Viser søkeresultater 1 til 10 av 60
Threaded View
-
28-08-10, 15:13 #6
Sv: Anti TPO
Blondie gir deg etter min mening mange gode svar.
Vil bare tillegge min egen undring :
Anti-TPO er en prøve som fanger opp om kroppen produserer antistoffer mot selve det vevet som skoldkjertlen består av. Har man dette, så er kjertlen iferd med å ødelegges, og det kan ta noen år hvor den gradvis mister evnen til å produsere stoffskfitehormoner.
På et tidspunkt er man nødt til å erstatte tapet av stoffskiftehormoner ved å tilføre dem via tabletter.
Spørsmålet er : Hvornår.......
Det er et definisjons-spørsmål. Noen leger ser kun på prøvene av TSH, noen også av fritt T4.
TSH er på en måte kroppens svar på om nivået av stoffskiftemedisiner i blodet. Hvis denne ligger rundt 1, mener kroppen at det er bra. Jo høyere verdi, jo mer mener kroppen at det mangler stoffskiftehormoner.
Noen leger mener fremdeles at TSH må være over 10 før en behandler - da er man mer død enn levende ! Noen mener at fritt T4 må være under 10, og da er man like "død".
Og noen vurderer simpelt hen ikke pasientens symptomer og plager opp mot stoffskifteverdiene, slik man rett og slett bare MÅ !
Altså : Hvornår er du så dårlig at du må behandles ?
Du bør kanskje ha et lite ord med i avgjørelsen ?
Det jeg mener, er at hvis du har ramla borti verste sorten, så skift lege - indremedisiner og endokrinolog aldri så mye !
Når det gjelder kalsiumstoffskiftet, så er dette påvirket av D-vitamin og tar ganske lang tid å rette opp en mangel som har pågått lenge.
Hva slags D-vitamin har du spist ? Og hvor mye ?
Blodkalsium er det stoffet i kroppen som er strengest regulert, det skal alarmeres hvis dette når ytterpunktene, og kan være kritisk selv om verdiene er litt innenfor.
Burde vel også si at prøven anti-TPO bør tolkes nesten som en graviditetstest. Enten har du det, eller ikke.
Og du har det.
Testens tallverdi er ikke av betydning. Noen har 200 - andre har 2000. Man kan ikke si at de med høyere tall er verre angrepet enn de med lav tall.
Tallverdien representerer ikke alvorligheten og kan ikke brukes til å teste om behandling virker eller ikke virker.
Noen tror det, men det antagelig en sammenblanding med en annen antistofftest :TRAS, for den virker sånn.
Her kan du sjekke hva prøvene betyr : http://www.furst.no/bb/index6.html
Klikk på alt som klikkes kan......
http://www.siv.no/webpro/portal/AvdS...&Nyhet_Vis=IDX• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 25Siste melding: 11-06-10, 12:27 -
Vi har fått vite at jenta vår på 3,5 år har lavt stoffskifte
Av mamma til 4 i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 6Siste melding: 22-12-06, 20:58 -
Nylig fått diagnose lavt stoffskifte, erfaringer og sprøsmål
Av shiny78 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-11-06, 16:27 -
Når jeg nå har fått vite at jeg har lavt stoffskifte...
Av lilly i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-09-05, 16:24

Svar med sitat

Bokmerker