Hei

Ja, ta med mora di, jeg tror det er positivt. Særlig det å ha med en litt "voksen" person. Og om du er veldig dårlig eller ikke orker å styre med nav, skriv en fullmakt til mora di eller andre å ta med slik at de evt kan representere deg i framtida.

Det at det bare er kø-lapp som gjelder høres rart ut, men det kan sikkert stemme. Nav-kontorene har ulik struktur og arbeidsorganisering. Den verste er den såkalte generalistmodellen som går ut på at alle veilederne skal kunne litt om alt. Dette er selvsagt en håpløs modell, da man aldri kan gi fullgod veiledning til brukere med bare halvveis kompetanse. Det kan kanskje høres ut som om ditt kontor kjører etter en slik modell når en ikke kan bestille time etter fagfelt?

Nav-kontorene skal også gi veiledning pr telefon, du behøver ikke bestille time. Jeg er selv i etaten, ikke på et lokalkontor, men i en av spesialenhetene i nivået over. I noen fylker er det slik at dersom Nav-kontoret ikke klarer å besvare spørsmålene fra brukere på telefon, settes brukere over til en såkalt komptansetelefon. Telefonen besvares da av saksbehandlere i spesialenhetene (dette er en "midlertidig" ordning til kompetansen er bygget opp). Dette er folk som er spesialister innen sitt felt og som ofte kan gi bedre og mer konkret veiledning. Du kan da eventuelt forsøke dette? Altså å be om å bli satt over til en forvaltningsenhet eller spesialenhet for enkelte fagområder? Ett av problemene med nav-reformen var at komptansen forsvant fra lokalkontorene over til spesialenhetene. tilbake sitter forvirrede saksbehandlere som ikke vet opp ned på fagsystemene eller som ikke klarer å skille de ulike ytelsene fra hverandre. Tro meg, vi drar oss daglig i håret over manglende kompetanse fra lokalkontorene som vanskliggjør jobben vår, og ikke minst vanskelliggjør sakene til brukerne.

Min nav-sak har vært en h e l v e t e, det hjelper ikke å kjenne systemet og ha tilgang til direktenumre og diverse...

Men det kan godt tenkes at du får god hjelp også, ting går jo sakte, men sikkert riktig vei. En del kontorer begynner å få sving på sakene. Men du gjør rett i å være forberedt på vanskeligheter.

Kan dessverre ikke hjelpe deg med faglige råd da mitt fagfelt ligger utenfor det vi på Sonjas er opptatt av

Lykke til