Sitat Opprinnelig skrevet av kris Vis post
3. BEHANDLING

Fra Mary Shomon:

- Treatments - Behandlingsmetoder (s. 245-247)

Hvis du lider av binyretretthet, hva kan du gjøre? Her er noen få tips som kan hjelpe.

Fysiologisk erstatningsdose med hydrokortison. - Noen mennesker med binyretretthet eller ikkeresponsiv hypotyreose har funnet ut at lavdose hydrokortison i fysiologiske doser kan hjelpe immunsystemet deres og bedre mange symptomer på binyretretthet. I følge doktorene Richard og Karilee Shames:

(Se under for mer fra boken deres.)
Du trenger en mer åpent innstilt, innsiktsfull lege for å motta slik behandling.

Binyrekjertler. - Tørket binyrekjertel kan være nyttig for noen mennesker for å støtte kjertelen, og for å erstatte noen manglende binyrehormoner. Hvis din behandler anbefaler slik behandling, så sørg for å få et kjent merke fra en kjent produsent, slik at du kan være trygg på kvalitet, styrke og sikkerhet.

Hormoner. - Pregnenolon og DHEA er hormoner som kan bidra til å bedre binyretretthet. Bruk av disse hormonene anbefales bare under veiledning fra din behandler.

Dr. Kate Lemmerman bruker DHEA på de av sine pasienter hvor testresultatene viser lave nivåer:

Naturmedisin. - Det finnes mange ulike urtemedisiner som kan bidra til å støtte binyresystemet, for eksempel lakris og ginseng blant mye annet.

Unngå kunstige stimuli. - Selv om du kanskje har veldig lyst på dem, er stimulanter det samme som å gi en bil for mye bensin og 'drukne motoren'. De påfører binyrene ennå mer stress for å jobbe hardere og produsere mer energi, og ender opp med å utarme dem ytterligere. Ting å unngå er blant annet koffein, efedra, guarana, kolanøtt og reseptbelagte stimulanter.

Balanser blodsukkeret ditt med kostholdet. - For å redusere belastningen på binyresystemet, bør du vurdere en lavglykemisk diett (med lite sukker), bestående av tilstrekkelig protein og fett; lavglykemiske karbohydrater; inntatt i mindre og hyppigere måltider utover dagen. Sukker og enkle karbohydrater påfører binyrene belastning ved hurtig skiftende blodsukkernivåer. Ved å gå over til grønnsaker, frukt, proteiner og fiberrike karbohydrater blir blodsukkeret mer stabilt, noe som fører til mindre belastning på binyrekjertlene.
Jeg tar litt av hvert, men jeg har ikke spurt legen etter Cortef (enda).
Til tider smører jeg med hydrokortison mot utslett, men det er ganske dyr krem - derfor blir det sjelden.

Så har jeg smurt med pregnenolone og progresteron.
Jeg har spist 7-KETO (eller DHEA)
Jeg spiser endel DGL (lakrisekstrakt)
Adrenal hver dag i snart 9 måneder - tar nå to av dem om dagen.
Relora og Ashwaganda.

Jeg tror alt dette er med å hjelpe binyrebarken, men kanskje jeg bør ta mindre av f.eks 7-KETO;
siden jeg tar disse andre tingene også?
Jeg bruker også 5-HTP (5-hydroxytryptophan), men er usikker på om den hjelper så veldig mtp binyrebarken...?

Er det enda mer piller eller kremer (enn de jeg har nevnt her) som virker positivt