Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Threaded View
-
04-09-10, 18:28 #8
Sv: Soyabaserte produkter! ikke bra??
Soyaproteiner og hypothyreose?
Vil daglig inntak av dr. Lindbergs produkter som er tilsatt soyaproteiner virke negativt inn på hypothyreose? Er interessert i både Eurodietten og flere av produktene, men er usikker på om de tilføre for store menger / daglig inntak av soya.
Dette som bakgrunn for spørsmålet mitt. Jeg har lest (dr. Ridha Arem, endokrinolog
med mye erfaring med pasienter hypothyreose: The Thyroid Solution) at personer med
hypothyreose må være forsiktige med inntaket av soya produkter, og begrense dette
til noen ganger i uka. Gjelder dette bare de som har auto-immune thyroidea
sykdommer? (Jeg kommer ikke i den kategorien, startet som hyperthyroid med en autonom, varm knute) Jeg ser at brødmiks og musli inneholder soyaprotein. Selv bruker jeg gjerne soyaolje til woking av grønnsaker 2 - 3 ganger i uka.
Jeg ønsker å ta i bruk dr. Lindbergs brødmiks og musli, men er bekymret for effekten av daglig inntak av soyaproteiner. Vil daglig inntak av dr. Lindbergs produkter som er tilsatt soyaproteiner virke negativt inn på hypothyreose?
Svar:
Hele soyabønner og produkter laget med hele soyabønner(miso, tofu, soyamelk), men ikke soya protein konsentrat eller soyaolje, inneholder såkalte soya isoflavoner som er såkalte planteøstrogener. Hos spedbarn kan disse isoflavonene føre til struma og hypotyreose. Et stort inntak av isoflavoner (enten i form av soya bønneprodukter eller som kosttilskudd) kan påvirke thyroidea funksjonen. Derfor anvender vi soya protein konsentrat i våre produkter som IKKE inneholder slike isoflavoner. Dermed skal det ikke være problematisk i forhold til stoffskiftet. Soya protein har positive effekter på kolesterol og beskytter mot
hjertesykdom.
Mvh Dr. Fedon Lindberg
hm??? blir man ikke forvirret??

Svar med sitat
Bokmerker