Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
MEN SÅ er det, at hendes mand hidser sig op, fordi han har været med hos lægen på sygehuset og har jo forstået alting meget meget bedre. Og han siger, at hun skal jo ha' Liothyronin I STEDET for Euthyrox Jeg holder jo på, at det må være livsfarligt, og at det i hvert fald ville kræve en ny diagnose. Jeg kan ikke se, hvordan hun skal klare sig uden t4 ?? Hun har i 10 år haft diagnosen Hashimoto og har fået Eltroxin, som hun egentlig har klaret sig pænt på, selvom det uden tvivl kunne have været gjort bedre.

'Lægen sagde jo, man ikke skal tage to slags ad gangen', argumenterer han - men det mener jeg skyldes, at lægen har forsøgt at sige, man ikke skal ta' både Eutyrox og det fra Skanderborg. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvor medicinen fra SKanderborg blev af i det billede - om recepten er på vej, eller om min far har sat skub i en kæmpe misforståelse, så hun ikke får noget medicinskifte alligevel ... Men i hvert fald kan man da starte med at finde ud af det med Lio'en.
Du skriver "hendes mand" og senere "min far"... uanset hvad - håber jeg ikke at han er en rethaverisk mand, for hvem er det at "have ret" langt vigtigere, end hvem det går ud over. Jeg kan godt forstå din desperation og kan endda mærke at det er lykkedes ham så tvivl, selv hos dig og så spørger du, selv om du egentlig ved godt at hans udlægning er nogen forbitret sludder.

Med "ren" Liothyronin behandles med kun visse tilfælde af "falske" hypothyreoser (særlig Wilson's syndrom) hvor skjoldbruskkirtlen er intakt, producerer hormoner, der ikke kan nyttiggøres i kroppen af andre årsager end de "thyreoidale". Du kan roligt sige til ham, at han har misforstået noget "big time" og hvis din mor ikke skal igennem en enorm forværring - skal han holde fingrene fra alt relateret til hendes behandling! Han er nødt til at forstå, at medmindre han gør dette emne (Hashimoto's/hypothyreose) til objekt for (egne) selvstændige studier: vil han aldrig nogensinde komme til at vide hvad er op og ned på det hele.

Han er nødt til igen at kontakte lægen, hvis udsagn han har misforstået og det kan kun gå for langsomt. Det mangler bare at hans hjemmelavede teorier forplanter sig til din mor, der så (til og med) kan risikere at miste tilliden til T3-behandling (?) af lutter skræk påført hende af hendes vildfaren mand.

I parentese bemærket, tror jeg ikke selv på at magistrelt fremstillet levothyroxin vil virke bedre end Euthyrox. Din mors evindelige problemer stammer fra at hun højst sandsynlig hele tiden var undermedicineret, fordi netop undermedicinering er et behandlingsprincip hos os. Kombinationsbehandlingen med Liothyronin vil heller ikke virke fordi et andet behandlingsparadigme siger, at man altid skal sætte doseringen af levothyroxin ned og ertsatte den "manglende" andel af levothyroxin med Liothyronin. Det er forkert og det vil ikke virke. I hvert fald ikke godt nok.