Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
Tråd: Hjelp. Ødelagt ferie.
Threaded View
-
23-07-10, 16:32 #35
Sv: Hjelp. Ødelagt ferie.
Hei Sanne

Jeg forstår at du er fortvilet og jeg har nå lest igjennom hele denne tråden og er enig med rexxy69 i at du ville ha nytte av grundigere undersøkelser. Grunnlaget for medisinering er slik jeg forstår det symptombasert og det er ikke påvist antistoffer hos deg. Er det da slik at kroppen nå sier etter noen år på medisin at dette tåler jeg ikke lengre? Eller er det slik at det bare har blitt litt for stor dose etterhvert? Jeg aner ikke...
Men det er antydet at du er overdosert basert på symptomer fra legevaktslege og da er det som du tenker selv nærliggende med en reduksjon. Så til selve reduksjonen. Her finnes det ingen fasitsvar. Det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg. Men jeg skal dele med meg de råd jeg selv er gitt av en endokrinog i forhold til reduksjon/økning. Dette er heller ikke nødvendigvis riktig for alle, da rådene er gitt meg og i min situasjon.
Ved hypersymptomer: redusér dosen godt noen dager, men ingen dager uten medisin. Legg deg så på en noe lavere dose enn den som ga deg hypersymptomer. Underbygg gjerne "følelsene" av symptomene med en blodprøve før du gjør reduksjonen for lettere å kunne avgjøre hvor stor reduksjonen bør være i den daglige dosen. Dette gjør at du blir kjent med hvilke tall som gir deg "hypersymptomer" og om da faktisk er "hyper", altså hva gjelder for deg. Jeg blir "hyper" når FT4 nærmer seg 19 eller går over. Det er ikke sikkert det er slik for deg. Derfor er blodprøver kjekke i forhold til å bli kjent med sine "egne tall". Notér alle blodprøvesvar og dato de er tatt og skriv samtidig ned noen ord om hvordan du følte deg på det tidspunktet (symptomer og generell allmenntilstand). Ta blodprøver 6-8 uker etter reduksjonen for å se hva reduskjonen har gitt av blodprøvesvar og dermed kan du unngå at du har redusert for mye og dermed vil tippe over i lavt.
Ved hyposymptomer: Øk dosen godt noen dager. Legg deg så på en noe høyere dose enn den som gav deg hypersymptomer. Underbygg her også følelsen av hyposymptomer med en blodprøve og ta en ny prøve 6-8 uker etter økningen. Notér tall, dato og "formen".
Utover dette fikk jeg et råd om mest mulig lik dagsdose, feks ikke 125 annenhver dag, men 112.5 hver dag.
Jeg har erfart at forsiktige økninger gir best resultat, selv om det er en tålmodighetsprøve. Å justere dosen opp og ned til stadighet har gitt meg et virvar av symptomer som jeg ikke vet hvilken "leir" jeg skal plassere i. Her kommer det kjedelige faktum inn at "ting tar tid inn". For høy økning og raskt hypersymptomer i kjølvannet skyldes hos meg en kroppslig reaksjon på mer medisin og ikke at jeg faktisk har for høyt stoffskifte. Det samme motsatt, for stor reduksjon gir følelsen av lavt, men er et kroppslig signal på mye mindre medisin og ikke et reellt lavt stoffskifte. Derfor er det best for meg med forsiktige endringer i dose og la det ta litt tid.
Hun ga meg ellers følgende råd. I stedet for å hele tiden endre den daglige dosen ved feks lite energinivå eller når du kjenner uro, har hjertebank e.l så kan du justere dosen litt opp eller ned et par dager. Stoffskiftet svinger selv på en tilnærmet stabil dose. Dvs at skal du møte spesielt krevende dager, så kan du øke dosen dagen før og samme dag. Har du hatt noen krevende dager og føler deg tappet kan du også øke dosen et par dager. Jeg har brukt Levaxin slik noen ganger og med hell
. Dette kan da kun brukes ved naturlige "svingninger" i "formen" og ikke hvis man faktisk er for lav eller for høy og trenger en doseendring pga av det.
Så til deg og reduksjon hvor jeg da ikke kan gi noen oppskrift på hva som vil fungere best for deg, dessverre. Du må prøve, feile og derigjennom bli kjent med deg selv. Du har prøvd litt og gjort endringer. På hvilken dose har du så hatt det best? Det er nærliggende å tro at du skal ligge i nærheten av dette et sted. Beklager å ikke kunne hjelpe noe mer, skulle gjerne hatt en fasit som fungerte for oss alle. Jeg ønsker deg bedre dager, Sanne
Lignende tråder
-
Hashimoto/hypo/slitne binyrer fra 2005.
Av rexxy69 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 35Siste melding: 30-01-14, 14:41 -
Slapp etter ferie
Av Bille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 14-07-09, 23:55 -
Hetebølger og ødelagt termostat
Av jane i forumet Graves sykdomSvar: 2Siste melding: 24-06-07, 01:43

Svar med sitat
Bokmerker