Viser søkeresultater 1 til 10 av 415
Hybrid View
-
15-06-10, 23:56 #1
Sv: Nedtrapping av cipralex.
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
21-06-10, 16:33 #2
Hei
For ca tre-fire år siden brukte jeg cipralex en kort periode. Da visste jeg ikke hva feilte meg. Det hjalp ikke noe. Humøret/psyken blitt mye bedre i løpet av tiden med levaxin og deretter Thyroid, men har siden slitt med humørsvigninger og kortere perioder med depresjon. Ellers har jeg vært mer "flat" i humøret. Problemene med humørsvigninger har fortsatt. Jeg har søvnproblemer og ligger derfor mye våken på natta. Har prøvd "alt" unntatt sovemedisin, men ingenting hjelper for søvnproblemene mine. For en tre-fire uker siden begynte jeg med 5-HTP, tryptofan, fordi det skal være gunstig for søvn og produksjon av melatonin.
Det har ikke hjulpet for søvnen, men humørsvigningene er mye bedre, nesten borte. Før var det som å skru på en bryter ca fire-halv fem på morgenen, jeg ble deppet/nedfor nesten hver natt. Noen ganger var jeg det fortsatt da jeg stod opp og litt utover dagen. Sånn har jeg ikke hatt det de siste to ukene.
5-HTP er en bestandel av tryptofan (en aminosyre som kroppen ikke produserer selv), det er viktig i forstadiet av danningen av serotonin.
Kanskje det er noe å forsøke for andre? Istedet for cipralex ol?
For meg var dette en positiv bivirkning. Tar 50 mg. Skal prøve litt høyere dose snart. Legen sa han kunne skrive resept til meg, med anbefalte meg heller å kjøpe på nett fra utlandet da prisen da er mye lavere enn på norske apoteker.
F.eks her:
http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5...n-extrakt.html
eller her:
http://www.yournutritionshop.co.uk/shopexd.asp?id=500
Jeg har brukt den siste. Ikke å anbefale å bestille fra Iherb eller annen amerikansk nettbutikk da det da vil bli stoppet i tollen (jeg prøvde meg, men det gikk ikke).
-
21-06-10, 21:39 #3
5-HTP - 5-hydroxytryptofan
5-HTP er en aminosyre, der dannes ud fra aminosyren tryptofan, og omdannes videre til serotonin.
B3-vitamin, B6-vitamin og folinsyre hjælper 5-HTP med at blive omdannet til serotonin i kroppen.
Virkningen af 5-HTP er sammenlignelig med de bedste antidepressive midler, lige så god som lægemidler mod depression, både SSRI-præparaterne ("lykkepillerne") og de ældre midler (tricykliske). Undersøgelser viser god virkning i 69 procent af tilfældene.
Samtidig har de kun få eller ingen bivirkninger. Cirka 5 procent vil kunne få lidt kvalme i begyndelsen. Årsagen til dette er øgning af serotonin i mave-tarm-systemet.
Dosis ved depressioner er fra 100 mg to gange dagligt og op til 150 mg tre gange dagligt.
Ved søvnforstyrrelser 200-300 mg ved sengetid.
Bliver man meget træt, når man tager 5-HTP, har man sandsynligvis ikke brug for det.
5-HTP bliver bedst optaget på tom mave.
Disse oplysninger stammer fra bogen: "Optimum Nutrition for the Mind" af Patrick Holford. Forlaget Piatkus, London 2003. ISBN 0 7499 2213 3 (hardback) eller 0 7499 2398 9 (paperback). Kilde...
"Kroppen omdanner 5-HTP ud fra almindelig tryptofan. Man kan kalde 5-HTP for et mellemprodukt mellem tryptofan og det vigtige nervesignalstof serotonin. Det sker bl.a. ved hjælp af enzymet tryptofan hydrolase. 5-HTP har betydning for kroppens egenproduktion af endorfiner, serotonin og "døgnrytmehormonet" melatonin. 5-HTP er bedre til nogle formål, men virker ikke lige så bredt som almindelig tryptofan og decideret tryptofanmangel udbedres ikke med 5-HTP. 5-HTP har dog lettere adgang til hjernen via blod-hjerne-barrieren end tryptofan. Ligeledes er det kun ca. 3% af almindelig tryptofan der konverteres til serotonin i kroppen, når det tages oralt, hvorimod hele 70% konverteres, når det tages i form af 5-HTP. Nogle undersøgelser har vist, at 5-HTP kan være lige så effektivt som depressionsmedicin (SRI & tricyklisk antidepressiva).
Hvis kroppen mangler det enzym, der er nødvendigt for omdannelse af tryptofan til serotonin, eller hvis dette enzym på anden måde blokeres, kan det få negative konsekvenser for personens psykiske velbefindende, søvnkvalitet og smertetærskel. De fleste 5-HTP-produkter fremstilles af frø fra den afrikanske plante Bandeiraea simplicifolia også kendt som Griffonia simplicifolia. 5-HTP benyttes i behandlingen af depression, spiseforstyrrelser, overvægt, stærk trang til kulhydrater, søvnproblemer, hovedpine, Parkinsons syge samt visse former for epilepsi. 5-HTP har også vist gode resultater i behandlingen af fibromyalgi. Fibromyalgi-patienter, der modtog 5-HTP fik reduceret antallet af smertepunkter, lindret angst, bedre søvnkvalitet og reduceret deres træthed." Kilde...• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
Av Yvai i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 10-05-10, 13:47 -
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 76Siste melding: 10-02-10, 14:24 -
Lavt stoffskifte etter fødsel
Av Line i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 29-08-06, 07:08 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08

Svar med sitat

Bokmerker