Sitat Opprinnelig skrevet av jolene Vis post
Jeg har også en del andre blodprøver som ligger utenfor, eller i grenseland, men har kun blitt behandlet for lav vitamin D noe som ga bedring(D-vitaminnivået er nå i øverste del av ref.område.) Ellers har jeg høy ionisert calsium, lav fosfat, lav ck og en PTH som har steget til toppen av ref.området igjen etter å ha vært bra i et par mnd.

Jeg tenker at siden ikke legen henger seg opp i det så er det kanskje ok? Jeg går forresten hos en indremedisiner.
Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
Så vet jeg ikke om du orker, men les om D-vitamin.
De medisinene du fikk er etter siste forskning ikke bra å ha i seg.
Man har etterhvert fått kunnskap om at det finnes 5 slags D-vitamin, og det er bare en av dem kroppen produserer selv, D3 som også kalle colecalsiferol.
Sola danner dette i huden og lagrer det i fett.
Så finnes det D2 (ergokalsiferol), mest i planteriket. Denne kan kroppen
omdanne ca. 10% av til D3 - resten blir avfall, en metabolitt som over en viss konsentrasjon blir giftig. Man kjenner dette som såpesmak.......
Løsningen er å spise tabletter med D3 - og seff sole sitt skakkjørte så mye som mulg
Sitat Opprinnelig skrevet av jolene Vis post
Hva gjør man da når de som skal være kyndige på sykdom ikke er det... Jeg er så lei av å måtte finne ut av alt selv. Jeg måtte selv kjempe for benmåling grunnet nivået på d-vitamin og pth - og den viste at jeg benstrukturen var under normalt, men jeg fikk beskjed om at det ville bli bra.
Hei - og huff - her var det mye dårlig behandling fra legestanden. Ikke rart du ikke er bra.

Ser du allerede har fått mange gode svar og råd. Det er uansett noe som ikke er kommentert. Regner med at du er ganske ung siden du har måttet kjempe for en benmåling. Og under normalen bentetthet er ikke å spøke med. Det er mye på en gang som foregår i kroppen din. Antistoffangrep - som Finn sier er sier tallverdien ingenting om hvor syk man føler seg - det er ulikt fra person til person, opprinnelig lav eller nesten ikke -eksisterende D-vitamin, høy PTH og høy kalsium, under normalen bentetthet - og dette ser faktisk ut til å være på vei til å bli enda værre av behandlingen eller forsøk på sådan du har fått.

Hva er under normalen bentetthet? På linje med alle andre f.eks. blodprøver regnes normalen utifra andre som har tatt samme måling og i din aldersgruppe og justeres opp eller ned iht. hvor ille bentettheten er hos de andre "syke", og med de andre verdiene du har PTH, kalsium og D-vitamin er det ingenting dom tyder på at behandlingen du får vil hjelpe deg til å få god bentetthet.

Vi er forledet til å tro at kalsium mer eller mindre alene bygger bein. Dette er en hellig ku som er innprentet oss i årevis av meieriindustrien. Jo da det er kalsium i bein, men i tillegg består bein av minst 12 andre mineraler og vitaminer ( kalium, magnesium, mangan, silisium, jern, sink, selen, bor, fosfor, sulfat, krom)
Og D-vitamin er viktig for prosessen i tillegg til en hel masse andre ting, K-vitamin m.m

Ved å spise Calsigran forte som også inneholder D3 har du riktignok fått opp D-vitaminnivåene dine - men du har også fått en hel masse overskytende kalsium i kroppen. Det er balansen av alle mineralene som er viktig! - for mye kalsium skaper nye og værre problemer!!

Som Hansen skriver er ikke medisinene du bruker bra etter ny forskning, og spesielt ikke når du i tillegg har en kjertelbetennelse gående (Anti-TPO)

Calsigran Forte inneholder Kalsiumkarbonat tilsv. kalsium 500 mg, resp. 1000 mg, kolekalsiferol (vitamin D3) 10 μg, tilsv. 400 IE, resp. 20 μg, tilsv. 800 IE, sorbitol 390 mg, resp. 780 mg, sakkarose 1,5 mg, resp. 3,3 mg, aspartam, isomalt, hydrogenert soyaolje, hjelpestoffer. Sukkerholdig. Sitronsmak.

Kalsiumkarbonat - gjør sement hard - og det samme med arteriene dine, D3-10Ug er alt for lite spesielt nå som vinteren står for døren og D fra sola er ikke-eksisterende for oss i nord, aspartam gjør iallefall ikke noe positivt for å redusere antistoffene dine - og det gjør heller ikke hydrogenert soyaolje.

En "koriositet" vedr. D-vitaminmålinger er at etter vintersesongen ligger øvre del av ref. hos de fleste lab. på rundt 130 - på høsten er denne på rundt 150. Sier mao. ingenting om hvilke ref. kroppen bør ha - kun at referansegruppen synker veldig om vinteren når den ikke får sol. Funksjonelle verdier er bedre å forholde seg til enn ref. fra lab. Du bør ha nok tilskudd (og ikke igjennom Calsigran Forte) til å beholde din rundt 130................

Støtter deg i å finne en ny lege - om du klarer å finne en som er interessert i balansering av mineralnivåene dine for å få deg i balanse både med tanke på bentetthet og stoffskifte igjen er vanskeligere.
Pass deg iallefall for å få enda høyere kalsiumnivåer. De fleste av oss for å oss mer enn nok kalsium igjennom maten. Mye mat er også beriket med kalsium. Kalsium må bla.balanseres med magnesium som jeg ikke kan se du har lagt ut noen blodprøve på. Veldig mange har lave magnesiumnivåer.

Kan anbefale boken Calsium Lie av Robert Thompsom M.D som forklarer mye av biokjemien rundt dette uten å være tung å forstå og ga iallefall meg en aha-opplevelse.

H:-)