Jo, det kan være enzymdefekt.
Hva man legger i "defekt" kan være litt forskjellig.....
Er sansynligvis snakk om et leverenzym i de-jodinaseprosessen som omdanner fT4 til fT3. Dette vet man lite om, men man vet at det består av selen - så har legen testet deg for selen ?
Og det som er litt verre.....
Det består også av et av de mulige T2-variantene.
Så hvor får man det fra når man kun erstatter kjertelproduksjonen med T4 ?
Og enda verre ?
Soya kan hos enkelte blokkere for dannelsen av dette enzymet !
Og har legen din foreslått å knipe inn på Soyaspising ?

Jeg leser flere steder at De-jodinaseprosessen oppfattes som en tyggeprosess som først tygger av ett av jodatomene på T4, så ett på T3 (som så danner T2) OSV.
Jeg stiller meg foreløpig tvilende til at det er slik.
T2 produseres jo av kjertlen i de varianter som forekommer og gjør vel det de skal gjøre i kroppen ?

Man finner jo alle disse variantene i blodet, men vet ikke hvor gamle de er eller "hvem" som har laget dem. Det gir opphavs-spekulasjoner.

De-jodinaseprosessen er en fininnstillt prosess som omdanner T4 til T3 ved at det fjernes ETT meget bestemt jodatom. Et som sitter på en meget spesiell plass. Hvordan ett eneste enzym skal klare å plukke de andre jodatomene er jeg uforstående til.
Overbevis meg gjerne

Fenomenet kalles ofte Low T3-Syndrome, og du kan jo søke litt ?
Ordet syndrom betyr i legelig forstand tilstand - og tilstander har jo e årsak man (legene) ikke kan gjøre noe med.
Så......
At man velger det ordet, betyr vel bare at man ikke vet så mye om hva som årsaker dette.
Snart er det ikke en tilstand lenger - man kommer til å finne en årsak som det kan gjøres noe med.