Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Spyttprøve kortisol hjelp?

* Spyttsamlingen skal foretas på de tidspunktene som legen har oppgitt. Dersom legen ikke har angitt tidspunkt, tas prøven mellom kl. 07-09 for morgenprøver og kl. 21-23 for kveldsprøver. Optimalt for kveldprøve er: kl 23 etter en times hvile i seng.
    Underligt.... Hverken Genova Diagnostics (Scandlab.se sender prøverne til analyser til) eller andre store Labs i verden stiller netop dette krav (om at hvile i sengen før den sidste aftenprøve). Hvad er Aker mon ude på? Vil de gerne have at aftenresultater skal være lavere end i virkeligheden? Dette krav er kun berettiget såfremt patienten plejer gå i seng på dette tidspunkt (kl. 22). Derimod hvis patienten hermed fraviger sin vante aftenrytme, vil resultatet af prøven taget efter forudgående sengeleje vise for lavt aftenkortisol, end det er "normalt" for denne patient.

Problemet med mild eller moderat binyreinsufficiens er netop, at morgenkortisol er for lavt og aftenkortisol er for højt. Ved at lægge patienten i sengen en time før aftenprøven udtages - vil resultatet vise aftenkortisol lavere end det sande. På denne måde vil man kunne "mildne" (svække) beviset på binyreinsufficiens og måske endda afvise den.

Det er netop selve kernen i at udtage 4 spytprøver ud over dagen, at det skulle vise den "ægte" variation af kortisoludsondring og derfor er det bydende nødvendigt, at prøverne tages i overensstemmelse med den normale (for patienten) dag/aftenrytme, mens Akers "måde" vil netop forvrænge aftenresultatet. Som sagt: ingen andre labs forlanger sengeleje forud for dagens sidste prøvetagning.

* Stor fysisk aktivitet må være avsluttet senest 60 minutter før spyttsamling.
    Igen... hvad er "stor fysisk aktivitet"? Hvis det f.eks. er træning, løbetur eller flytning af møbler, er det korrekt at man ikke skal tage prøven direkte efter. Men er det støvsugning, rengøring eller andet fysisk man plejer at udføre over dagen, da er det nødvendigt ikke at ændre sine almindelige gøremål alene pga. prøven, da også det vil forvrænge prøveresultatet.

Merk: Blodtilblanding er en feilkilde, fordi det fører til forhøyede kortisolverdier i spytt. Det er derfor helt avgjørende at prøven er fri for blodtilblanding.
    Nødder eller andet "knassende" snacks/mad aftenen forinden kan give microlessioner i mundhulen. For instens tandbørstning og/eller en hård tandbørste kan netop slide på overfladen af tandkødet/slimhinder i munden og derved kan prøven kompromitteres. Det bedste vil være, at købe en blød tandbørste til formålet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Standard Sv: Spyttprøve kortisol hjelp?

Hm. Da har jeg et problem. Jeg har nemlig pga stoffskiftet fått kronisk blødende tannkjøttbetennelse. Det blør av ingenting.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Spyttprøve kortisol hjelp?

Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
    Hm. Da har jeg et problem. Jeg har nemlig pga stoffskiftet fått kronisk blødende tannkjøttbetennelse. Det blør av ingenting.
    Årsaken til at det ikke skal være blod i spyttet er at kortisolnivået i blodet er mye høyere enn i spytt, spyttprøveresultatet vil derfor bli falskt forhøyet. Et alternativ kan være at du da burde få tatt kortisol i døgnurin, selv om dette ikke viser døgnvariasjon vil det kunne gi en indikasjon av kortisolnivet ditt.

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til å tolke spyttprøve
    Av Rosin i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 16-05-10, 22:13
  2. Hvor ta spyttprøve?
    Av Anki79 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 16-03-10, 15:25
  3. fikk spyttprøve pakke for måling av kortisol
    Av may g i forumet Hos legen
    Svar: 16
    Siste melding: 22-01-10, 09:16
  4. HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???
    Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 15-08-09, 08:00
  5. Spyttprøve kortisol
    Av elin* i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 13-08-05, 12:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn