Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Tråd: Overdosert..
-
27-07-10, 21:53 #1
Overdosert..
Hei! Har vært her og snoket litt, men først nå jeg har tatt mot til meg og registrert meg

Jeg er en jente på 28 år som fikk konstatert lavt stoffskifte i 2004. Siden det har jeg vært medisinert. Først med levaxin og senere kombi levaxin og liothyronin. Dosen jeg har ligget på det siste året er 175 mcg levaxin og 60 mcg liothyronin. Lio’n fordelt på 3 doser utover dagen. Vet at dette er en høy dose, spesielt lio’n, men har øket den forsiktig i samråd med lege. Var hans forslag å øke den såpass ettersom jeg konstant har klaget om slapphet. (Ble sykmeldt nov 07’ og gikk over på attføring i fjor, gjorde et halvhjerta forsøk på skolegang i fjor høst, men måtte avbryte nettopp pga. slapphet). Vel, så over til blodprøvene mine.
Ved sist måling så det slik ut: FT4 13,3 (11,0-23,0), FT3 5,5 (3,5-6,5) TSH 0,01 (0,20-4,0). Tsh har vært så lav siden oppstart av liothyronin.. Til tross for disse prøvene skjønner ikke legen hvorfor jeg fremdeles er så plaget av slapphet/slitenhet. Fastlegen min var overbevist om at jeg var deprimert (og hvem blir vel ikke det av å ha det så jævlig hele tiden!)og henviste meg til psykiater. Ble utredet for depresjon og begynte motvillig på cipralex mai 09. Responderte nesten alt for bra på den til å begynne med, masse energi, klarte ikke sitte stille etc. Men etter hvert avtok det. På eget ønske fikk jeg begynne med Wellbutrin retard. Og tar nå 300 mg av det. Det fungerer bra mtp. mørke tanker etc. I tillegg tar jeg 300 mg seroquel for å få sove. Slitt med søvn i mange år, men nå sovner jeg relativt fort og har sammenhengende søvn. Før var jeg konstant stressa. Må nevnes at jeg var i en meget stressende jobb før jeg ble sykmeldt med mye overtid.
Puh!! Ble mye det her, men over til det jeg EGENTLIG skal frem til
Etter å ha slitt med slitenhet i så mange år tenkte jeg at kanskje det er T4 som er for lav. Leste litt om det på forumet her, og bestemte meg for å øke dosen sakte. De siste ca. 8 ukene nå har jeg økt dosen fra 175 til 225. I begynnelsen merka jeg STOR forbedring,. Var i syden i 2 uker uten å være sliten en eneste dag!! Kom hjem igjen, så lå jeg nesten bare i sengen i 3 dager. Ellers har det vært litt sånn opp og ned med formen, men søvnen har vært helt grei helt til i natt. Kjenner at hjertet slår veldig fort, det har det egentlig gjort ganske lenge. Hvis jeg kjenner etter på halsen kjenner jeg det på dagen også, men blodtrykket er målt til 90/75, så må kjenne godt etter. Er ganske varm, men ikke noen overdreven svetting. Ikke på trening heller. I natt smalt det i hodet flere ganger og like før jeg sovner er det akkurat som jeg skvetter til ved at jeg hiver etter pusten.
Dette har også vedvart lenge, men da jeg var i syden var det så sterkt at jeg ble skikkelig redd. Dette var ca 3 uker ut i doseøkningen. Drømte også i natt at jeg drakk liter på liter med vann. Skikkelig tørst og var på do 3 ganger for å tisse i natt. Jeg er ikke i tvil om at det er for mye medisin i omløp nå. Spørsmålet er om jeg har økt for fort eller om det er for mye generelt. I dag har jeg ikke tatt stoffskiftemedisinen og tenkte å la være i ca 6-7 dager slik at jeg havner på ca 175 mcg igjen. Spørsmålet er da om jeg skal la være å ta T3 også? Den har jo kort halveringstid, men regner med at kroppen får nok T3 av overdosen med levaxin? (En av grunnene til at legen skriver ut så mye T3, er fordi han mener at jeg konverterer ikke bra nok fra T4 til T3 )Dette er jaggu meg ikke enkelt. Ikke rart man blir frustrert til tider
Har tenkt tanken at det kanskje er for mye T3 (til tross for blodprøvene) og for lite T4...
Håper noen er så snille og deler sine erfaringer med meg angående overdosering, før jeg blir gal av meg selv
Jeg har faktisk aldri vært så fin i magen før etter doseøkningen. Før var jeg konstant oppblåst, på do flere ganger daglig med en følelse av å ikke få ut alt. Men nå er magen alltid helt fin uansett hva jeg har spist
"Resultater kommer ikke servert på sølvfat. Man må jobbe hardt for dem."
-
27-07-10, 23:03 #2
Sv: Overdosert..
Jo, nettopp.
Hvis man ikke ble deprimert av å ha det sånn, var det vel helt unormalt og alvorlig grunn til engstelse.
Det er naturlig at man blir det Camillis - jeg og mange andre har vært det, og tatt sine runder med psykiatrien uten at det har hatt virkning.
Man blir deprimert av at stoffskiftet er lavt, og det forsvinner når det kommer opp. Særlig hvis man ikke har fått føkka opp for mye da.......
Jeg så fort på prøvesvara dine, og har jo mine egne bemerkninger både til verdiene og til tolkningen av dem, og dermed behandlingen.
Plis bare ta det som min mening, og ikke som råd eller kritikk da.
fT4 er for lav - Levaxindosen er for lav.
Alt for lav.
Jeg antar at mye kan ligge der.
Det er viktig at fritt T4 har en passe verdi for deg, og en kan jo anta at den bør opp rundt 20 ett sted.
Da vil muligens behovet for Lio. forsvinne - HVIS du omdanner nok.
Det vil blodprøver kunne indikere.
TSH skal være lav.
TSH brukes ikke andre steder i kroppen enn av kjertlen, og den er jo defekt.
Dette er mange stoffskiftesykes svepe - legene styrer dosen etter TSH istedenfor å se på hvordan pasienten har det.
Ta en alvorsprat med legen - sånn skal det ikke være !
Så hva hadde jeg gjort i din situasjon ?
Økt Levaxindosen med 25µg og kutta den seneste Lioen etter 2uker.
Neste måned : 25Levaxin til og kutta den seneste Lioen etter 2uker.
Neste måned : 25Levaxin til og kutta den siste Lioen etter 2uker.
Målt fT4 og fT3 etter en måned - og etter en måned til.
Så ville jeg jo forsøkt å kutte ut det meste av den gifta der da Camillis.....
Så ville jeg vurdert situasjonen min.
Hvis den ikke var bra, ville jeg foprsøkt om ERFA Tyroid var bedre for meg.
Det var det for meg, og visste jeg det - ville jeg hoppet over den gymnastikken over der......
Lykke til Camillis
Pst.
Du har skjønnt det - jeg mener at du er underdosert.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-07-10, 00:18 #3
Mine mørke tanker forsvant etter å ha begynt med medisin for stoffskifte. Gikk på forksjellige antidepp tabletter i mange år, men ingen av de hjalp meg noe særlig.
Men 200 µg levaxin??
Er ikke det for mye?
-
28-07-10, 00:42 #4
Takk for at du tok deg tid til å svare n'Finn
Ja, de legene er rimelig kjappe til å si at man er deprimert når de ikke finner en annen løsning på problemet. "Prøvene er jo fine...bla, bla, bla" Har prøvd å sagt det så mange ganger at jeg er deprimert for at jeg er sliten og ikke sliten for at jeg er deprimert. En vesentlig forskjell gitt
Skal til fastlegen min neste onsdag og skal fortelle det til han. Nå e det faktisk ikke fastlegen som har stått for medisineringen, men en spesialist jeg har gått til i alle år. Men ser ikke hensikten lengre når han "ikke skjønner hvorfor", og jeg må betale i dyredommer for å stå på stedet hvil.
Tar en uke nå uten stoffskiftemedisiner og legger meg på 150 mcg levaxin for sikkerhets skyld. Vil unngå disse bivirkningene jeg har nå til enhver pris. Så tror at å skynde seg langsomt er tingen her nå
Og håper at ting stabiliserer seg slik at jeg kan kutte ut den andre dritten jeg stapper i meg etterhvert. Slike medisiner har jo flere bivirkninger enn virkninger, og hvem vet hvordan det påvirker hodet over lengre tid 
Klarer å se litt mer positivt på situasjonen nå som flere deler den mistanken jeg har hatt
-
28-07-10, 00:47 #5
Med tiden så vil det vel ikke være det. Har jo ligget på 175 mcg levaxin og 60 mcg lio over lengre tid. Og når det ikke virker, så må man jo begynne å stille spørsmål...
Har vel vært litt for ivrig og øka dosen litt for fort den siste tida, så ja, akkurat nå er det for mye kjenner jeg 
Nei, det jeg har merka med antidepp er at de har en effekt i begynnelsen. Men så avtar det etterhvert. Jeg kunne sikkert fint klart meg uten jeg og, men det er jo målet etterhvert
-
28-07-10, 19:37 #6
Heisann
Det jeg reagerer på når du skriver er at du er tørst og drikker mye og tisser om natten. Har du sjekket blodsukkeret ditt? Dette er typiske tegn på diabetes og for å utelukke dette abefaler jeg deg å få det sjekket.
Jeg reagerer også på at du står på så høy dose med liothyronin. Når jeg brukte dette var det fordi jeg ikke omdannet nok fra T4 til T3. Derfor lurer jeg på hvorfor ble du satt på dette, også i så høy dose?
I likhet med n'Finn er jeg enig i at du bør ned på liothyronindosen og opp på levaxindosen, men jeg synes du bør finne ut hvorfor du ble satt på liothyronin før du velger å fjerne den helt.
Mulig du kjenner til dette fra før, men for å finne ut hvor mye liothyronin du skal fjerne og hvor mye levaxin du skal legge til, må du gange med ca 4. Det gir deg et greit utgangspunkt. Det betyr at 20mcg liothyronin tilsvarer 80mcg levaxin (rundt regnet) Så må du selv finne ut hvor du trives i forhold til medisinering:-)
Lykke til.
-
28-07-10, 19:41 #7
Allerede nå har jeg merket at jeg ikke har tatt medisin på to dager. Var så trøtt og tung i kroppen da jeg våknet i morges. Pleier ikke å være tung i kroppen, men lå en time før jeg fikk dratt meg opp av senga. I tillegg var jeg sååå kald. Stod i dusjen i nesten 20 min for å få varmen i meg
Dro på trening etterpå og der svetta jeg som en gris. Kom hjem og måtte sove to timer. Nå skjønner jeg ingenting av denne kroppen
Temperaturen har vært rar i hele dag. Frossen-varm-frossen. Nå sitter jeg her og er kjempesvett
Er det fordi jeg ikke har tatt liothyronin på to dager at jeg har vært ekstra slapp i dag? I skrivende stund er jeg ganske så energisk
-
28-07-10, 19:49 #8
-
28-07-10, 19:54 #9
Hei Blondie

Det med tissinga på natta har bare vært to netter. Ellers har jeg ikke merka noe til det. I natt var det helt greit igjen. Angående at jeg drikker mye er fordi jeg har vært mye varmere etter doseøkninga, og da blir jeg mer tørst. Jeg sjekker C-peptid hver gang jeg er hos legen, og ved siste måling lå den på 457 (ref 270-1290) Så ganske sikker på at det ikke ligger der
Jeg ble satt på Lio fordi legen sa jeg ikke konverterte nok fra T4,(T3 var for lav) men i den senere tid har jeg lurt på hvorfor han ikke øka levaxindosen slik at T4 ble høyere. (T4 har aldri vært over 15). Etter jeg ikke har merka noen forbedring og jeg fortsatt klagde over ekstrem slitenhet, økte han Lio'n ved flere anledninger. Han sa han ikke skjønte hvorfor jeg var så slapp og var overbevisst om at T3 var problemet. Så han fortsatte å øke Lio og ba meg følge nøye med på hjertebank etc. og ikke merka noe. Når jeg var der sist nå så han ingen forndringer på T3, men ville at jeg skulle fortsette med samme dosen.
Takk for tipset
Jeg skal gjøre endringer sakte, men sikkert nå. Er så drittlei av å ha det slik og er overbevisst om at problemet ligger i T4.
-
28-07-10, 20:12 #10
Jeg er litt i tvil hva som er best nå. Tenkte jo å være helt uten medisin i en uke (både lio og levaxin), men regner med jeg blir enda slappere i morgen når jeg våkner
Så det står mellom 1 å være totalt uten i en uke og deretter gå ned til tidligere dose og justere fra der,2 bare ta litt lio for å holde meg "i gang" og eller 3 å begynne på min vanlige dose fra før økningen og justere deretter. Vil jo bli kvitt de overdoseringssymptomene så fort som mulig, men vil heller ikke bli liggende i senga..
Ikke rat man blir rar i hodet
Lignende tråder
-
Overdosert - Hva gjør jeg?
Av NoraH i forumet Lavt stoffskifteSvar: 26Siste melding: 30-06-09, 19:51 -
Overdosert?
Av Pusen i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 21:32 -
er jeg overdosert???
Av lillevenn1 i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 03-03-09, 03:53 -
Overdosert?
Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 09-07-08, 11:29
Svar med sitat

Bokmerker