innrømme det. Her inne finner du ihvertfall pasienterfaringer som sier annet.
Vi er mange her som bruker thyroide medisiner. Jeg er blandt dem. Dessverre har jeg i tillegg binyreproblematikk som jeg sliter med utover stoffskifte så jeg kan ikke brukes som noe stjerneeksempel på hvor godt thyroider funker...enda. Jeg har alltid vært kald, helt inni margen kald. Bare få uker etter at jeg startet på thyroider opplevde jeg å sitte foran et åpent vindu i korte armer å svette og det var 5 grader ute. Dette har ikke jeg opplevd på de 20 årene jeg har vært syk, selv om jeg har vært medisinert med levaxin i 15 år.
Tablettinneholdet var det som fikk meg til å bytte medisin og det har n'Finn skrevet i sitt innlegg til deg. Flere virkestoffer som min kropp har vært frarøvet de 15 årene jeg brukte syntetiske medisiner, virkestoffer kroppen min naturlig ville produsert dersom jeg ikke var syk.
Verdt et forsøk spør du meg
-
29-09-10, 17:18 #7
Javisst, jeg slutter meg til Blondie her

Jeg har egentlig alltid vært frysen av meg. Ikke engang da jeg blei godt polstret (vektoppgang) sluttet jeg å fryse.
Jeg også kan ha mindre klær nå - uten å fryse
I tillegg så har vekta gått sakte, men sikkert, nedover - ruffly åtte kilo siden ifjor.Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
29-09-10, 17:44 #8
Vi kommer sånn sett fra to forskjellige verdner, jeg fikk lavt stoffskifte og ble behandlet med Levaxin fra -88 med meget dårlig effekt. Da hadde jeg hatt problemer i mange år.
Jeg måtte gi opp konkurranseidrett lenge før behandlingsstart, så det ble på mosjonsnivå og jeg har funnet meg godt tilrette med det.
Levaxin er jo en hellig ku i behandlingssystemet, og det var ikke lett å få prøve noe annet. De sa jo i mange år at det rett og slett ikke fantes noe annet, og jeg spurte og grov og fikk ikke greie på noe før internett kom og flinke jenter på forløperen til dette forumet tømte av sin viten.
Sannheten er jo at hormoner fra grisekjertler ble anvendt som eneste preparat frem til 1975 omtrent. Så ble de avregistret i 1990.
Disse produkter har jo fugt med den industrielle utvikling og fremstår idag som fremragende produkter. Men legene vil altså ikke bruke dem. Ikke engang på meg, som slet noe jævlig og som det gikk rett ned for.
Nå han jeg ikke tenke meg å gå tilbake til Levaxin, men både min gamle moder og min søster bruker Levaxin.
De som kommer fra situasjoner der høyt stoffskifte har vært problemet, vil ofte foretrekke å ha høye fT4-nivåer. Mange sier også at de ville foretrekke å ha det høyt fremfor å bli behandlet for lavt.
Det er mange meninger, så en må vente litt å danne seg sin egen.
En ting er sikker - tolmodigheten må med.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-09-10, 08:11 #9
Først: Tusen takk for at dere er der ute! Jeg har følt meg litt alene, og trodd at alle andre fungerer fint på Levaxin...

Det jeg merker av symptomer når jeg føler at jeg er overmedisinert er dårligere konsentrasjon, jeg holder ikke hele arbeidsdagen uten å bli helt ull i hodet rett etter lunsj, jeg sover mye dårligere (selv om jeg tar melatonin), og kroppen er enda tyngre og tåler INGEN trening. OG masse hjertebank. Jeg har tolket dette som hypersymptomer, og har blitt veldig fort bedre når jeg har fått lov til å skru ned dosen. Jeg ser at det kan være å "enkelt" at jeg ikke tåler Levaxin, eller iallfall at kroppen min savner alle de andre stoffene den ikke produserer selv lenger. Har begynt arbeidet med å samle informasjon nå slik at jeg har noe å slå i bordet med til legen min. Jeg har sloss med henne før... Hun må da unne meg å fungere så godt som mulig tenker jeg, men jeg ser jo utfra mange av deres erfaringer at det kanskje ikke er så enkelt.
Jeg vet at jeg ikke hadde noe valg i forhold til operasjon - to svulster og spredning - men det er kjett å føle seg like dårlig som da jeg "bare" hadde for høyt stoffskifte.
Når det er sagt, så skal jeg jammen stå på, og dele av mine erfaringer i søken etter noe som fungerer bedre. Jeg er tross alt heldig som lever, og som fungerer i jobb og som mor og kone.
Jeg ønsker dere alle en strålende dag! Stå på!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
30-09-10, 08:14 #10
Og dere - jeg fryser også - alltid! Untatt da jeg var gravid og ammet. Tenk å få slippe det!!!!
Det hjelper på humøret at det finnes muligheter
Lignende tråder
-
Er medisinert men mangler det lille ektra
Av SvSo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 32Siste melding: 22-11-10, 13:16 -
Medisinert, men ikke bra? Maten påvirker hormonene!
Av nora i forumet Helbred og kostholdSvar: 19Siste melding: 01-04-10, 12:41 -
Svingninger i tsh/medisinert
Av lillybell i forumet TSHSvar: 7Siste melding: 24-09-09, 22:01 -
Tidligere medisinert Graves, kan jeg være på vei til lav nå?
Av tussi i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 24-06-08, 19:59 -
Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
Av Nettverk i forumet TSHSvar: 17Siste melding: 10-02-08, 16:16

Svar med sitat
Bokmerker