Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Tråd: Vektoperasjon

  1. #1
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

    Standard Vektoperasjon

    Hei hei,
    Nå er det jammenimeg lenge siden jeg har vært på forumet her. På tide å lese igjennom noen nye og gamle tråder :-)

    Ville bare informere de som evt er interessert, i at jeg for en måneds tid siden gjennomgikk en vektoperasjon.

    Etter en stund med tanker rundt det hele så valgte jeg dette.
    Diskuterte også dette med kirurgen, for jeg var jo i tvil om det ville hjelpe en person med lavt stoffskifte og insulinresistens.
    Men svaret jeg fikk var at kirurgen hadde hatt mange (om ikke alle) suksesshistorier med folk som tok operasjonen og som hadde disse diagnosene.

    Før operasjonen gikk jeg på 3 uker flytende diett.
    Til sammen har jeg gått ned over 14 kilo og er fortsatt på vei ned.

    Dette kan definitivt ha en effekt på stoffskifte sykdommen, så jeg skal komme tilbake og rapportere rundt dette :-)
    Insulinresistensen og evt diabetes er borte dagen etter operasjonen!

  2. #2
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

    Standard Sv: Vektoperasjon

    Så spennende å høre sivcath!

    Det blir spennende å få en oppdatering fra deg og høre om det går bra.
    Hvor ble du operert og hvor lang tid måtte du vente?

  3. #3
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

    Standard Sv: Vektoperasjon

    Heisann Leya,

    Jeg kontaktet fastlegen i November og diskuterte muligheten for operasjon da. I Januar så søkte han for meg, men jeg fant ut at det ville ta 2 - 3 år før jeg ville få hjelp via det offentlige.
    Så jeg bestemte meg for å gjøre det privat.
    Jeg valgte KFK (www.fedmeoperasjon.no) på Gjøvik. Betalte selv 98.000,- for operasjonen.

    Jeg hadde 3 måneders jubileum i går. Har til nå gått ned 26 kilo. Jeg er strålende fornøyd, men det har vært store endringer i livet i forhold til mat/drikke vaner. Og jeg er nok ikke "helbredet" ennå, har en lang vei å gå.

    Skal fremdeles ned ca 30 kilo før jeg kommer på normal BMI. Men jeg kan allerede nå si at jeg føler meg mye bedre helsemessig:
    - har ikke insulinresistens lenger (så faren for diabetes er minsket)
    - har normalt blodtrykk
    - har mye mer energi, og sover mindre på ettermiddag etter jobb etc
    - sover 7 - 8 timer om natten, uten at jeg våkner gjennom hele natten
    - jeg tror til og med at behovet for stoffskifte medisin er mindre enn før, men det må måles over tid. Jeg har bedt om å få time hos Oftebro på Balder for å finne god balanse mellom stoffskifte og vektoperasjonen. Står fremdeles i kø. I mellomtiden så trives jeg bare som en lettere person :-)

    Om du har mer interesse så ta en titt på www.vektoperasjon.no/forum. Flott forum med flotte mennesker som har mye erfaring :-)

  4. #4
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

    Standard Sv: Vektoperasjon

    Etter å ha lest litt på linken du la med, tok jeg kontakt med KFK i går, så får jeg se hva de sier, men jeg er klar for å gjøre det privat, orker ikke å vente i så mange år før det skjer noe...
    Har noen spørsmål før jeg bestemmer meg endelig, så da er det greit å prate med de så jeg kommer i gang.

    Det ser ut som du klarer deg kjempe bra sivcath og så bra om medisiner kan reduseres etter operasjonen!
    Gleder meg til å høre mer om hvordan ting utvikler seg underveis

    Foresten, hvilken type operasjon tok du?

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

    Standard Sv: Vektoperasjon

    Sitat Opprinnelig skrevet av Leya Vis post
    Foresten, hvilken type operasjon tok du?
    Jeg fikk valget mellom Sleeve og Gastric Bypass av kirurgen. Han var litt opptatt at jeg har B12 og kalsium mangel fra før av og mente Sleeve kanskje var det beste, for du får bedre opptak av næring av maten du spiser ved Sleeve (ingenting av tarmen blir koblet bort).
    Men mitt argument for å ta Gastric Bypass er at jeg må ta tabletter uansett for å ta til meg vitaminer/mineraler, så det er ingen forskjell for meg iforhold til tablett inntak resten av livet.

    Jeg hadde BMI på 44 ved operasjonen, og normalt sett så kvalifiserer det automatisk til Gastric Bypass.
    Sleeve gjøres ved BMI fra 35 - 40.

    Hovedgrunnen til at jeg ville ha Bypass var at dette er en operasjon de har gjort i mange år, og har god kontroll på. Sleeve har de kun gjort i 5 år, og de vet ikke langtiddsresultatene.

    Med Sleeve så slipper man vistnok dumping symptomer (om man spiser noe som er søtt og fett, så kan man bli svimmel, få hjerteklapp, svette, etc og dette heter dumping). Dette får man med Bypass, og jeg kan fortelle deg: det hjelper for en som var avhengig av søtsaker. Nå spiser jeg nesten ikke noe søtt i det hele tatt. (Dette var nok mye av årsaken til min overvekt også).

    Man mister kanskje litt mer vekt i begynnelsen med Sleeve enn Gastric Bypass, men ulempen er da at huden ikke rekker å trekke seg sammen. Det er mulig at jeg får mye løshud med Bypass også, men jeg gir kroppen litt mer tid til å forsøke i alle fall :-)

    Har du noen spørsmål, må du bare stille dem :-)

    Du kan forresten også vurdere å ta operasjonen i Sverige/Stockholm. Samme kirurg som på Gjøvik, og koster ca 82.000.
    Så har du også de som sender folk til Riga for 75.000,- (Lasik reiser heter de).

    Jeg valgte selv Gjøvik, siden det er i Norge. Og det billigste alternativet i Norge.
    Men velger du i Sverige, så får du også hjelp på Gjøvik i etterkant skulle det være noe. Samme personell og ekspertise :-)

  6. #6
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

    Standard Sv: Vektoperasjon

    Tusen takk for utfyllende info!!

    Nå skal jeg se hva de sier om min BMI og hva de anbefaler, men jeg vil nok i hovedsak ha en GB, føler at det er det de kan best.

    Jeg er heldig, for jeg har iflg legen veldig elastisk hud, så jeg kommer ikke til å få noe særlig problemer med løshud (noe blir det vel sikkert men...) Har også sett når jeg har slanket meg tidligere at det ikke er noe problem, så jeg håper det går greit ved en evnt operasjon også

    Det med søtsaker og annet digg, er nok en stor svakhet for meg også, hehe, så det kan nok hjelpe at man får "bivirkninger" av å spise det, for å klare å holde seg borte fra det...

    Har sett det går ann å reise til utlandet, men jeg føler liksom at det er tryggest å gjøre det her hjemme jeg, men Sverige kunne jeg nok vurdert siden det ikke er så langt unna :-)

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn