Viser søkeresultater 1 til 10 av 42

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Svelgvanskene har kommet snikende

kjære Flower
    Prøv å få Hiprex når kuren din er avsluttet. Krysser veldig fingrene for halsen din husk at 90mg er en liten dose, så er det jo din kropp...legen får mene hva han vil. Kanskje du blir postitivt overasket.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Takk, Blondie Jeg tror jeg nærmer meg bedring nå altså. Har noen tabletter igjen av kuren, så jeg håper dette går bra.

Har vært hos legen min siden sist og han trodde kanskje at jeg nå hadde dosert meg selv til en riktig dose Erfa, altså 90 mg. Jeg kunne egentlig tenkt meg til å driste meg til å øke enda mer... tør jeg? Kanskje ikke før neste time.. Det er jammen ikke lett. Jeg har i alle fall ikke nådd målet ennå føler jeg, for formen er laber. 1 uke og vel så det på 90..
    Han "beordret" meg opp i Cortef-dose igjen.. Jeg som har vært så laber med disse medisinene fordi, ja.. dere vet

Er det ingen her som går på så lav dose med Erfa? Altså 90 mg og kjenner seg tåelig bra?
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Til dosespørsmålet.
    Vel, det er jo du som er eksperten på deg da Flower.
    Ingen kan ta en blodprøve på deg å si at nå er alt bra.
    Blodprøver skal bare hjelpe til med å klargjøre de kliniske symptomer du har.

90mg høres lite ut.
    ERFA er mer effektiv enn de andre Tyroidene jeg har prøvd. (min erfaring)
    Jeg gikk trøstig ivei på 250mg, men det ble for mye.
    Satt ned til 125+35 for en måned siden, og nå lurer jeg på å gå ned til 125+17,5.
    Jeg har ikke målt på flere år.
    For hva skal man med det ? Kan ikke si noe om noen ting likevel.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Flower Vis post
    Er det ingen her som går på så lav dose med Erfa? Altså 90 mg og kjenner seg tåelig bra?
    Pga mine binyrer ble jeg satt på startdosen 60 pluss 30 med thyroid. Jeg falt helt sammen på den dosen. Skulle jeg fortsatt med den hadde jeg blitt sengeliggende. Men vi er alle individer...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

ja, vi er alle individer og forskjellige! Men 90 mg er jo ingenting. Hvis du trekker fra T3 og putter det som er av T4 i 90 mg, får du ca 76 mg T4? Og jeg vet ikke hva du veier, Flower? Dose og vekt står i et visst forhold når du er på ren T4 behandling. Men med denne dosen skulle du vel være anorektisk? Selv bruker jeg nå 185 mg thyroid pluss 25 mg levaxin. Mange trenger mer thyroid enn den dosen de hadde da de gikk på ren T4 behandling. Jeg brukte for eksempel 150 mg levaxin hver dag da jeg brukte det, men kroppen skrek etter tilskudd av T3, så det var jo ikke tilstrekkelig.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg gik på 200 µ Euthyrox om dagen. Det blev af mange læger betegnet som en stor dosis, men ikke desto mindre slog den ikke til mht dannelsen af t3.

Da jeg skiftede til Erfa, gik jeg direkte fra den ene dag til den anden over på 125 mg om dagen; jeg tog en kvart tablet ad gangen i løbet af nogle timer uden mad imellem. Jeg mærkede umiddelbart ingen anden forskel, end at jeg blev varm i hovedet

Jeg tager nu 187,5 mg om dagen (1½ tablet à 125 mg), undtagen, når jeg skal have menses, for da sætter jeg dosis op med en kvart eller en halv tablet, så jeg får op til 250 mg. Det er fuldstændig udramatisk og gør bare, at jeg har det bedre - lider mindre af PMS.

Jeg har tidligere taget hele dosen om morgenen, men nu er jeg gået over til at tage 125 mg om morgen og så ½ tablet senere - jeg vil ha' den inden kl. 14. Denne ændring har jeg lavet for at spare lidt på krudtet Og det virker fint. Jeg oplever til gengæld, at jeg skal passe på med ikke at bruge alle de kræfter, jeg får ud af det; jeg skal spare lidt sammen for at skåne kroppen. Ikke gøre alt, jeg kan, men glæde mig over, at jeg kan Og jeg skal sætte grænsen i god tid, så jeg ikke bliver for slidt.

Mht hjertebank tænker jeg altid på, at nok kan medicinen presse hjertet, hvis man får for meget, men det modsatte kan jo ligeså godt ske; at man presser hjertet ved at få for lidt medicin. Når man bruger thyroid, brænder man det jo af i løbet af dagen - derfor føler jeg altid, hvis jeg får hjertebank om aftenen, at da kan det jo ikke være overdosering, for så ville jeg mærke det meget tidligere. Nej, om aftenen banker mit hjerte nogle gange ekstra for at få mig til at gå i seng
    - Gerne med for eksempel 4 x 300 mg magnesium indenbords, i øvrigt.

Nielsigne

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Vel, det er jo du som er eksperten på deg da Flower.
    Ingen kan ta en blodprøve på deg å si at nå er alt bra.
    Nei, det har du jo rett i, n'Finn.. Du kjenner jo meg, usikkerheten selv på all denne Erfa-doseringen Fikk nå en ganske god beskrivelse av hvordan legen min oppfattet løpet sitt og min dosering sist jeg var der : "Det er mye mulig at jeg har vært litt for tilbakeholden med medisineringen ovenfor deg"

Blondie, mener du 60 mg av Cortef og 30 mg Erfa?
    Jeg har bare 15 mg Cortef for øyeblikket og da denne 90 mg med Erfa =) Foreløpig har jeg da ikke klart å stangnere denne antistoffprosessen som foregår inni der...

Nielsigne, jeg har fått "instrukser" fra legen om å ta Selen, det skal visst virke positivt på kjertelen og hjerte etter det han forklarte meg, så nå tar jeg 200 mg om dagen med Selen. Har også hørt at Zink har sin effekt også, men også det du nevner på- Magnesium =) Jeg har det liggende i pulverform og skal nok få brukt det opp med tiden =)

Vigdis, anorektisk, hm.. jeg har ikke opplevd det lave stoffskiftet den veien at jeg har lagt på meg, for meg har det vært helt motsatt og jeg har rast ned i vekt og følt meg uvel. Jeg vet neimen ikke hva som er best, jeg

Takk for tålmodigheten deres altså, den er gull
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Blondie, mener du 60 mg av Cortef og 30 mg Erfa?
    Jeg har bare 15 mg Cortef for øyeblikket og da denne 90 mg med Erfa =) Foreløpig har jeg da ikke klart å stangnere denne antistoffprosessen som foregår inni der...
    Jeg bruker foreløpig ikke cortef, så jeg snakker KUN om thyroid. Totalt 90mg var startdosen jeg ble satt på, og jeg klarte ikke å stå oppreist på den dosen Jeg økte derfor til 135mg Erfa thyroid.

Skal ta første kontroll blodprøve etter oppstart med Erfa i morgen. Spent på prøveresultatet.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

hm.. jeg har ikke opplevd det lave stoffskiftet den veien at jeg har lagt på meg, for meg har det vært helt motsatt og jeg har rast ned i vekt og følt meg uvel. Jeg vet neimen ikke hva som er best, jeg
    Jeg har samme erfaring som Gunnda, at plutselig vektnedgang skyldes binyrene. I sykdomstiden har jeg variert fra å være tynn som en strek i perioder der binyrene har slitt ekstra, til å være en ca 4-5 kg over matchvekt pga stoffskiftet. Siste gang binyrene mine streiket, gikk jeg brått ned i vekt. Mistet vel en 5-6 kg på under to uker.

(Situasjonen pr i dag er at jeg er heller småtjukk grunnet DHEA jeg gikk på for en tid tilbake, men nå tror jeg vekten går ned igjen. Vær litt obs på DHEA dersom legen nevner det, det finnes bedre alternativer).

Jeg synes også at din dose høres lav ut! Bruker selv 200 mg Thyroid. Fysiologisk dose Cortef ligger rundt 20 + mg (og så varierer det jo hvor godt kroppen tar opp kortisonet). Tror du har alt å vinne på å øke dosen litt mer, og en må uansett gjøre sine egne erfaringer og derigjennom lære seg kroppens reaksjoner. Må gå på noen småsmeller en gang i blant på veien til å skjønne hvordan kroppen vil ha det, for det må man erfare selv. Jeg begynner ihvertfall å innse det. Men jeg kjenner meg igjen i det å være engstelig for hvordan kroppen skal takle endringene.

Lignende tråder

1. Svar på binyrestatus er kommet...
    Av Jeanette Ws. i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 18
    Siste melding: 27-07-10, 18:32
  2. Endelig er jeg kommet dit jeg skal :)
    Av Qa i forumet Presentasjoner
    Svar: 14
    Siste melding: 20-12-09, 20:07
  3. Har ERFA kommet til noen andre land?
    Av camomilla i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 09-11-09, 12:09
  4. hjelp med hvordan jeg kan få kommet igang å jobbe... please?
    Av Lissa i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 13-10-06, 21:21

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn