Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 415

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Question Svie/brennende følelse under huden

Hei alle !

Lurte bare på om noen har hatt erfaring med det samme rare symptomet som meg; nemlig en følelse av svie/brenninger under huden.
    Jeg ser også at huden er litt "flammete" der det svir og brenner. Har hatt dette litt til og fra i perioder. Starter opp med thyroid i stedet for levaxin i morgen, og håper disse brenningene gir seg da. Noen andre som har opplevd slike symptomer som dette?

Mvh Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Svie/brennende følelse under huden

Hej Jeanette

Der findes en medicinsk tilstand (ikke sygdom), der kan gøre den mindste berøring/kontakt mellem huden og "noget" uudholdelig. Det hedder Allodynia og betyder "anden smerte." Allodynia kan være permanent, men oftest "kommer og går". Det er en smertefuld/øm/sviende/brændende reaktion på et normalt ikke-smertefuld stimuli. Symptomer, der kan ledsage Allodyni omfatter ømhed efter en ellers uskyldig berøring, eller ømhed ved at hvile på den del af kroppen, hvor "Allodynia-området" findes lokalt. Svie og brændende følelse oven på og lige under huden er også "normalt" for Allodynia.

Der er fire typer af Allodynia: statisk mekanisk, dynamisk mekanisk, termisk, og Allesthesia. Mekanisk Allodynia kan enten være statisk eller dynamisk. Det er statisk, når smerten er forårsaget af selv den letteste berøring eller tryk. Det bliver dynamisk, når ømheden forekommer ved selv den svageste bevægelse oven på huden, som når tøjet f.eks. bevæger sig under gang eller når man flytter armen, eller på anden måde skabes en friktion mellem huden og påklædning, bandage eller anden genstand, der normalt ellers ikke bemærkes. Den tredje type, termisk Allodynia, er forårsaget af selv de mindste ændringer i temperaturen omkring det berørte hudområde. Endelig er den fjerde type er Allesthesia, hvor ømheden opstår et andet sted på kroppen end det berørte.

Jeg ved, at Allodynia kan forekomme hos migrænikere (sådan var det hos mig). Andre oplever Allodynia som følge af smitte med herpes (forkølelsessår), hvor det kan blive i ansigtet og over hele hovedet, at man i perioder oplever kraftig ømhed når man f.eks. retter håret med en kam eller børste, eller bare lade fingrene løbe over håret... En hårknold i nakken kan gøre "ondt", en almindelig fletning kan føles "tung" og trækket nedad giver ømhed, eller nogen skal flytte midterskilningen til en anden side af hovedet, hvis midterskilningen "gør ondt", hvor det oprindeligt var anbragt. Man kan have en hel kind der bare gør ondt, eller området omkring et øje og evt. tåreflod, eller halvdelen af nakken.... der er ingen grænser for, hvor Allodynia kan opstå på kroppen og selv almindelig højhalset bluse, et halstørklæde eller lange bukser kan gøre det uudholdeligt for nogle. Allodynia kan også forekomme ved fibromyalgi, ved diabetes, ved sclerose og ellers i alle øvrige neurologiske tilstande og ved bindevævssygdomme.

Der er noget om, at Allodynia opstår hos dem, hvis centralnervesystemet bliver oversensitivt periodisk eller permanent og hvor nervereceptorer fortolker forkert de signaler de modtager fra de "berørte" steder på huden og over-fortolker dem som smertesignal, såfremt jeg ikke har misforstået noget.

Jeg ved ikke så meget om det, andet end jeg mener helt bestemt, at mange stofskiftesyge her og på andre foraer i cyberspace nævner dette symptom ofte nok, at efter min mening burde Allodynia anses for et sekundært symptom på hypothyreose. Derimod er jeg fuldstændig sikker på, at almindelige læger eller endokrinologer overhovedet ikke forbinder Allodynia med et reelt problem, de stofskiftesyge skal døje med, oven i alle de andre (problemer).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    62
    Meldinger
    88

Standard Sv: Svie/brennende følelse under huden

Hei Jeanette.

Jeg har nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte, og har hatt en del symptomer i noen år. Bl.a. en slags sviing i huden, særlig på armene. Men det var ikke av den alvorlige typen som Anisa beskriver ovenfor, bare en litt udefinerbar sviing i huden uten grunn. Ikke vondt, bare litt "rart" og uvant siden jeg ikke hadde hatt det før.

Og hudforandringer er jo et kjent symptom på stoffskifte - vanligste er vel ekstra tørr hud enkelte områder på kroppen. Hos meg er det særlig leggene som er tørre og "klør", i tillegg til at det av og til dukker opp små tørre felt på overkroppen også. Er spent på om medisinering med Levaxin vil hjelpe på dette, er jo egentlig de symptomene jeg synes er minst slitsomme, men hadde jo vært greit å bli kvitt det....

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Tusen takk for gode og utfyllende svar!

Mvh Jeanette

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Svie/brennende følelse under huden

Sitat Opprinnelig skrevet av Atina Vis post
    Men det var ikke av den alvorlige typen som Anisa beskriver ovenfor, bare en litt udefinerbar sviing i huden uten grunn. Ikke vondt, bare litt "rart" og uvant siden jeg ikke hadde hatt det før.
    Kære Atina

"Allodynia" er hverken alvorlig eller ikke-alvorlig. Det er bare en betegnelse på en tilstand af forskellige føleforstyrelser i huden. De kan ytre sig mildt, som hos dig, eller mere generende, men alle har det tilfælles, at det betegnes med ordet "Allodynia".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    62
    Meldinger
    88

"Allodynia" er hverken alvorlig eller ikke-alvorlig. Det er bare en betegnelse på en tilstand af forskellige føleforstyrelser i huden. De kan ytre sig mildt, som hos dig, eller mere generende, men alle har det tilfælles, at det betegnes med ordet "Allodynia".
    Takk for forklaringen, Anisa - jeg lærer noe nytt hele tiden!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Heisann,

Jeg har merket dette fenomenet mye, særlig på armene. "En svie under huden".

Underarmene har lett for å klø og bli rødflammete.

Men jeg har ikke noen diagnose, ennå ..

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.

For en tid tilbake. sluttet jeg å ta 90 mg erfa på morgenen, startet opp igjen og sluttet igjen... Og jeg har hvertfall funnet ut av det, etter en del prøving og feiling, at noe mindre enn 90 mg, vekker ikke meg. Balderklinikken anbefaler ikke større doser enn 60 mg av gangen, men det er alt for lite på morgenkvisten for meg hvertfall!!! Føler meg mye mye mer pigg hvis jeg starter opp dagen på 90 mg Erfa. Ellers fikk jeg igjen alle kvinners månedlige ønskedrøm litt før tiden, sikkert pga pregnenolone-bruk tenker jeg.. Så dette må jeg reflektere litt over.. Må kanskje få tatt hormonstatuser av østrogen og så videre snart. Men det er tydelig hvor mye jeg preges av å være i denne "tilstanden", jeg blir veldig mye trøttere og føler at jeg nesten kan sove døgnet rundt.. Men snart blir det doseøkning opp til 165 mg erfa, og det trenger jeg

Kom forresten over denne på youtube, føler meg nesten i samme klasse som disse gærningene her av og til ift. kosttilskudd og remedier av alle slag.....
    Ha en god dag i kosttilskuddenes navn folkens!

http://www.youtube.com/watch?v=3lND4ye0YGE

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Ha ha, nej, 60 mg om morgenen ... Jeg tager 125 mg, altså 2 grains
    REDIGERT :... på én gang, om morgenen. Senere forsyner jeg mig med 60-90 mg, alt efter tid på måneden

Tak for linket
    Det er jo Kristoffer Schau ? Manden er jo gal ... men også morsom og ikke helt uden pointer ... Jeg kan ikke høre noget lige nu men glæder mig til det !

God dag til dig også
    Sist endret av Nielsigne; 14-09-10 kl 09:10 Begrunnelse: tilføjelse om dosis

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Kom forresten over denne på youtube, føler meg nesten i samme klasse som disse gærningene her av og til ift. kosttilskudd og remedier av alle slag.....
    Ha en god dag i kosttilskuddenes navn folkens!
    Ha, ha...gjett om jeg kjenner meg igjen...i brekninger og alt

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  2. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47
  3. Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
    Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 76
    Siste melding: 10-02-10, 14:24
  4. Lavt stoffskifte etter fødsel
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 29-08-06, 07:08
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker