Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Erstatte t4 med ren t3 ?!

Min mor har fået besked på, at hun skal tage skiftevis 10 og 20 mikrogram Liothyronin. Men det skal så fordeles sådan, at hun, de dage, hvor hun skal tage 20 µ , skal tage den ene halvdel om aftenen. Giver det nogen mening at ta' t3 om aftenen?? Man kan selvfølgelig sige, at så får man fordelt det over de to døgn, så der burde 'opstå' et gennemsnit. Men så alligevel. Er tidspunktet ikke uheldigt?

Redigeret: Hun tager Euthyrox om morgenen - på min anbefaling ... Jeg kan ikke se, hvad der skulle blive af hende, hvis hun ikke fik t4 tilført.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 01-09-10 kl 08:35 Begrunnelse: tilføjelse

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Min mor har fået besked på, at hun skal tage skiftevis 10 og 20 mikrogram Liothyronin. Men det skal så fordeles sådan, at hun, de dage, hvor hun skal tage 20 µ , skal tage den ene halvdel om aftenen. Giver det nogen mening at ta' t3 om aftenen?? Man kan selvfølgelig sige, at så får man fordelt det over de to døgn, så der burde 'opstå' et gennemsnit. Men så alligevel. Er tidspunktet ikke uheldigt?

Redigeret: Hun tager Euthyrox om morgenen - på min anbefaling ... Jeg kan ikke se, hvad der skulle blive af hende, hvis hun ikke fik t4 tilført.

Nielsigne
    Dette er en medisinering som bærer preg av medisinsk personell som gjør ting de ikke kan. Det er skremmende

Nora hadde en tråd her hvor det stod noe om heldige effekter av å ta T4 om kvelden. Men å ta T3 om kvelden virker helt merkelig. Den har vel en topp i serum etter 1 og en halv time. Hva skal hun med T3 mens hun sover...hvis hun får sove da

Jeg knekte den halve tbl i to slik at jeg fikk 5 mcg dose. Hvis hun gjør dette kan hun ta 15mcg per dag istede, fordelt på ihvertfall to doser (feks 10mcg om morgenen og 5mcgb i 12 tiden om formiddagen) Det er ihvertfall min anbefaling.
    Hatten av for at du er så flink å passe på din mor, Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Han er jo vegetarianer, og vil ikke bruke tyroide hormoner av den grunn.

Lykke til med din mor Nielsigne!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Tak skal I ha'!!

Ja, det går hårdt for sig.

Min far har hørt lægen sige, at han ikke havde erfaring med at give to slags medicin - men
    ... det mener jeg skyldes, at lægen har forsøgt at sige, man ikke skal ta' både Eutyrox og det fra Skanderborg.
    I følge de nye forklaringer fra sygehuset er det åbenbart min far, der har ret - så lægen har altså ingen erfaring med - og åbenbart heller INGEN VIDEN om - hvordan man giver TILSKUD af t3. Det er helt som du skriver, Blondie!

Hvad gør man?!

Eftersom jeg har kendt min mor siden 1964 ... så ved jeg, at hun på et tidspunkt vil bekymre sig voldsomt ved tanken om, hvad lægen vil sige, når hun så alligevel har taget to slags medicin. Det vil muligvis endda være nok til at afholde hende fra at tage t3 - eller t4 ??!!

Hun er nemlig særdeles velopdragen og det er svært at gøre noget ved.

Et godt råd?

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Et godt råd?
    Nielsigne
    Kjære deg.
    Jeg vet du sliter og det er en frustrerende situasjon du sitter i. Les deg opp på skolemedisinens anbefalinger i forhold til kombinasjonsbehandling og var forberedt. Be deretter din mor om tillatelse til å diskutere dette på vegen av henne med legen. Kanskje med begge to til stede?

Jeg hadde all dialog med sykehuset min far lå på i månedene før han døde. Det er tøfft å være den som vet mest og forstår det som blir sagt og allikevel føle at man har ingen mulighet til påvirkning.

Ta vare på deg selv i dette også

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg hadde all dialog med sykehuset min far lå på i månedene før han døde. Det er tøfft å være den som vet mest og forstår det som blir sagt og allikevel føle at man har ingen mulighet til påvirkning.

Ta vare på deg selv i dette også
    Tak!
    Kære Blondie, det har da været en smertefuld oplevelse.

Men tak for dit svar. Det første, jeg tænkte, da jeg læste det, var at det måske er bedre bare at skifte læge ... For vi er jo i udgangspunktet ikke engang enige om, at der er tale om en kombinationsbehandling

Dog, ved nærmere eftertanke tror jeg, det bedste vil være at hun får medicin fra Skanderborg og så supplerer med thyroid eller omvendt

For det er indlysende, at hun har brug for meget mere t3 end det, hun kan danne selv. Men Lio'en tåler hun dårligt - får mavesmerter - så den er ikke god nok, selvom det ser ud til, at både fordøjelsen og humøret er lettet noget i dag!

Lægen og sygehuset har givet dårlige instrukser - det må vi holde os til i første omgang, og så i næste omgang skifte medicin

Så pga af thyroid'en bliver jeg nok nødt til at få hende til at rykke over i privat regi. Men det lyder nu ikke til, det bliver helt så svært som jeg troede at få hende med til det Det er nok takket være Lio'en, ondt i maven eller ej. Det er nemmere at overskue tingene med mere t3 i skroget ... Så først på medicin fra Skanderborg, og så til raffinementerne

Har lige set min mors blodprøve i dag - her et lille uddrag:

Tsh 0,11 (0,30-4,00)
    thyroxin 22,4 (12,8-20,4)
    trijodthyronin 1,65 (1,27-2,79)

....så det er jo tydeligt, at der er GODT NOK IKKE meget t3 at holde fest for!

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 01-09-10 kl 22:03 Begrunnelse: tilføjelse

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Så fandt jeg ud af, at min mor fik erstattet t4- med t3-medicin, fordi lægen vil ha' lavet en CT-skanning på hende. Men dette er bare ikke blevet forklaret ordentligt, så det er blevet til en halv vind eller mindre

Men det blev jeg nu langt fra beroliget af. Min mor har det så dårligt efter al denne medicin-ballade, at jeg frygter, en CT-skanning og hvad dertil hører, kan være farlig for hende.

Jeg tror også, at det er en omvej; det er da nemmere og bedre at skifte til thyroid end det er at skulle udsættes for kontrastvæske med diverse indholdsstoffer, der kan fremprovokere anafylaktisk chok og hvad ved jeg... Som jeg lige sagde til hende i dag, hvis hun skifter medicin i morgen, er i hvert fald maven på plads senest onsdag

Min mor har en lang og barsk - tuff - historie bag sig hvad angår allergi-lignende reaktioner. Det er ikke allergi i den forstand, at det ikke kan måles i en allergi-test, men hun kan få meget kraftige symptomer og har været ved at dø af det flere gange.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg tror, jeg blir gal af det her ...

Først får min mor at vide, at hun skal ta skiftevis 10 og 20 µ Liothyronin, men to dage efter får hun så et brev, hvor der står, det skal være skiftevis 20 og 40 µ ...

Og så alt det med CT-skanningen .... Jeg tænker jo, at hun med thyroid hurtigt kan få det bedre, så hun kan skille skæg fra snot (snør og barter, var det vist ??) Og så evt. få CT'en bagefter. Men lægen mener åbenbart, man skal skynde sig at lave CT'en - han kan ikke forestille sig, man kan få det så dårligt i sin mave af medicinen. Men det kan man, er vi nogen der ved

Det er godt med en læge, der går op i at undersøge sin patient grundigt - i stedet for at kalde hende hypokonder etc. Men jeg tror, det er at skyde gråspurve med store kanoner. SÅ kan man sige, at hvis jeg så tager fejl, er det heller ikke smart ....

Hun er så svækket og lille nu, så jeg er ved at gå til. Får hun den rigtige behandling, tror jeg, der er mange kilometer i hende endnu.

Men det er for spændende altsammen.

Mon der herinde skulle være nogle, der har været i bund med stofskiftet og så har fået en CT-skanning oveni?

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Hei!

Jeg fikk min diagnose i mars 2005 (TSH>100 og fT4= 3,2).
    I desember 2004 var jeg gjennom MR i flere omganger over to dager med kontrast( varte leeenge den MR,n).
    Jeg var selvfølgelig syk på det tidspunktet( kunne ikke skjønne hvorfor jeg ble så sliten av å gå i gatene i Munchen!!!).
    Jeg fikk ingen negativ opplevelse av MR med kontrast....(men det er jo ikke røntgenstråler, men magnetfelt)
    Gunnda.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Nej, det er jo det, alle de stråler ...

Og kontrastvæske og ...åh.

MR har hun fået også. Lægen mente, hun kunne have haft en lille blodprop i hjernen, fordi hun havde beskrevet sine besværligheder med hukommelsen. Det er det, jeg siger: Godt, at lægen vil undersøge hende ordentligt og ikke kalder hende hypokonder - men skidt at han ikke tror, man kan blive dårlig af dårlig og utilstrækkelige medicin - og en t3-status, der næsten ikke er til at få øje på.

Tak for dit svar, gunnda - det er ensomt, det her.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn