Viser søkeresultater 91 til 100 av 249
-
29-05-07, 18:01 #91
Vi har hatt noen flere fra Danmark her før, og det var ikke mulig for dem å få de frie måleingene heller....
Hos kvinner vil det være helt feil. De har høyere nivå av bindeproteiner og Tt4 bilr da over referanseområdet.
Dine tall er nok totale.
referansområdet for de frie ser typisk ut slik:
10-22 nmol/liter for fritt t4.
Jeg mener det også står noe om dette fenomenet på www.medicin.dk , tyreoideaterapi.
Her i Norge er det ikkelett å få målt totalt t4, prøven er nærmest utgått.
det er vanlig å måtte øke/justere dosen i et halt til ett år eller to.....Jeg mener du har en lege som også forstår problemet.
Ft3 kan man få opp med dagligjevn selentilskudd.
Ting som senker ft3 ser også ut til å være betennelselsprosesser i kroppen og overvekt er en an dem, samt høyt insulin. Omega-3 i større doser samt e-vitamin osv skal hjelpe på dette samt lavkarbodiett, se mine notater i ernærings-folderen her fra et foredrag.
-
14-06-07, 10:38 #92
Re: Medicin mod forhøjet prolaktin & stofskiftemedicin
Hyperprolaktinæmi? http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... inaemi.htm
Opprinnelig skrevet av gitteh
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-06-07, 16:23 #93
Smetter inn her....
Har lest linken til Anisa + forsøkt å google litt på forhøyet prolaktin. Jeg har hatt væske fra brystene siden jeg ammet for snart 27 år siden....?? Ikke normalt det vel? Jeg husker at jeg var til mammografi pga dette fenomenet for mange år siden, men de fant ingenting og jeg har aldri hørt legen nevnt noe om forhøyet prolaktin...Er det farlig å gå ubehandlet?
Da jeg ble tipset om hypothyreose av homøopat for 3 år siden, så husker jeg at hun spurte meg om det væsket fra brystene. Det kunne jeg bekrefte, og siden har jeg glemt det...
Leser i linken at der er flere symptomer.....og også at det kan være en svulst? Huff da! Det er vel like vanskelig å få tatt blodprøve/få sjekket dette, som alt annet?• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
14-06-07, 17:58 #94
Jeg har fått målt prolaktin på 198 og LH på 6, og det er vel under ref. men allikevel har jeg melk i brystene, og de er harde og klumpete. Bør jeg kanskje sjekke prolaktinen igjen?? Jeg har heller ikke menustrasjon :-(
10år siden jeg fikk barn, og melken kom for 6 mnd. siden...Jeg har nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte... Av og på på levaxin
-
14-06-07, 18:36 #95
Prolaktin
Du bør helt bestemt få målt prolaktinet igen...
Jeg har gået i behandling for forhøjet prolaktin igennem flere år og hvis jeg ikke tager medicinen stiger prolaktinindholdet.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til er det ikke godt at gå med et permanent forhøjet prolaktinindhold - det er vist noget med en øget risiko for brystkræft over tid. Ikke for at gøre dig bange!
Min læge er f.eks. gået med til at jeg holder pause i 6 måneder for at se hvordan tallet udvikler sig, og det ville han jo ikke gøre hvis det var kritisk.
Menstruationerne ophører jo også når prolaktinet kommer over et vist niveau, og det er jo heller ikke godt for kroppen, da det over tid vil kunne føre til risiko for knogleskørhed.
Ja jeg kender også rigtigt godt til tunge/knudrede bryster! og så snart man kommer i behandling så vil det aftage.
Jeg er spændt på at høre om I også plages af andre symptomer? Jeg selv plages af en slem kvalme, især om morgenen/formiddagen (ligesom graviditetskvalme = prolaktinindholdet stiger jo når man er gravid), og så en slem træthed (som jo også kan skyldes stofskiftet).
Prolaktinet frigives under søvnen (derfor skal det også måles min. 2 timer efter opvågning), og jeg har faktisk bemærket at jo mere jeg sover jo værre får jeg det! Hvis jeg sover tungt og længe har jeg det markant dårligere, end hvis jeg f.eks. har været til fest og sovet lidt. Ja det lyder jo mærkeligt, men sådan er det. Har I det mon også på samme måde?
Mit seneste prolaktin tal var 110 (ref. værdi i (DK 0.04-0,58), såvidt jeg har kunnet læse mig til skal det helst ligge omkring 25.
Hyperprolaktinæmi som det også hedder er vist en temmelig udbredt lidelse, og ofte finder man først årsagen når kvinder ikke kan få børn.
Jeg synes du skal få tallet målt igen og så skulle du vel også i behandling, jeg hjælper meget gerne hvis I har flere spørgsmål..
Mange hilsner
fra Gitte i DK
-
14-06-07, 19:14 #96
Hei Gitte,
Jeg tror de opererer med andre referanser i Danmark, for jeg fant følgende på nettet: Norske referanser:Referanseintervaller
K <= 50 år < 600 mIE/L
K > 50 år < 450 "
M < 300 "
Og min var på 198. Så jeg tolker den som om den ikke her for høy. Men jeg har akkurat samme symptoner som du beskriver, og mine bryster har vokst fra B-Cup til D-Cup, ikke det at jeg klager ha-ha, men det skal jo ikke være sånn da
Jeg har nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte... Av og på på levaxin
-
14-06-07, 20:14 #97
Sv: Prolaktin
Jeg mener å huske at selve hypothyreosen forårsaker noe økt prolaktin ved at hormonene som skal stimulere hypofysen til å lage TSH, også delvis virker på prolaktin. Når så TSH blir lav, skal prolaktin da teoretisk ikke være høyt.
Men den andnre årsaken til høyt prolaktin er et mikroadenom i hypofysen. Men adenomer i hypofysen har mange av oss uten at det gjør noe.
(men åssen kan de da si at TSH er så ufeilbarlig når 25% av oss har adenomer i hypofysen, og 30% har antistoffer mot hypofysen......)
Ja, her står det at prolaktin må hemmes av dopamin og hvis hypofysestilken er komrimert, blir ikke prolaktin hemmet nok og den blir noe forhøyet:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=864210
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=495764
-
28-06-07, 16:42 #98
overdosering
Hej
Jeg har følt mig overdoseret hele ugen, har været rigtigt dårligt tipas med hjertebanken, udmattelse og kvalme.
Jeg får dagligt 100 mikrogram Eltroxin (=Levaxin), men prøvede at reducere til 50 mikrogram igår og idag har jeg haft det forbløffende meget bedre. Idag har jeg så taget 100 mikrogram igen, og nu synes jeg så at hjertebanken er taget til igen.
Jeg har lige fået taget blodprøver som jeg får svar på d. 16.7, men det er længe at vente førend jeg kan få råd af lægen.
Har andre oplevet at føle sig overdoseret? Hvis ja, hvor meget og hvor længe må man så sætte dosis ned?
Mine sidste blodprøver er fra maj måned hvor T3 og T4 lå indenfor normalområdet - altså ikke tegn til overdosering. Kan man godt blive overdoseret selvom man har taget samme dosis et stykke tid? (har taget 100 mikrogram i 2 måneder nu).
Ja jeg håber nogen kan råde.
Jeg mærkede umiddelbar bedring i starten med Eltroxin - hvorefter jeg så fik det værre - så fik jeg øget dosis - og jeg fik det bedre. Nu har jeg det så skidt igen, men hjertebanken fortæller mig at det nok nærmere er for MEGET Eltroxin jeg får og at det ikke er endnu en dosisøgelse der skal til....
Håber nogen kan hjælpe...
Mange hilsner
Gitte - DK
-
28-06-07, 18:14 #99
Følt deg overdosert i en hel uke ? Da kan det være en overdosering - hviss dosen har vært den samme i mange måneder.
Symptomer på overdosering kan man få på neste alle doser - hvis man har økt for mye eller for hurtig eller begge deler.
Også på 100µg.
Men når dosen er så lav kan da ikke kjertelen være helt slukket.
100µg er ikke nok til å gi overdosesymptomer hos dem som har kjertler som er helt slukket. Men feks fra økning fra 50 til 100 i en jafs vil det skje.
Når man har hatt 100 µg så lenge som du har Gitte, så kan det også være sansynlig at den er blitt for liten.
Over og underdose-symptomer er vanskelige å skille fra hverandre.
Hjertebank kan også forekomme med for lav dosering. Da er hvilepulsen lav - med bank.
Hjertet består av celler man ikke finner andre steder i kroppen. Disse har evnen til å tilpasse seg stofskiftesituasjonen over et vidt spekter, men det bruker noen dager på det.
Doserer men høyere enn hjertet er vant til, vil pulsen øke og om dosen er alt for høy vil det også banke.
Hvis økningen er innefor den grensen hjertet kan tilpasse seg, vil pulsen senke seg etter noen dager. Eventuell banking vil opphøre før pulsen senker seg.
Du skriver :"Jeg mærkede umiddelbar bedring i starten med Eltroxin - hvorefter jeg så fik det værre - så fik jeg øget dosis - og jeg fik det bedre. Nu har jeg det så skidt igen,"
Jo - og da er det også sansynlig at dosen er blitt helt tilpasset og flere celler skriker på mer Thyroxin - - - -
Det er godt på linje med hva jeg selv opplever : Har du symptomer er dosen for lav.
Normale hjertert tåler dette godt, men er man hjertesyk er dette en faregrense !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-06-07, 18:30 #100
Hej
Min puls er rimeligt lavt - hvilepulsen er 60. Ja det har jeg også tænkt er en garanti for at hjertet ikke alt for overbelastet?
Ja måske er jeg underdoseret. Men der er vel en fare for hvor meget man må blive ved med at øge? Mit stofskifte var ikke meget lavt i forvejen (TSH på 3,36), så jeg forventer ikke at min dosis skal være så høj.
Tak for dit råd ellers. Hvor stor er din dosis nu og hvordan ligger dine tal? Jeg selv kæmper med at få T3 og T4 op i den øverste ende af referenceområdet...
Får du tillæg f.eks. Armour ell. noget andet? Ja det er jeg jo også ved at overveje, hvis jeg da ellers kan få en endokrinolog med på at prøve det.. ;o)
Mvh. Gitte
Lignende tråder
-
Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 09-10-10, 18:40 -
Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 19-11-09, 12:32 -
Svingende tal igennem årene (langt)
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-03-07, 11:01 -
Det er lett å… behandle hypotyrose
Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 5Siste melding: 27-06-06, 19:59 -
Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 4Siste melding: 20-06-06, 18:53
Svar med sitat

Bokmerker