Hvad er metabolisk syndrom?

Metabolisk syndrom er karakteriseret ved nedsat virkning af insulin (insulinresistens), hvilket medfører ubalance i kroppens forbrænding af fedt og sukker. Metabolisk syndrom kan føre til alvorligere og ofte livsvarige sygdomme som hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes. Dem kan du forhindre ved at ændre din livsstil.

Hvem får metabolisk syndrom?

Risikoen for metabolisk syndrom er stor for personer:
  • der er overvægtige
  • dyrker for lidt motion
  • har dårlige vaner (rygning, alkohol etc.).
  • (Kilde)

Jeg har lige læst om Metabolsk Syndrom, som efter sigende er en slags forstadie til type 2 diabetes. Det jeg læste fyldte mig med skræk!

Behandling for Metabolsk Syndrom, for forebyggelse af type 2 diabetes er følgende:

Ud over livsstilsændringer er medicinsk behandling stort set altid nødvendig. Ofte kan det være nødvendigt at kombinere 2-4 forskellige slags medicin for at få en tilstrækkelig virkning.

Blodtrykssænkende medicin (antihypertensiva):

• ACE-hæmmere (mod for højt blodtryk)
  • AT-2-receptorantagonister (mod for højt blodtryk)
  • Betablokkere (mod for højt blodtryk og hjertesygdom)
  • Calciumantagonister (mod for højt blodtryk)
  • Diuretika (vanddrivende bruges mod for højt blodtryk).

De forskellige antihypertensiva bruges i lidt forskellige situationer. Det vigtigste er, at det høje blodtryk kommer ned, fordi det medfører nyreskade og hjertesygdom. Som hovedregel bør ACE hæmmere og AT-2-antagonister bruges ved type 2-diabetes og for højt blodtryk. Det skyldes, at store undersøgelser har vist, at de giver patienterne lavere risiko for hjerte-kar-sygdom.

Kolesterolsænkende medicin
Statiner er den type af medicin, som virker bedst på afvigelser i blodets fedtsammensætning herunder forhøjet kolesterol. De såkaldte fibrater kan dog være en mulighed primært til patienter, som har et meget højt indhold af det synlige fedt (triglycerid)i blodet. Medicinen Ezetimibe er en tredje behandling, som hæmmer optagelsen af kolesterol i tyndtarmen.

Hvorfor er jeg skræmt?

En bekendt der lider af Hashimoto's på 25. år og behandlet med (alt for lidt) Eltroxin er overvægtig og fuld af ødemer. Trods det alarmerende lave blodtryk, men med kolesterol på 9 og insulinresistens - er hun blevet sat i "forebyggende" behandling med et helt lille apotek af lægemidler.

Hendes økonomi har hængt i laser de sidste 10-15 år da hypothyreose (subklinisk pga. en lavdosis-behandling gennem mange år) har ødelagt hendes levebrød og nu er det lige før, at hun må vælge mellem at købe medicinen eller købe mad. Det der så er tilbage af penge, efter den månedlige "indkøbstur" til apoteket - er så lidt, at hun kun har råd til at købe rigtig dårlig mad.... Netop den slags mad der gør folk syge - raffineret olie, margarine, tusind slags af "hvede-mad" og lidt kylling i weekenden.

Nu har kommunen blandet sig med anklager om, at hun ikke lever fornuftigt nok og hun har derfor fået et "tilbud" om at gå til træning. Hendes læge synes at det er en god idè idet heller ikke han tror på hende, når hun bedyrer at hun ikke misbruger mad. Vægten rykker sig ikke og dette anser både kommunen og lægen som bevis på at hun ikke går op i en livsstilsændring.

Ingen af dem, hverken lægen eller kommunen har det mindste begreb om hypothyreose og selv om hendes blodtryk er (for) lavt, insisterer lægen på at hun skal tage de 4 ud af de 5 blodtryk-lægemidler. "Forebyggende" siger lægen.

Jeg mente næsten ikke at man kunne være mere syg end hun var af hypothyreose før. Men det kan man. Blive endnu mere syg. Efter 4 måneder på denne "coctail" lægen tvinger hende til at tage, i fælleskab med kommunen, der truer med at cutte hendes sygedagpenge hvis hun nægter "behandling" og træning - ligner hun en død karklud. Meget mere end hun gjorde før.

Hun siger ikke så meget længere, men når hun siger noget - kredser hun meget om emner som livet efter døden, pludselige dødsfald, begravelsesannoncer i lokalavisen og andet dødsfikseret... Det vil ikke komme bag på mig hvis der sker noget med hende snart.

Skulle mit helbred svigte, ved jeg godt hvad jeg skal: gøre hvad jeg kan for at hjælpe mig selv og ellers lade guderne bestemme. Ikke lægerne.