Viser søkeresultater 1 til 10 av 18

Tråd: Overdosert..

Hybrid View

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    10

Standard Sv: Overdosert..

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Mine mørke tanker forsvant etter å ha begynt med medisin for stoffskifte. Gikk på forksjellige antidepp tabletter i mange år, men ingen av de hjalp meg noe særlig.

Men 200 µg levaxin?? Er ikke det for mye?
    Med tiden så vil det vel ikke være det. Har jo ligget på 175 mcg levaxin og 60 mcg lio over lengre tid. Og når det ikke virker, så må man jo begynne å stille spørsmål... Har vel vært litt for ivrig og øka dosen litt for fort den siste tida, så ja, akkurat nå er det for mye kjenner jeg

Nei, det jeg har merka med antidepp er at de har en effekt i begynnelsen. Men så avtar det etterhvert. Jeg kunne sikkert fint klart meg uten jeg og, men det er jo målet etterhvert
    "Resultater kommer ikke servert på sølvfat. Man må jobbe hardt for dem."

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Heisann
    Det jeg reagerer på når du skriver er at du er tørst og drikker mye og tisser om natten. Har du sjekket blodsukkeret ditt? Dette er typiske tegn på diabetes og for å utelukke dette abefaler jeg deg å få det sjekket.

Jeg reagerer også på at du står på så høy dose med liothyronin. Når jeg brukte dette var det fordi jeg ikke omdannet nok fra T4 til T3. Derfor lurer jeg på hvorfor ble du satt på dette, også i så høy dose?

I likhet med n'Finn er jeg enig i at du bør ned på liothyronindosen og opp på levaxindosen, men jeg synes du bør finne ut hvorfor du ble satt på liothyronin før du velger å fjerne den helt.

Mulig du kjenner til dette fra før, men for å finne ut hvor mye liothyronin du skal fjerne og hvor mye levaxin du skal legge til, må du gange med ca 4. Det gir deg et greit utgangspunkt. Det betyr at 20mcg liothyronin tilsvarer 80mcg levaxin (rundt regnet) Så må du selv finne ut hvor du trives i forhold til medisinering:-)
    Lykke til.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Heisann
    Det jeg reagerer på når du skriver er at du er tørst og drikker mye og tisser om natten. Har du sjekket blodsukkeret ditt? Dette er typiske tegn på diabetes og for å utelukke dette abefaler jeg deg å få det sjekket.

Jeg reagerer også på at du står på så høy dose med liothyronin. Når jeg brukte dette var det fordi jeg ikke omdannet nok fra T4 til T3. Derfor lurer jeg på hvorfor ble du satt på dette, også i så høy dose?

I likhet med n'Finn er jeg enig i at du bør ned på liothyronindosen og opp på levaxindosen, men jeg synes du bør finne ut hvorfor du ble satt på liothyronin før du velger å fjerne den helt.

Mulig du kjenner til dette fra før, men for å finne ut hvor mye liothyronin du skal fjerne og hvor mye levaxin du skal legge til, må du gange med ca 4. Det gir deg et greit utgangspunkt. Det betyr at 20mcg liothyronin tilsvarer 80mcg levaxin (rundt regnet) Så må du selv finne ut hvor du trives i forhold til medisinering:-)
    Lykke til.
    Hei Blondie

Det med tissinga på natta har bare vært to netter. Ellers har jeg ikke merka noe til det. I natt var det helt greit igjen. Angående at jeg drikker mye er fordi jeg har vært mye varmere etter doseøkninga, og da blir jeg mer tørst. Jeg sjekker C-peptid hver gang jeg er hos legen, og ved siste måling lå den på 457 (ref 270-1290) Så ganske sikker på at det ikke ligger der

Jeg ble satt på Lio fordi legen sa jeg ikke konverterte nok fra T4,(T3 var for lav) men i den senere tid har jeg lurt på hvorfor han ikke øka levaxindosen slik at T4 ble høyere. (T4 har aldri vært over 15). Etter jeg ikke har merka noen forbedring og jeg fortsatt klagde over ekstrem slitenhet, økte han Lio'n ved flere anledninger. Han sa han ikke skjønte hvorfor jeg var så slapp og var overbevisst om at T3 var problemet. Så han fortsatte å øke Lio og ba meg følge nøye med på hjertebank etc. og ikke merka noe. Når jeg var der sist nå så han ingen forndringer på T3, men ville at jeg skulle fortsette med samme dosen.

Takk for tipset Jeg skal gjøre endringer sakte, men sikkert nå. Er så drittlei av å ha det slik og er overbevisst om at problemet ligger i T4.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

"Jeg ble satt på Lio fordi legen sa jeg ikke konverterte nok fra T4,(T3 var for lav)-----"
    Jo, det går klart fram at legen ikke vil øke Levaxindosen din fordi legen mener at TSH er for lav og ikke bør bli lavere.
    Han burde jo visst at hypotalamus er følsom for både fT4 og fT3, så Lio senker også TSH.
    Men glem TSH - den har ingen somhelst betydning.

Så er det ikke korrekt å ordinere Lio før fritt T4 er så høy som du tåler å ha den - uten at det dannes nok fT3.

Den sikreste måten å finne din rette dose på, er å øke Levaxindosen langsomt til det oppstår hjertebank - og så senke den til forrige dose.
    Etter 4uker kan man måle om det dannes nok fT3 - hvis ikke ordineres Lio.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    "Jeg ble satt på Lio fordi legen sa jeg ikke konverterte nok fra T4,(T3 var for lav)-----"
    Jo, det går klart fram at legen ikke vil øke Levaxindosen din fordi legen mener at TSH er for lav og ikke bør bli lavere.
    Han burde jo visst at hypotalamus er følsom for både fT4 og fT3, så Lio senker også TSH.
    Men glem TSH - den har ingen somhelst betydning.

Så er det ikke korrekt å ordinere Lio før fritt T4 er så høy som du tåler å ha den - uten at det dannes nok fT3.

Den sikreste måten å finne din rette dose på, er å øke Levaxindosen langsomt til det oppstår hjertebank - og så senke den til forrige dose.
    Etter 4uker kan man måle om det dannes nok fT3 - hvis ikke ordineres Lio.
    Roger that! Har blitt veldig mye klokere nå på kort tid. Utrolig takknemlig for at det finnes så flinke mennesker som er villig til å dele informasjon med meg

Har gått gjennom ALLE blodprøvene mine nå siden oppstart, og det er ikke store variasjoner mellom dem. T4 har i gjennomsnitt ligget på 12 og T3 5,5 (på det høyeste oppe i 8,3) Og dette er over 5 år. Ikke rart man har det som man har det da Begynner med 150 mcg levaxin og 60 mcg lio i morgen. Etter 2 uker reduserer jeg lio med 20 mcg. 2 uker deretter igjen øker jeg levaxin med 25 mcg, and so on HVIS jeg har skjønt det riktig

Btw: Det spiller ingen rolle om man tar hele levaxindosen på en' gang? Har pleid å dele den også på 3 doser, men skjønner ikke helt pointet med det...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Levaxinen kan du ta alt på en gang. Den skal uansett "rett på lager" før den brukes i kroppen ved behov.
    Du bør helst ta levaxin 30-60 min før mat og ikke spise kalktilskudd innen 3 timer(?) etter og ikke jern innen 8 timer etter. Ta timene med en klype salt, jeg husker dem ikke 100%. (Melkeprodukter er altså ok, men ikke kalktilskudd - kalsiumkarbonat.)

I Norge anbefales det å ta levaxinen om morgenen, men det finnes forsøk som antyder at det kan være like greit, om ikke bedre, å ta den om kvelden.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Levaxinen kan du ta alt på en gang. Den skal uansett "rett på lager" før den brukes i kroppen ved behov.
    Du bør helst ta levaxin 30-60 min før mat og ikke spise kalktilskudd innen 3 timer(?) etter og ikke jern innen 8 timer etter. Ta timene med en klype salt, jeg husker dem ikke 100%. (Melkeprodukter er altså ok, men ikke kalktilskudd - kalsiumkarbonat.)

I Norge anbefales det å ta levaxinen om morgenen, men det finnes forsøk som antyder at det kan være like greit, om ikke bedre, å ta den om kvelden.
    Supert! Har alltid ventet litt med å spise etter jeg har tatt den, men aldri så lenge som en time. Kanskje 20 min. Alltid så sulten på morgenen

Da lærte jeg noe nytt igjen! Trodde det gjaldt melkeprodukter og jeg. Tusen takk for tipset. Godt å vite

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    10

Allerede nå har jeg merket at jeg ikke har tatt medisin på to dager. Var så trøtt og tung i kroppen da jeg våknet i morges. Pleier ikke å være tung i kroppen, men lå en time før jeg fikk dratt meg opp av senga. I tillegg var jeg sååå kald. Stod i dusjen i nesten 20 min for å få varmen i meg Dro på trening etterpå og der svetta jeg som en gris. Kom hjem og måtte sove to timer. Nå skjønner jeg ingenting av denne kroppen Temperaturen har vært rar i hele dag. Frossen-varm-frossen. Nå sitter jeg her og er kjempesvett Er det fordi jeg ikke har tatt liothyronin på to dager at jeg har vært ekstra slapp i dag? I skrivende stund er jeg ganske så energisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Camillis Vis post
    Er det fordi jeg ikke har tatt liothyronin på to dager at jeg har vært ekstra slapp i dag? I skrivende stund er jeg ganske så energisk
    Ja, det er derfor. Liothyronin virker kort tid etter inntak. Kroppen din er ikke vant til å omdanne hormoner fra T4 til T3, så det merker du når du kutter helt ut. Vurder heller som jeg sier å kutt ned, så får du det forhåpentligvis litt lettere.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Ja, det er derfor. Liothyronin virker kort tid etter inntak. Kroppen din er ikke vant til å omdanne hormoner fra T4 til T3, så det merker du når du kutter helt ut. Vurder heller som jeg sier å kutt ned, så får du det forhåpentligvis litt lettere.
    Jeg er litt i tvil hva som er best nå. Tenkte jo å være helt uten medisin i en uke (både lio og levaxin), men regner med jeg blir enda slappere i morgen når jeg våkner Så det står mellom 1 å være totalt uten i en uke og deretter gå ned til tidligere dose og justere fra der,2 bare ta litt lio for å holde meg "i gang" og eller 3 å begynne på min vanlige dose fra før økningen og justere deretter. Vil jo bli kvitt de overdoseringssymptomene så fort som mulig, men vil heller ikke bli liggende i senga.. Ikke rat man blir rar i hodet

Lignende tråder

1. Overdosert - Hva gjør jeg?
    Av NoraH i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 26
    Siste melding: 30-06-09, 19:51
  2. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  3. er jeg overdosert???
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 03-03-09, 03:53
  4. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn