Viser søkeresultater 1 til 10 av 56

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Berg og dalbane..

Syns jeg kan se tendenser til hersketeknikker her ?
    Sånne svar fra en fagperson er egnet til å skape usikkerhet der trygghet for behandlingen er en nødvendighet. Hentydning til psykiatriske problemstillinger er også uforskammet !
    Bedre å besvare spørsmål med faglig sikker forklaring.

Det er nok ikke alltid at en fT3 måling kan gi svar, men noen ganger gjør den det, så hvorfor ikke ta en da ? Er jo ikke noen fjellklatring akkurat ?
    Usikkerhet bør være et godt argument for å ta prøven.

Det bør jo også være rom for å snakke om sin egen opplevelse av behandlingens effekt. At den virket bedre når fT4 var høyere må være et meget godt argument for å prøve en høyere dose.
    Høyer man dosen på egenhånd bør man jo etter min mening si fra om det, særlig hvis man da føler seg bedre. Og legen må bare bøye seg for at du vil ha en dose som du føler deg bra på.

Mener legen at dosen er for høy, bør det tas sekundære blodprøver som kan vise det. Legen bør bevise det - ikke argumentere ut fra tro.

Så bør man etter min mening forhandle seg fram til et slingringsmån på dosen sin, feks at man har tillatelse til å regulere dagsdosen med 25µg fra avtalt dose.

Bølgedaler ?
    Er nok forskjellig hvordan dette virker på den enkelte, men det er ikke noe ukjent fenomen. Flere tråder om det her, såvidt jeg husker.
    Jeg har alltid hatt det, og må regulere dosen deretter, og det gjør jeg jo i full forståelse med legen min.
    Det var vanskelig å få aksept for det.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hva veier du? Vanlig dose regnes slik: kroppsvekt x 1.6 = dose. Men det kan være mange grunner til at det som regnes ut ikke er nok: dårlig opptak i tarm, som kommer av allergi eller matintoleranse, for eksempel melk eller gluten. Kanskje er det noe i din kropp som gjør at du ikke klarer å danne tilstrekkelig T3 fra den T4 baserte levaxinmedisinen du får. Jeg hadde det slik. Mange har det slik. Og legene kan ikke nok om det. Men 100 micgr levaxin høres litt lite ut. Pass på at legen skriver ut en resept for ett års forbruk, eller reit 3, da får du fire bokser. Viktig å hele tiden ha piller, disse må vi jo ta resten av livet!

Desverre tror mange leger og de som jobber på legekontor at så lenge FT4 er innenfor referansegrensene, og spesielt midt på, da er aøt bra. Men ingen vet hvor du har det best, ikke før du har prøvd! Jeg ville eksperimentert med doseendring, for å se om jeg fikk det bedre. Kankje også be om å få prøve ut Liothyronin.

Lykke til........
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hva veier du? Vanlig dose regnes slik: kroppsvekt x 1.6 = dose.
    Dette var interessant.. Jeg veier vel ca 67-70 kg. Dvs 112 mµ daglig ?
    Men, uansett har jeg litt å gå på da. Jeg har ikke følt antydning til overdosering.

Tusen takk for de andre svarene også. Kjempenyttig !

Lignende tråder

1. Svar: 64
    Siste melding: 17-04-10, 12:52
  2. Kvinnedagen og behandling av lavt stoffskifte
    Av Ruth Roland i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 5
    Siste melding: 23-03-10, 19:01
  3. Svar: 9
    Siste melding: 20-12-09, 14:18
  4. IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
    Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 23-10-09, 16:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn