Oi. Nå fikk jeg akutt "information overload" her. Dette må tygges mer. Men jeg bet meg merke i følgende

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Jeg vil jo vurdere, at to av dine oppgitte årsaker til hvilepulspåvirkning drar i samme retning - altså vektoppgang og lite trening.
For høy dose vil også dra hvilepulsen oppover, men man kan ikke se isolert på dette. Hvilefrekvensen er avhengig av svært mange forhold og gjenspeiler gjerne et gjennomsnitt av faktorene som kan påvirke den, selv om en av faktorene kan synes fremtredende.

Hvilepulsen bør tas om morgenen før du står opp og gjerne hver dag i en uke for å få et glimt av en utvikling. Om dagen er det alt for mye som påvirker denne til at den kan brukes. Bare en liten halsinfeksjon vil også påvirke den.
Jeg er veldig obs på at situasjonen og "roen i kroppen" bør være så lik som mulig under måling. Det har den også vært under målingene jeg sammenlikner. (Dette er flere målinger, tatt over flere dager, bortsett fra dagens som da overrasket meg skikkelig - slik at jeg måtte telle flere ganger for å være sikker.)

Poenget mitt er at jeg synes variasjonen var høy - 10 slag pr minutt - og at det var direkte merkelig at jeg skulle falle ned til 72-73 igjen akkurat idag dersom det er vekten/formen som har bidratt til hele oppgangen. Jeg vet ikke om det kun tydelig fram, men kortpustesheten/pulsen forbinder jeg mer med den siste doseøkningen enn med "de siste kiloene". (Jeg bør vel også ta med at jeg har vært oppi denne vekta før - for noen år siden, men da med en hvilepuls på 73. Da var jeg dog litt yngre enn i dag. )

Det du sier om at pulsen blir "et snitt av faktorene" tror jeg er veldig rett og jeg tar med meg den. Dermed må den ikke vurderes isolert sett men i forhold til resten.
Jeg vet også nå at både ft4 og ft3 sist mål lå i overkant av det jeg målte da jeg følte meg frisk. Ft3 svinger jo i døgnet, så den ser jeg bort fra, men ft4 virker for meg å skulle ligge på 15-17 nå iallfall.

Jeg skal gi det litt tid - nå holder jeg faktisk på å bli såpass bra at jeg rører litt på meg igjen, så da blir det enklere å se. Det jeg er litt bekymret for er å overkompsensere. Jeg vil jo ha det best mulig - og da er ikke "for mye" bra heller.