Viser søkeresultater 1 til 10 av 110
Tråd: Så fik mor Erfa'en
Hybrid View
-
08-09-10, 14:56 #1
Sv: Så fik mor Erfa'en
Det virker jo som din mor har godt av å få t3 tilskudd ut i fra blodprøvene

Ift. astma og bruk av inhalasjonsspray (?) skal det teoretisk sett ikke komme mye av virkestoffene ut i blodbanen.. Jeg bare skriver ut fra min første innskytelse nå, og det er at det å ha astma i seg selv må være en ganske betydelig stressor over tid; pga teoretisk sett flere luftveisinfeksjoner og f.eks det stresset som kroppen er utsatt for ved å være sensitiv for ting den ikke tåler (og reaksjonene på dette).. Nå vet jeg jo ikke hvor hardt hun er angrepet, men det å være tungpustet over tid vil jo også påføre binyrene og kroppen stor belastning vil jeg tro...
Så min første tanke er at din mors tretthet først og fremst kan skyldes binyrene...
Bare noen tanker...
-
08-09-10, 15:18 #2
Tak for svar

Jeg er også bange for, det er sådan, det hænger sammen.
Hun har i lang tid haft en meget fin lungefunktion ... uvist af hvilken grund. Men i hvert fald har hun lavet den ene flotte lungefunktionsprøve efter den anden. Med Euthyrox faldt hun noget. (Muligvis pga irritation i luftvejene - det får jeg i hvert fald af Euthyrox) Men generelt har hun vist sig at have en lungefunktion, der er 'pæn' - ikke bare for en astmapatient.
Men til gengæld har hun været ramt af mange lungebetændelser og talrige infektioner i det hele taget igennem de sidste 35 år. (Værst i de første 5 år af denne årrække, indtil det omsider blev opdaget, at hun har intolerans over for diverse fødevarer og heller ikke tåler lak, maling etc. Også som barn var hun hårdt ramt - og det var endda grunden til, at hun kun kom til at gå 7 år i skole, for hun kunne ikke cykle så langt uden at blive syg.
Så det er rigtigt, hun er slidt. Tankevækkende, at hun har det så meget bedre alligevel, men det er jo maven, der går fremad, og dermed kommer der også ro på psykisk.
Jeg er ikke sikker på, at thyroid er noget for hende, i og med, at hun ikke har overskud til at sætte sig ind i tingene selv. Hun siger selv, hun ikke tror, det kommer til at du i længden og venter stadig på at få t4-medicin fremstillet på et apotek i Skanderborg. Det kunne måske godt kombineres med thyroid, eftersom hun jo ikke er i stand til at danne særlig meget t3, for nu at sige det mildt. (Lio tåler hun ikke.)
Men sygehuset roder med tingene, forkerte tider og telefonnumre og nu også med min mors recept og en kopi af den udleveringstilladelse, hun har fået tilsendt ... originalen er væk.
Nå, men som hun havde det kunne hun i hvert fald næsten ikke være til. Nu må vi se. Hvad kan man egentlig akut gøre for at støtte binyrerne?
Nielsigne
-
08-09-10, 16:45 #3
Jeg er jo absolutt ingen ekspert, men kanskje hadde din mor hatt godt av å gå litt ned på thyroid dosen en stund, og erstatte noe med levaxin?
Vanskelig dette Nielsigne,jeg har liksom ikke så mange gode forslag, siden det er din mor som må passe på dette selv som du sier..
Men jeg sender deg en PM
-
08-09-10, 16:57 #4
Ja, hun må selv gøre det ... men kan jo ikke overskue det, og hun har ikke fået hjælp af lægerne, eftersom de jo ikke tror på, at man kan have problemer med t4-medicin ... Ja, du kender det jo. Det kan ikke måles, ergo eksisterer det ikke
Men du har nok ret i, at hun skal have mindre thyroid lige nu. Jeg håber, hun snart får ny t4-medicin, for hun kan ikke supplere med Euthyrox - hun bliver simpelthen syg i maven af det. Om hun skal have det ene eller det andet eller en blanding (jeg håber det sidste fordi det er mest realistisk, hvis hun altså kan tåle den ny t4-medicin) må hun prøve sig frem med, tror jeg.
Men så længe, sygehuset ikke engang kan holde styr på de tilladelser, de selv har søgt og breve, de selv har kopieret, så ...
-
08-09-10, 18:01 #5
Eldre mennesker har jo et lavere stoffskifte- leser jeg.
Man har ikke hverken kjønnsklassifisert eller aldersklassifisert referansegrenser for stoffskiftehormoner - som jeg kan lese.
Det burde man nok se nærmere på ette min mening.
Man har likevel opplyst at eldre har lavere stoffskifte - leser jeg.
Det menes kanskje et lavere antall stoffskiftehormoner i blodet - antar jeg.
Hvis det er det de mener, er det sansynlig at også dosen bør være lavere.
Men til å begynne med mener jeg alle som har langvarig erfaring med lavt stoffskifte bør ha en litt for høy dose en tid.
Det er ikke vanskelig å oppdage at dosen er for høy.......
Og det er mye verre at den fortsetter med å være for lav !
Men jeg tror du vet det Nielsigne - håper det går bedre snart.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-09-10, 19:26 #6
Jeg vet ikke, men Balderklinikken bruker jo denne tabellen for å oversette levaxindose til armour pluss levaxin... For noen fungerer dette absolutt ikke; det blir for lav dose, for andre fungerer ikke levaxinen i kombinasjonen, og for noen fungerer det fint....
Men det er nå et utgangspunkt til å fundere.. også ut i fra som Finn sier at din mor kanskje trenger en mindre dose? Nå ser jeg at din mor har brukt 200 mcg fra før, og så høyt går ikke tabellen da..
T4 50 mcg ~ T4 12,5 mcg + Armour 30 mg (30+0; 15+15)
Total: T4 31,5 + T3 4,5 ratio 7,0
---
T4 75 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 45 mg (30+15)
Total: T4 53,5 + T3 6,75 ratio 7,9
---
T4 100 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 60 mg (30+30)
Total: T4 63 + T3 9 ratio 7,0
---
T4 125 mcg ~ T4 50 mcg + Armour 60 mg (30+30)
Total: T4 88 + T3 9 ratio 9,8
---
T4 125 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 90 mg (60+30)
Total: T4 82 + T3 13,5 ratio 6,0
---
T4 150 mcg ~ T4 50 mcg + Armour 90 mg (60+30)
Total: T4 107 + T3 13,5 ratio 7,9
Ta det bare som en tanke..
-
08-09-10, 19:41 #7
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Så fik jeg Erfa'en
Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 77Siste melding: 19-10-13, 01:52 -
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Bytte 125 mg ERFA med 60 mg?
Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 29-04-10, 23:40

Andrè Bjerke.
Svar med sitat

Bokmerker