Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
08-08-10, 19:04 #1
Hvordan er dette igjen...
Hva man tåler av mat og ikke med lavt stoffskifte...
-
08-08-10, 19:16 #2
Sv: Hvordan er dette med soya igjen?
Melk kan du godt drikke sammen med Levaxin. Kalsium i melk er ikke bundet.
NOEN - kalsiumtabletter inneholder kalsium som er bundet til karbonat - og det er når karbonatet frigjøres at det hindrer opptaket av Levaxin.
Kalsium har mange naturlige kilder og vi kan spise alle sammen (med fordel)
Normal kost inneholder nok av disse, og melk er forøvrig ikke så nødvendig som vi tror.
Det heller ikke bra med all den kalsiummen - om du spør.......
Sørg heller for å dekke D-vitaminbehovet.
Skulle du likevel velge å spise kalsiumtilskudd, så spis citritratbundet.
Feks denne : http://www.soloppgangen.no/vmchk/sol...m-citrate.html
Jerntabletter er forøvrig enda verre.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-08-10, 19:21 #3
Jeg skal ikke våge meg på å svare på soyaen, men dette med melk er en misforståelse. Det er kun kalsiumkarbonat (slik som kalsiumet er bundet i de fleste kosttilskudd) som ikke bør tas med stoffskiftetabletten, melk og melkeprodukter har kalsiumet bundet i andre former og kan tas etter den foreskrevne halvtimen som man bør vente med mat.
http://www.legemiddelverket.no/custo...8-848cf40bfdca
Sitat punkt 4.5
Kalsium:
Ved samtidig inntak minsker kalsiumkarbonat absorpsjonen av T4. Midlene bør tas med minst to timers mellomrom.
Den preparatomtalen er forresten interessant lesing. Man kan jo f.eks se på "Dosering og administrasjonsmåte" før man går til "byttbare preparater og leser tilsvarende for "Euthyrox" mens man holder i bakhodet at dette er "like" preparater med "samme" virkestoff... Les også "advarsler og forsiktighetsregler"... og så fortell meg at ikke legemiddelindustrien styrer behandlingen vår mer enn det uavhengige leger gjør...
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
08-08-10, 19:57 #4
-
08-08-10, 20:07 #5
Jeg reagerer meget kraftigt på soya, uanset hvilket tidspunkt og nærmest uanset mængde. Fx kom jeg sidste år til at drikke en lækker soya-kakaomælk og måtte derefter tilbringe timevis på sofaen under et uldtæppe - på vist nok årets varmeste dag. Jeg bare frøs og frøs og kunne næsten ikke bevæge mig. Tror, mit blodtryk var faldet meget, og at soya derfor kan være farligt for mig, endda på den korte bane.
Jeg har på et tidspunkt forsøgt mig med soyalecitin i kapsler - lecitin skulle jo være så godt, husker bare ikke lige nu hvorfor ... men i hvert fald blev jeg også dårlig efter at have indtaget kapslerne, omend det slet ikke blev så slemt som da jeg havde fået soya-kakao. Men soya er nu i almindelighed en ting, som jeg vogter mig for. Jeg er rigtig ked af, at det er så mange steder. Håber, du tåler det bedre end jeg, cocos
Nielsigne
-
08-08-10, 21:32 #6
Hentet fra kinsarvik.no:
Lecithin er en fettemulgator som består av kolin, inosital, forsfatider, fosfor og mettede fettsyrer (oljesyre, linolsyre og linolensyre). Lecithin er særdeles viktig for menneskets hjerne. Ca. 40% av hjernen består av lecithin. Forskere har funnet at de fosfolipider som finnes i lecithin virker gunstig inn på hukommelsen. Lecithin er likeledes viktig for fettsammensetningen i blodet og kan ha gunstig innvirkning på kolesterolet. Lecithin er også viktig for blodgjennomstrømningen i muskulaturen og kan med fordel brukes av folk som trener.
08-08-10, 22:22 #7
Vel....
Ikke noe feil i innholdsfortegnelsen - det bare mangler litt......
Lecithin er jo en emulgator, som det kalles i innholdsfortegnelser.
Den gjør det mulig å blande vann og fett.
Finnes feks. i all iskrem - finnes i alle varer der selger vil tjene penger. Det er den som ikek koster noe, og som tynnnnner ut varen uten at det oppdages.
Men det er også lecithinen i eggeplommer som gjør det mulig å lage majones o.l.
Noen er smarte - finner nisher til sin ide' - og klarer å selge den.
Er som å trekke C-vitamin ut av nyper og sitroner å legge dem i piller......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-08-10, 19:29 #8
Men... om jeg skal forsøke å ta denne proteinshaken (basert på soyaprotein), når ville dere da tatt levaxin i forhold til denne?
-
11-08-10, 19:47 #9
Uanset hvornår du spiser soyabaseret mad, vil den reducere optag af Levaxin og, hvis du har en restfunktion i skjoldbruskkirtlen, vil soya undertrykke den. Soya stimulerer også autoimmun reaktion mod skjoldbruskkirtlen, hvis man har anlæg for overaktiv autoimmunitet (det ved man som regel først når det kommer i udbrud dvs. "for sent").
Soya tilsættes mange fødevarer og deklareres som vegetabilsk protein eller vegetabilsk olie. Soya er en goitrogen (se herunder hvad det er) og er bedst helt at undgå ved alle sygdomme i skjoldbruskkirtlen.
- At nogle fødevarer betragtes som goitrogenic betyder, at de indeholder enzymer, der kan stimulere væksten af en struma, blokere optagelsen af jod i skjoldbruskkirtlen, kan virke på samme måde som anti-thyroid medicin og derved kan deaktivere thyroidea funktionen.
- Asiater har udviklet genetiske egenskaber som uskadeliggør disse "anti-thyroid-enzymer" og derfor kan de trygt spise soyabaseret mad, mens vi bliver skadet af den.
- Goitrogene fødevarer er hirse, jordnødder, pinjekerner, soja, kassava, ferskner, pærer, rapsolie, og grøntsager af kål-familien herunder kål, broccoli, blomkål, Brussel spsprouts, spinat, mustard-greens og turnips.
- Kogning/dampning deaktiverer de uønskede enzymer.
- Nyd alle de nævnte frugt og grøntsager i moderate mængder, forudsat at de er kogte/dampede.
- Undgå fuldstændig hirse, jordnødder, pinjekerner, rapsolie og soja.
- Hvis dine hypothyreosesymptomer er udtalte er du bedst tjent med helt at undgå goitrogenic fødevarer.
Hvis du gerne vil bruge proteindrikke, vælg hellere proteinpulvere baseret på valle (link). Det er både sikkert og "kropsvenligt" (optagelighed). Jeg bruger selv neutral (uden smag), men skulle du finde produkter med smag, vær (meget) opmærksom på, at de ikke må være sødet med syntetiske sødestoffer, som er lige så meget "thyreoidea-dræbere" som soya.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-08-10, 20:44 #10
Lignende tråder
-
Hvordan var det nå igjen med graviditet og doseøkning?
Av janike i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 3Siste melding: 16-11-09, 17:52 -
Hvordan var det nå igjen med graviditet og doseøkning?
Av janike i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 16-11-09, 17:52 -
Hvordan tolke dette?
Av anitab i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 25-01-08, 16:21 -
Soya
Av lilly i forumet Helbred og kostholdSvar: 23Siste melding: 02-10-07, 19:05 -
Soya
Av brits i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 25-07-06, 12:40
Svar med sitat

Bokmerker