Viser søkeresultater 1 til 10 av 249
Hybrid View
-
24-10-08, 17:52 #1
Synachtentest - høj/lav cortisol
Hej
Jeg skal påbegynde Liothyronin på mandag og har læst at man skal være opmærksom hvis man har binyreproblemer. Jeg har kigget mine resultater igennem fra Synachtentest jeg var igennem og undrer mig noget - og vil spørge om der er nogle af jer der kan tyde om jeg evt. vil kunne have binyreproblemer (lægerne siger at det ser "normalt" ud - men det har man jo hørt så ofte før!!
)
En morgen fik jeg målt Cortiol til 203 (170 - 536) - temmelig lavt. Ugen efter fik jeg lavet Synachtenstest hvor startværdien var 688 (altså langt over referenceværdien - jeg var RIGTIG dårlig på det tidspunkt og blev akut indlagt) - slutværdien var 813. Jeg har læst at bare værdierne er over 550 så har man ikke binyreproblemer MEN et andet sted har jeg læst at Cortisol-indholdet skal stige MINDST 200 fra startværdi til slutværdi for at man kan udelukke binyreproblemer.
Så jeg er lidt i tvivl. Den høje værdi - hvad kan den mon betyde? Det kan vel skyldes stress i forb. med en indlæggelse? Er der nogen der ved noget om det? Skulle jeg mon have tjekket binyrerne bedre igennem inden jeg begynder på Liothyronin?
Igen Tusind tak for hjælpen og de gode råd!
Mange hilsner
Gitte
-
19-03-10, 13:22 #2
Sv: Synachtentest - høj/lav cortisol
Synachtentest udføres ved injektion af lægemidlet Synacthen og testen bør IKKE udføres når følgende kontraindikationer er tilstede:
- Anamnestisk hypersensitivitetsreaktioner under ACTH-behandling.
- Akut psykose.
- Infektioner.
- Ulcus pepticum.
- Refraktær hjertesvigt.
- Cushings syndrom.
- Binyrebarkinsufficiens.
- Adrenogenital syndrom.
- Astma og allergi.
Kilde: Legemiddelsiden.no
Tilbage står så spørgsmål om - hvordan i alverden kan det gå til, at Synachtentesten bliver rekvireret af læger, når patienternes angiveligt underaktive (mistanke om) binyrer skal undersøges? Samtidigt med, at iflg. beskrivelse af kontraindikationer for test-midlet - bør man netop undgå at anvende af det ved Binyrebarkinsufficiens? Hmm... ?
Det lader til, at Synachtentesten burde udelukkende anvendes ved begrundet mistanke om Addison's og ikke, som det er tilfældet generelt ude på lægeklinikker: til generelle undersøgelser/test af binyrefunktion fordi Synachtentesten er "blindt" for andre binyretilstande end Addison's?
Er det bare mig, eller er der også andre forvirrede?
Om ACTH-test for binyrebarkinsufficiens...• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-03-10, 14:18 #3
Sv: Synachtentest - høj/lav cortisol
Jeg er ikke sikker på om jeg kan hjelpe med å avklare situasjonen.
ACTH har samme oppgave for binyrene som TSH har for skjoldkjertlen.
Legemidlet Synacten består av syntetisk ACTH.
Jeg har lest litt på de seneste innlegg. Det som skaper hyperpgmentering er at styringshormonet ACTH når store høyder fordi bynyrene ikke responderer med å produsere sine produkter.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 09-10-10, 18:40 -
Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 19-11-09, 12:32 -
Svingende tal igennem årene (langt)
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-03-07, 11:01 -
Det er lett å… behandle hypotyrose
Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 5Siste melding: 27-06-06, 19:59 -
Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 4Siste melding: 20-06-06, 18:53

Svar med sitat

Bokmerker