Sitat Opprinnelig skrevet av emraudstein Vis post
Krise vist eg ikkje får igjen sangstemma... Hate virkelig denna "nya" stemms mi, og håpar den blir normal. Vanskelig å snakke lenge ja, kjenne igjen den! Er det andre som har problem med ord som byrjar på vokalar? Eg har aldri i mitt liv hatt problem med ord, ikkje ein gong då eg var liten, men no slit eg av og til med ord som byrjar på vokalar. Ganske frustrerande. Kjenner og at det er vanskeleg å snakke i rom med myke folk og akkustikk.
Ventar på å komme til øyre/nase/hals lekjar slik at eg kan få sjekka om stemmebånda er som dei skal væra.
Skjønner virkelig at dette er trasige bivirkninger.
Siden jeg jobber i helsevesnet har jeg deltatt under strumaoperasjoner. Like ved siden av skjoldbruskkjertelen går en nerve som styrer stemmen (veldig lett å overse). Hvis man under operasjon skader denne nerven, kan det gi permanent skade på stemmen. Det kan være dette som har sjedd hos dere som har stemmeproblem. Stemmebåndene ligger jo inni strupehodet, og det er ikke der operasjonen foregår. Men dette skal dere jo ha blitt informert om i forkant av operasjonen.