Viser søkeresultater 1 til 10 av 38
Hybrid View
-
17-08-10, 11:39 #1
Sv: Blodprøver fastende??
Nå er jeg helt med deg Linni !
Jeg gikk jo underdosert selv så lenge legen bestemte over meg og min situasjon. Jeg kan jo ikke anbefale andre, men jeg gjorde det jo selv.....
Og det ble mye bedre.
Ingen kan råde andre til å gjøre noe annet enn legen har bestemt, og det gjør jeg da heller ikke. Det bør allerhelst være et samarbeide......
Og jeg vet jo at mange går ut over legens anbefalinger og lar vær å si det til legen - det er dumt ! SI DET ! ellers tror legen at du har det bare fint på den mikrodosen du får - og rapporterer dette ! Det danner presedens for alle andres behandling.
Jeg gjorde ikke dette på beste måte selv, og da er det vel like bra at jeg prøver å fortelle om hvordan jeg burde gjort det ?
Mine erfaringer er å ta tolmodigheten til hjelp og øke sakte, og vente på resultatet. Utdanne seg selv i egen situasjon hjelper !
Det tar jo noen uker før Levaxinen oppnår full effekt.
Så har det vel dannet seg en regel om at man kan øke med 25µg av gangen når dosen er under 100µg/dag og halvparten (en halv 25µg tablett) når den er over. Og en kan øke hver måned.
Jeg vil vel tro det er litt anderledes for en som har gått undermedisinert lenge. Kroppen skriker etter stoffskiftehormoner og kan kanskje tåle en raskere opptrapping. Det er ikke så godt å vite, men man får en pekepinn under veis.
Et sikkert symptom som kommer ved for høy dose er hjerteuro og hjertebank. Det merkes ofte først ved leggetid.
Man skal gjerne dit, og så setter men dosen litt ned. Den beste dosen ligger somregel opp under den maksimale.
Så mener jeg også at når en må agere kjertel for seg selv, bør en lære litt av hvordan kjertlen en gang gjorde det - eller burde gjort det ?
T4 blir produsert i svært jevne doser - det bør vi også. Som hovedregel : samme T4-dose hver dag.
T3 har døgnvariasjoner og produseres best om morgenen - altså : ta Liothyronin om morgenen.
Kroppen har ikke samme behov hele livet. Gravide må fordobble dosen tidlig i svangerskapet. Mye tyder også på at vi bør øke dosen når vi er syke og i enkelte stressende situasjoner. Vi bør lære oss å føle litt på oss selv og se om vi kan dosere oss bedre. Ta en kvart ekstra ved behov.
Så finnes det narurlige stoffskiftehormoner utvunnet av grisekjertler - de inneholder alt en kjertel produserer. Jeg bruker disse Tyroide hormonene.
De virker bedre på meg og er mye enklere å dosere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-08-10, 17:50 #2
fikk brev fra legen idag, d sto om tsh som var nå 0,66 og t4 20
( som nevnt) Hun skriver da at jeg skal ta 75mcg lev 5 dg og 50 to dager.
nye prøver igjen om 6-8 uker.
dette var da ikke fastende. nå bør jeg vel si jeg har økt dosen selv. men føler meg jo bedre nå, skal jeg ta mindre når jeg endelig føler meg bra liksom..
-
17-08-10, 18:01 #3
Vel, jeg mener jo at ærlighet varer lengst......
Men ikke sånn med en gang vel ?
Det kan vel være lurt å bli sikker på sin sak før man forteller det ?
Og det tar noen måneder i dette systemet her.....
Så er det også klart at man er selv ansvarlig for sin egen helse. Du bestemmer selv behandlingsopplegget. Det kan godt være mot legens anbefaling, du bestememr selv. Legen kan ikke tvinge deg til noe, og har heller ikke selv noe ansvar for den behandling som foreslås deg, når denne er normert.
Går legen utenfor den normerte behandling, er saken en annen.
Derfor er det nok lurt å si at man tar det ansvaret selv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Uvitenhet og uforstand spesielt om hypotyreose type 2
Av Elbeth i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 9Siste melding: 05-07-13, 10:16 -
Jeg ble født med hypothyreose
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 20-11-08, 11:17 -
Født med Hypotyreose. Lav dose? Er Levaxin en bra medisin?
Av egfins i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 17Siste melding: 26-02-08, 18:19 -
Lav tsh og graviditet.
Av litza i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 11-09-07, 14:29 -
Jenta mi ble født med forhøyet verdier...
Av Krapylet i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 4Siste melding: 13-08-06, 23:05

Svar med sitat

Bokmerker