Hei du!

Testosteron-mangel er mer utbredt enn hva man kan få inntrykk av. Men i likhet med hypothyreose er referanseverdier fra blodprøver gullstandarden, og ikke kliniske symptomer!

Testosteron-mangel har mange overlappende symptomer med hypotyreose. På mine testosteron prøver så jeg at mitt totale testosteronivå lå heeelt i nedre grense, det samme gjorde min SHBG (sex-hormone-binding globulin). Da jeg gjorde min endo oppmerksom på dette sa han at det bare viser at det frie "biologiske" testosteronet var høyt så dette var kun positivt. Det frie testosteronet ble ikke målt i blodprøven så det kunne jeg ikke etterprøve der og da.

Etter nærmere undersøkelser for min egen del fant jeg at:

Low serum SHBG, low total testosterone, and clinical AD are associated with increased risk of developing MetS over time, particularly in nonoverweight, middle-aged men (BMI, <25). Together, these results suggest that low SHBG and/or AD may provide early warning signs for cardiovascular risk and an opportunity for early intervention in nonobese men

MetS betyr det samme som metabolsk syndrom.

Dette sa endoen ingenting om....

heller ikke at:

MedWire News: Low levels of sex hormone-binding globulin (SHBG) predict Type 2 diabetes in men, even after adjusting for testosterone levels, show study results.

Har man insulin resistens som de fleste med metabolsk syndrom har kan man ha følgende symptomer:

1. Exhaustion - The most common symptom of Insulin Resistance is that it wears people out, with exhaustion being common. While there are some who are tired morning or afternoon, there are others with IR who are exhausted throughout the day.

2. Increased Blood Pressure - Due to the high levels of insulin that are circulating in the body, another symptom can be increased blood pressure. The fact is that most people with hypertenstion have too much insulin in their system.

3. Foggy Brain, Poor Memory - The fatigue associated with insulin resistance is not just physical. Therefore another symptom is brain fogginess in the forms of poor memory, inability to think creatively, forgetting what you were about to do, learning disabilities, and others.

4. Hypoglycemia, Low Blood Sugar - While low blood sugar is normal for most when meals are not eaten, prolonged periods of “hypoglycemia” is not a normal thing and can be a symptom of Insulin Resistance.

5. Bloating or Gas - Intestinal bloating or gas is produced from carbs in the diet. For many, excessive amounts of gas are a sign that one may have insulin resistance.

6. Sleepy After Eating a Meal - If one gets sleepy immediately after easting a meal containing 20-30% of carbohydrates that too can be a sign of the condition.

7. Large Buttocks, Large Abdomen - Prominent buttocks in women or a large abdomen in men is an indication of too much fat and are symptoms of Insulin Resistance.

8. Depression - An issue with depression is yet another symptom.

Mitt råd er å gå gjennom alle prøvesvarene dine og sjekke ut de verdiene som ligger helt i øvre eller nedre del av referanseområdet. Så kan du kryssjekke resultatene. La oss si at verdi A ligger på nedre del referanseverdier mens verdi C ligger helt i øvre del av referanseverdier så kan man google opp disse A+C og se om du finner noen treff. Kansje vil navnet på en ny diagnose dukke opp. Da kan du isåfall sjekke ut om det er andre verdier du har fått målt som sannsynligjør at diagnosen passer, eventuellt kan andre verdier du har avkrefte at dette er en potensiell diagnose for deg.

Selv har jeg subklinisk hypotyreose med høyeste målte tsh på 4.83, jeg har lavt testosteron-nivå, jeg har insulinresistens samt søvn-apne. Kortisol målt i blod var heller ikke optimalt da det ble målt. Videre har jeg høyt blodtrykk og dårlige kolesterolverdier, da spesielt triglyserider. Totalt sett har kombinasjonen av symptomene de forskjellige diagnosene gitt meg store problemer med å fungere adekvat.

Kan tilslutt nevne at jeg akkurat har funnet ut at folk med insulinresistens skiller ut mer magnesium i urinen enn andre. Ok jeg sjekker videre og finner:

Magnesium is a critical player in maintaining normal blood pressure levels, as well as muscle and nerve function, blood sugar regulation, bone health, and immune system maintenance.

Videre:

Magnesium is used in the production of prostaglandin E1, which is a powerful vasodilator. Typically, blood pressure rises as blood vessels harden and narrow, which causes the heart to exert increased force to circulate blood to body tissues. A vasodilator causes your blood vessels to relax and widen, allowing for easier blood flow and results in a lower blood pressure.

Neste gang jeg tar blodprøver kommer jeg definitivt til å få sjekket magnesium-verdiene mine! Men ingen lege har sålangt linket mitt høye blodtrykk mot insulinresistens og muligens magnesium mangel, nei slik må man funne ut selv....

Lykke til videre med din utdanning av deg selv og dine egne symptomer!