Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Threaded View
-
11-07-10, 15:01 #2
Sv: Innføring i kosttilskudd - hvordan bygge et fundament?
Totalt enig!
En af de nordmænd jeg respekterer allermest er Niels Chr. Geelmuyden. Hans artikel Maten plyndres for næring har vi fået lov til at poste på forummet. Skulle der fortsat findes fanatiske tilhængere af troen på, at såfremt man spiser "varieret", kan man spise sig ud af enhver mikronæringsstof-mangel, siger vores danske Erik Kirchheiner følgende i C-vitamintråden:
"Det er et kildent spørgsmål, der ofte giver anledning til en heftig og som regel ganske uvidenskabelig debat. Der findes nemlig en holdning, stærkt repræsenteret blandt såkaldte naturlæger, naturopater, kostvejledere, alternative behandlere og andet godtfolk fra samme fløj og bakket op af konventionelle læger og tilmed forskere fra en ganske anden fløj, og denne holdning kan kort formuleres sådan: I naturen finder vi alle de ting, vi har brug for, og derfor har vi ikke brug for andre ting, end dem vi finder i naturen, og derfor skal alle de ting vi har brug for, findes i naturen, fordi det er dér de er.
Se, dette er ikke en videnskabelig erkendelse. Det er en trosbekendelse og en semantisk cirkeldans. Hver gang dette fordægtige credo dukker op mindes jeg uundgåeligt dejlige udødelige Sigvaldis uforlignelige observation: "Den indre linie i dansk botanik er rund". Naturen har ikke givet os nogen som helst garanti om, hvad den rummer og kan tilbyde os. At den i enhver situation, også selv efter årtusinders menneskelig voldtægt og udbytning, skulle kunne - og ville - affodre os mennesker optimalt er selvfølgelig acceptabelt som et fromt omend temmelig naivt ønske. Men det underbygges på ingen måde af videnskabelige observationer - tværtimod! Forskningen har længe kunnet iagttage hvordan hele arter af dyr og planter er blevet udmanøvrerede af udviklingen på vor planet, når deres mest livsvigtige ressourcer er gået tabt. Den har også kunnet iagttage, at for praktisk talt alle arter, fra de laveste til de højeste, findes ingen miljøer, der giver dem uhæmmet adgang til ressourcer af tilstrækkelig kvalitet og mængde til at udvikle deres iboende potentiel optimalt. Naturen eksperimenterer ret hensynløst og løsagtigt, og de fleste af dens skabninger må klare sig som de bedst kan på voldsomt varierende og gennemgående suboptimale tilførsler. Kun mennesket har i nogen grad muligheden for at snyde sig ud af denne situation; nemlig ved at opfinde bedre vilkår for sig selv, dyrke næringsrig føde, fremstille kosttilskud, manipulere og justere."• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Innføring i kosttilskudd - hvordan bygge et fundament?
Av rexxy69 i forumet Artikler av rexxy69Svar: 20Siste melding: 21-10-10, 16:00 -
Kosttilskudd
Av Claudia i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 3Siste melding: 02-02-10, 15:47 -
Kosttilskudd
Av Lissa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 35Siste melding: 23-06-08, 18:19 -
Kosttilskudd
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 30Siste melding: 24-04-08, 21:49 -
Vitaminer og kosttilskudd
Av KIDA i forumet VitaminerSvar: 3Siste melding: 04-01-07, 21:33

Svar med sitat
Bokmerker