Så er tiden inde til en lille opdatering. De "yngste" furer er nu ved at vokse helt ud. De er ganske enkelt "afsluttede". Man kan se, de er på vej ud sådan ca. 1/3 del inde i neglen, hvor furerne nu slutter. De få "ældste" furer er der fortsat, men er blevet betydeligt "fladere". Jeg regner med at om 3-4 måneder har jeg måske 2-3 af de ældste furer tilbage og det bliver spændende at se hvor længe det varer inden også de er væk.

Når det er sagt, må jeg lige gøre opmærksom på, at jeg aldrig har indtaget glukosamin(sulfat) alene, men altid sammen med MSM. Der var en kort periode hvor jeg er gået tom for MSM, ikke mere end 5-6 dage og da kom nervesmerterne i benet (efter en gammel DP i 1999) tilbage. 3-4 dage efter at jeg genoptog MSM, var de væk igen.

Jeg kan således ikke stå her og påstå at det er glukosamin, som har den effekt på mine negle, eller er det fælleskabet med MSM, der gør det (det tror jeg selv på). Men skulle nogen her ønske at forsøge sig med glukosamin og evt. opdager at det virker langsomt eller slet ikke (efter min. 6-7 måneder), læg MSM til og jeg tror, at der vil komme skred i sagerne. Jeg mener at de to stoffer behøver hinanden for at opnå en optimal effekt på kroppens brusk og beslægtede væv (som f.eks. negle, hår, nervevævet m.v.).

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
Man får kjøpt det på engelske nettbutikker bl.a. Jeg har kjøpt det men i all virr- varren av andre kosttilskudd har det blitt stående på hylla. Er også litt redd for at glukosaminen vil forhøye blodsukkeret, og jeg prøver å kutte ned på sukker... eller er ikke dette riktig?
Ud fra det jeg har læst om forsøg med slidgigtpatienter, der har modtaget glukosaminsulfat gennem 3 år, har ingen af dem udvist nogen ændring i sukkerstofskiftet. Faktisk var det fastende blodsukker hos de patienter, der modtog glukosaminsulfat, en smule mindre end det fastende sukker hos de patienter der modtog placebo.

I en anden undersøgelse hvor patienterne med slidgigt ligeledes blev fulgt gennem 3 år, var der i alt 4 patienter der igennem undersøgelsesperioden udviklede sukkersyge. Den ene af disse patienter modtog glukosaminsulfat, mens de resterende tilhørte kontrolgruppen der kun modtog placebo. Dette skulle gerne bekræfte at glukosaminsulfat også over lange perioder ikke påvirker sukkerstofskiftet.