Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
Blodprøver på vitamin D er OH-25 som er lagervaren, og OH-1,25 som er det aktive hormon (calsitriol)
De har nesten samme referansegrenser, men det er viktig å holde disse fra hverandre. Det er den første som er viktig i mangelsammenheng, men det er viktig å se hvordan det aktive ser ut også.
Sjekk ?

Calcium forte er sikkert ok hvis du har nok D3 på lager. Det finnes forskjellige varianter på markedet - noen inneholder bare 3µg calsiferol pr. gram calsium.
Som jo er lite da.

Så skjønner jeg at det går å bli lettere forvirret......
Og det er ikke alltid så lett å gi det rette svar, men.....
Anti-TPO er en helsetest av tyreoideakjertlen som jo styrer bløtdels-stoffskiftet.
Anti-TPO går ikke på andre celler enn de som finnes i tyreoidea.

Parathyreoidea er andre kjertler, normalt 4 stk mindre enn erter og de produserer PTH som styrer beinstoffskiftet.
Det finnes antistoffer som kun går på disse, men altså ikke anti-TPO.
Hos de som produserer for mye PTH tar man gjerne vekk en av dem. Fortrinnsvis den største.
Det er OH25 som er på 130 og derfor er bra. OH 1,25 har ref. område på 42-169 og min ligger på 124 så jeg antar at dette også er bra.

Etter du skrev det om d2 så gikk jeg inn og leste om denne på felleskatalogen, og siden jeg har symptomer på forgiftning så velger jeg å kutte ut denne og håper jeg blir bedre av det. Det jeg stusset på var at det står at calcium og fosfat skal passes godt på når en pasient går på denne medisinen og begge disse ligger utenfor ref. område hos meg. Den ene siden mai... Jeg er på vei til å miste all tiltro til legestanden...

D3 som jeg tar som heter Calcigran Forte har 500 mg kalsium og 400 ie d3, jeg tar nå kun en av disse per dag siden jeg mistet matlysten og legen mente det var disse. D2 skal jeg egentlig ta i dag, men jeg står over det.

Går det an å ha både Parathyreoidea og lavt stoffskifte?