Holly shit!!! Hvilken forfærdelig beretning.....
Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
Huff. Jeg lovet meg selv at dette skulle bli kort og lettfattelig, men det ser ikke slik ut!
Hej BerKath

Det er sørme letfatteligt nok du har skrevet om dine kvaler. Letfatteligt nok til, at jeg end ikke vil begynde forsøge dykke ned i alle detaljer i din beskrivelse, fordi du har slet ikke brug for enkeltsvise forklaringer på hvert et symptom du har beskrevet. Dertil er der kun alt for meget "blandet" at forholde sig til og hvad du har brug for er, at få lov til at starte (liksom) forfra, et sted hvor du har bedre kontrol over det som sker. Bedre kontrol end nu, som jeg læser din beskrivelse af din Golgotha-vandring.

Din beskrivelse skriger til himmels om, at du lider af en systemisk hormonbrist man ikke kan udrede for ved at rette fokus på et enkelt organ eller kirtel. Det øjeblik er forpasset for længe siden, hvor det nok gik galt i en af dine hormonkirtler, hvor du enten har holdt for længe ud uden at klage, eller er det lægerne, der forfulgte teorien (teorier) om en organsygdom, så en til, så den næste og næste igen, indtil der ikke er mere at udrede for.... altså i forhold til hvor lægernes egen viden hører op og sætter grænserne.

Her i Skandinavien er hormonsygdomme betragtet som enkle og nemme. Enten har vi diabetes, eller Cushing's, eller Addison's, eller en krystalklar primær hypothyreose, helst med antistoffer.... så er grænsen for mainstreamlægernes formåen nået. Det skal helst være nemt og lige til at diagnostisere, ellers er patienten bare "syg-i-hovedet". Det er godt nok groft skitseret, men i hovedsagen er det sådan det sker. Lider man af en bredtfavnende systemisk hormonlidelse nøjes lægerne i vores små lande i Skandinavien med at give fortabt og deres patienter får lov til at gå for lud og koldt vand, som det er sket for dig.

Den bedste mulighed du fortsat har tilbage at anvende er, at du selv sørger for et nyt udgangspunkt for et nyt diagnoseforsøg, du må skaffe på egen hånd inden du kontakter lægerne igen. Det som de har respekt for er hvad andre læger har analyseret og beskrevet frem til en konklusion og anbefaling af behandling. Det kan du opnå ved selv at købe de nødvendige analyser, som så bliver returnerert til dig ledsaget af netop en omhyggelig gennemgang og konklusion du kan have med i hånden når du skal kontakte lægerne igen.

Som jeg læser din beretning, har du brug for 1 sæt af hormontests ved spytprøver inden du kan komme videre: Comprehensive Male Hormone Profile (mere udførligt PDF). Den manliga hormonprofilen genomförs med flera salivprov som tas under loppet av ett dygn. Höga halter testosteron kan indikera androgenresistens. Låga halter kan indikera bl a skrumplever, förhöjda blodfetter och för tidigt åldrande. Analys av melatonin, kortisol, DHEA och DHEA-S visar eventuell riskorsak till viktproblem, stress, sömnproblem, utmattning, immundysfunktion och hjärtkärlsjukdom. Analysen utförs vid Great Smokies Lab i USA. Analyssvaret kan ta 3 veckor. Og du vil ved samme prøvetagning få din binyrestatus konstateret.

Nu er det sådan, at man sædvanligvis (i Norge) presser på at den slags prøver købes kun gennem det norske Bio Medisinsk Laboratorium AS (BMLab), men for det første tilbyder BMLab ikke en total mandlig hormonprofil (som omfatter mere end kun testosteron) og for det andet kræver BMLab at enhver rekvisition (selv om patienten selv betaler) skal godkendes af en læge: "Pasienter kan ikke rekvirere analyser på egen hånd. Pasienter må ha oppsøkt en lege/behandler som nevnt under pkt. 5 og 6 som kan rekvirere analysen(e)." BMLab's Rekvisitionskema kan læses her.

Det betyder, at for at benytte sig af BMLab's services er den samme patient, som allerede flere gange er blevet svigtet af en række læger, nu igen skal (liksom) gå bodsgang til samme læger for at bede og tigge om lov til at få foretaget de "sidste-rednings-prøver" patienten selv betaler for. Kun få læger er så storsindede og fair, at de ikke vil betragte sådan en anmodning som kritik af deres hidtidige lægelige ekspertise (læs: nederlag). De fleste læger tager den slags bøn (fra patienten) ilde op og nægter at hjælpe med at godkende rekvisitionen.

Det er grunden til, at mange norske patienter forsøger i stedet at få de nødvendige prøver udført gennem Scandlab. Det som er genvinst ved at benytte Scandlab er, at når analyseresultater kommer tilbage, ledsages de af en hel udførlig og fagligt uangribelig gennemgang af resultater. Det er jeg ikke sikker på (så vidt jeg kunne læse mig til ud fra hvad der er berettet om) BMLab's analyserapport kan matche.

Når du så en skønne dag står med en hel helheds gennemgang af din hormonstatus, da kan du forfra komme videre i et nyt forsøg på at hitte rede i, hvad i alverden er der galt og hvordan genvinde helse, helt eller næsten. Det er meget svært for vores læger at ignorere de bedste eksperters "sort på hvidt" beskrivelse af ens hormonstatus og hvad det kan medføre af konkrete sygdomme/helseplager. Jeg ved, at flere her har opnået overhovedet at komme videre og har fået en stor helsegevinst af "fremgangsmåden" jeg her har beskrevet her: først eget køb af analyser, der (liksom) genåbner lægernes øjne og så kommer man videre derfra.

Håber du vil overveje mit "slagplan" (strategi).