Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Jeg tør ikke vedde på noe da smgj
Og man kan argumentere for at det er motsatt - altså at menn har mindre variasjon i TSH enn kvinner har.
Påstanden kan begrunnes i at menn ikke har så store hormonelle svingninger og dermed trenger ikke stoffskiftet så store variasjoner.
Så har kvinner flere funksjoner som er avhengig av å funksjonere, og hvis det ikke fungerer merker man det. Man får symptomer på at noe ikke er som det skal - naturlig å tenke seg at dette skjer på et lavere nivå enn for menn ?

Man antar jo også at årsaken til at flere kvinner får tyreoideaproblemer er at de har større variasjoner. At systemet derfor blir mer belastet.
Uten at dette er vist.

Jeg har ikke sjekket dette, og påstanden er bare en tanke og langtfra bastant fra min side.
Om påstanden har relevans, er det jo underlig at man ikke har separerte normalområder ?
Vedde er nok sterkere sagt enn ment. Igjen. Dette er ikke noe jeg har sett etter støtte/sett støtte for annet enn at en del menn synes å ha veldig høye TSH nivåer før de kommer hit.

Det kan godt være flere forklaringer til dette - ut over antagelsen min. F.eks at menn strekker strikken lenger før de går til lege.

Jeg tror du har rett når du sier at variasjonene kanskje belaster. Jeg ville bare tro at disse naturlige variasjonene skulle ligge innenfor "normalområdet"...

Etterord:
Jeg fant denne - som sier det motsatte - at kvinner har litt bredere normalområde enn menn. Og at TSH hos kvinner er sterkere relatert til alder enn hos menn.
http://edoc.hu-berlin.de/oa/degruyter/cclm.2009.334.pdf

Tydeligvis så er det en årsak til at det ikke finnes to tabeller - at variasjonen innad innenfor et kjønn er større enn variasjonen mellom kjønnene.