Viser søkeresultater 1 til 10 av 954
Hybrid View
-
23-08-10, 21:48 #1
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Jeg kan bidra litt i spørsmålet om T3 påvirker varmefølelsen.
Jeg forsøkte Liothyronin da jeg gikk på Levaxin, og merket jo en kortvarig varmefølelse en times tid etter inntak av Liothyronin. Etterhvert forsvant følelsen. Jeg frøs, jeg frøs så jeg skalv, og ville se om T3 kunne forlenge den varmen som dosen ga, og økte den til 20µg og til flere og flere ganger om dagen - tilslutt 6ganger. Dosen T3 var altså 120µg/dag.
Jeg målte den dagen jeg sluttet, og fT3 var da over 20.
Hver gang jeg tok en dose kom varmfølelsen etter ca en time.
Som noen vet, tar jeg morgenpulsen elektronisk hver morgen, og denne økte ikke i de månedene jeg forsøkte Liothyronin.
Min TSH var på det tidspunktet lav, så jeg kan ikke vite av mine målinger om den ble lavere, men jeg kan vel si at min TSH på 0,15 ble ikke lavere.
nå er den mindre enn 0,01. Det kan likevel godt hende at fT3 sin påvirkning ville vært sterkere på en noe høyere TSH. Det får jeg aldri vite.
Jeg kan ikke forstå dette anderledes enn at syntetiske hormoner virker svært dårlig på meg.
Så mener jeg også å kunne observere at særlig Liothyronin har begrenset virkning hos de innsendere som skriver her på forum.
Det er færre vellykkede Liothyroninbrukere her, enn Levaxinbrukere.
Bare som en observasjon.
Hvorfor er det så ?
Kan det være som dere antyder ?
Jeg mener det er vits i å ta spyttprøver når en går på HC.
Kankje særlig da - den dosen er jo enda vanskeligere å regulere.
Dessuten kan funksjonen komme igjen fordi binyrene får hvile litt.
Og den begivenheten er verd å få med seg.
Jo svaret vil bli påvirket.
Det er jo totalen manlever av - dose + selvprodusert = målingen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-08-10, 22:31 #2
Jeg mener det er nok å være uten HC noen få dager før prøve.
Ved måling da blir det det binyrene selv klarer, og kunne jo være av interesse å se hvor godt de har klart seg-
eller-- ta med dosen for å se hvordan det ligger an.....(høy/lav/normal??).Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
24-08-10, 10:16 #3
Det tar litt tid for binyrene å regulere produksjonen. Særlig hvis man går på store doser bør en være forsiktig med brå endringer i dosen.
På små doser er det vel mindre viktig, men man kjenner seg selv ?
Hvis man vil måle hva binyrene er god for kan en gjøre som du sier gunnda, men ellers, hvis en vil se om dosen passer trenger en vel ikke gjøre noe ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-10, 12:38 #4
Jeg tror det er farlig å gå uten tilskudd av kortison når jeg først har startet med tilskudd. Jeg kan rett og slett pådra meg sekudær binyrebarksvikt, som er hakket verre enn det jeg har nå. Det er jo derfor at man skal trappe ned langsomt, binyrene skal klare å følge med, og regulere opp produksjonen på egen hånd. Så jeg ville aldri våget å gå uten HC noen dager!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
24-08-10, 13:02 #5
Det er selvfølgelig riktig.....ikke bråkutte.
Helt enig, Vigdis.
Friske binyrer vil klare det...men våre er vel sikkert for svake enda.
På terapeutiske høydoser trapper en sakte ned til fysiologisk en stund, og de kutter faktisk der, og binyrene er med, men her er jo binyrene friske i utgangspunktet....men selv etter mange, mange, mnd går dette greit(iallfall hos dem jeg kjenner).Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker