Viser søkeresultater 91 til 100 av 266
-
12-07-10, 20:09 #91
Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!
Hei rexxy69! Jeg jo lenge diagnostisert meg selv med blodmangel. Alle symptomer passer. Jeg blir også enda dårligere når jeg har menstruasjon. Jeg mistet også masse blod under og etter keisersnittet, og mensen har vært kraftig siden. Jeg har gjentatt dette hundre ganger ovenfor leger. Da jeg var innlagt nå, sa jeg det igjen og igjen, og ba de sjekke. Hun sjekka hb 12.9 (11.7-15.3) og jern 14 (9-34). Ferritin giddet hun ikke sjekke, selv om jeg sa den har jo vært under før. Svaret jeg fikk igjen var at alt er fint. Jeg blir så fortvilet at jeg har lyst å grine, for jeg går snart i bakken. Mannen min kommenterer at jeg gjynger når jeg sitter, helt ufrivillig. Jeg har tidligere hatt veldig høy blodprosent, det ligger til familien. Min mormor blir dårlig når hun har 80 prosent. Men hva skal jeg gjøre? Kan jo ikke tvinge dem til å tro meg. Tar jern nå, men dette er jo akutt etter så lang tid. Blodtrykket vet jeg ikke, men visstnok fint. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes. Hadde høy glukose ved innkomst nå, men det vår jo på kvelden ikke fastende.
-
13-07-10, 08:30 #92
Det er noe som ikke stemmer her - klarer ikke helt å sette fingern på det savner endel blodprøvesvar for å se helheten her - og det er det tydeligvis ingen hittil som har klart heller. Med min kjennskap til Balder tro jeg imidlertid ikke dette er områder de vil ta så lett på som de legene du har møtt til nå. Men det er masse her - sørg for å ta med deg alle utskrifter ol. når du går til din konsultasjon hos legen. Om du orker ville de kanskje vært best å skrive ned en form for sykehistorie med de blodprøvene som er tatt og sende legen på forhånd eller kan det bli knapt med tid første konsultasjon......
Ditt første innlegg her, samt sykehusinnleggelsen kan jo være en begynnelse. Bare vær forsiktig så journalen ikke fanger deg om du forstår hva jeg mener.
Har sett litt på B12èn din opp mot resten her. 90-200 regnes idag som gråsone - og du ligger jo over det men om det familiært behøves høye verdier av de ulike stoffene er det jo ikke umulig at du trenger en høyere B12. De fleste hypo gjør det. Fikk selv B12 sprøyter på Balder med 221.
Referanseområdet de fleste laboratorier opererer med for B12, eller cyankobolamin som det også kalles, er fra 170- 650 pmol/L og at mange nok tror at hvis ligger innefor referanseområdet så ekskluderer dette sykdom.
Nyere forskning viser imidlertid at dette ikke er tilfellet. Vitamin B12 i nedre del av referanseområdet , hvor du ligger, i tillegg til for eksempel høy MMA (metylmalonat), forhøyet Homocystein eller anemi (jeg mener jo det er noe i jernverdiene dine - lest et sted men husker ikke hvor at hb bør være midt i normalen og ferritin mellom 25-30) tyder kanskje på at symptomene du har er et uttrykk for B12-mangel som bør behandles.
Dette er blodprøver som din lege kanskje allerede har tatt eller som han kan ta for å bekrefte diagnosen. Andre blodprøver som bør tas er LD og MCV. Det er også vanlig å sjekke om du har antistoffer mot intrinsic factor, som er et stoff i magesekken nødvendig for opptak av B12.
B12 mangel og hypo er jo vanlig - det samme med jernmangel hos kvinner som menstruerer så jeg forstår ikke helt motstanden. Det er jo generelt ikke blandt legestanden så stor skepsis for jerntilskudd. Og B12 er nødvendig for å danne både røde og hvite blodlegemer. B12 er også viktig for nervesystemet. Derfor kan B12 mangel gi plager både fra blod- og nervesystemet. Sistnevnte kommer til uttrykk blant annet i form av nerveskade, svimmelhet, slapphet, muskelsmerter osv. De første symptomer vil være tretthet, hjertebank, uregelmessig hjerteslag, åndenød, svimmelhet, ustøhet, særlig i mørket, og følelse av "å gå på puter"
Mange mennesker kan få symptomer fra nervesystemet som det første symptom på B12-mangel uten at de har utviklet blodmangel (opp til 40% av tilfellene)
Tar bare med litt jeg fant om svimmelhet generelt:
Det finnes flere varianter av svimmelhet, og i dag er det vanligere å undersøke grundig på de underliggende årsakene til at man får svimmelhet enn bare for få år siden. Denne tilstanden er plagsom for svært mange, og man skal for sikkerhets skyld bli utredet slik at man med stor sikkerhet skal føle seg trygg på at man ikke feiler noe alvorlig. Det er i hovedsak 4 elementer som må være på plass for at man skal ha en normal balansefølelse og derav ikke føle svimmelhet.
For det første må balanseapparatet i det indre øret fungere og dets nervebaner være inntakt.
For det andre må leddsansene dine som formidler hvordan kroppens ledd og lemmer beveger seg i forhold til omverdenen sende riktige signaler til hjernen.
For det tredje må du ha et adekvat syn, slik at du kan orientere deg korrekt. For det fjerde må hjertet slå regelmessig og blodtrykket være normalt.
Vi deler videre svimmelhet inn i to typer;
Rotatorisk type hvor du opplever karusellignende svimmelhet. Den andre kalles nautisk svimmelhet, fordi det kan minne om at vi befinner oss på en båt som gynger.
Den første er mer vanlig dersom man har en svimmelhet som skyldes forhold i det indre øret. Væske i mellomøret gir sjeldent slik svimmelhet, den gir heller merkbart hørselstap. Den nautiske typen kan skyldes forhold i hjernen, hormonelle forandringer og ikke minst blodtrykket. Stoffskifteforstyrrelser eller andre hormonelle forandringer bør utredes. Angst og stress er sjeldent hovedårsak til svimmelhet, selv om angstanfall kan utløse svimmelhet.
I tillegg mener jeg du har så alvorlige og mange symptomer og har det så ille at Addison og ikke bare binyretretthet faktisk bør utelukkes: natrium, kalium, 21-hydroksylase antistoff, DHEA-s , ACTH og kortisol i spytt x 4 er ett prøve sett å begynne med.
Diabetes har jeg null peiling på så det kan jeg ikke kommentere.
Ble mye og mye tankespinn supplert med fakta og hva nyere medisinsk forskning sier - ofte enklere når man referere til det - iallefall for å få tatt prøvene for å utelukke. Helt til slutt - som sikkert ikke har noe med svimmelheten å gjøre - be om å få tatt en kontrollprøve av urinsyre som er litt forhøyet. Det bør alltid kontrolleres - er som oftest forbigående - men prøver med * bør følges opp spesielt siden du har så mye problematikk.
Håper det går bra med deg og x fingre og tær..
H:-)
-
13-07-10, 16:46 #93
Hei! Dette begynner å bli litt mye. Jeg gikk som jeg hadde tenkt til fastlegen i dag, og gjett hva? Han sendte meg rett på sykehuset IGJEN! Synes jeg så elendig ut, hadde uregelmessig hjerterytme og elendig pusteprøve. Så havnet jeg på akutten, og de slet litt med å finne en avdeling jeg passet inn i. Jeg prøvde å forklare at dette ikke er nevrologiske symptomer. Så bestemte de seg for å legge meg på endokrinologisk, men der hadde de ikke plass. Så nå ligger jeg på lungeavdelingen! Hva gjør jeg her tenker nå jeg da?
-
13-07-10, 17:15 #94
Orker du "forlange" at de utreder deg foe binyrene nå mens du ligger der (mannen din kan forlange det hvis du ikke orker selv).
Vet de ikke hva de skal gjøre, bør de ringe Haukeland.
Ja, en får en meget dårlig almentilstand, og SER miserabel ut når en er binyresyk....og folk rundt en blir redde og bemerker det!!
Kan være andre ting, men minner mye om en "kjent historie".....
Ønsker framgang for deg--raskt...Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
13-07-10, 17:18 #95
For det første synes jeg veldig synd på deg nå. Lå selv på sykhus når min sønn var omtrent like gammel som babyen din og det var kjempetøft.
Tja lungeavdeling kanskje ikke så galt allikevel - er vel antagelig pga. den dårlige pusteprøven din og da må de jo finne ut hvorfor. Du har jo symptomer som passer på enhver avdeling.
Om vi er på ett riktig spor her med anemi av en eller annen type (diagnose du allerede har stilt selv, og jeg tror kanskje man har en egen magefølelse).
Milten har til oppgave å tilintetgjøre utrangerte blodlegemer. Et eget hormonsystem arbeider i takt med graden av ødeleggelse og produksjon av blodlegemer. Systemene bryter imidlertid sammen hvis man mister store mengder blod, i forbindelse med f.eks. voldsomme menstruasjonsblødninger
Faller blodmengden til halvparten av det som er normalt, fører mangelfull oksygentilførsel via de røde blodlegemene til at man overmannes av en voldsom slapphet. Enkelte får regelrett pusteproblemer - uregelmessig hjerterytme nevnte jeg tidligere idag - og er jo ikke så merkelig om det er for lite blod i omløpet?
Det fordrer ofte det reneste detektivarbeid å finne ut hva som forårsaker anemi i hvert enkelt tilfelle.
Nå håper jeg så indelig for din skyld at du treffer en detektiv denne gangen, og at det herifra bare går fremover!
H:-)
-
14-07-10, 13:46 #96
Ja, da ligger jeg her på sykehuset fortsatt. Ble veldig motløs i går da jeg snakket med legen. Han begynnte å bable om at det var depresjon eller ME. Hendig å slenge sånne diagnoser etter folk når de ikke har funnet årsaken. MEN i dag så kom en annen lege, en superivrig en, som var helt motsatt. Han skulle finkjemme hele meg for å finne ut av dette! Det var jo veldig positivt. Men jeg må også snakke med en psykiater, og det gjør jeg gladelig for å få lagt den ballen død. Så nå undersøkes alt! Men jeg tror fortsatt det dreier seg om stoffskifte, medisinene og blodmangel. Men den er de ikke med på. I følge her så er levaxin det eneste medisinske alternativet, referansegrenser er hellige, og kortisol måles kun en gang i blodet. Gleder meg til å få kommet til Oslo nå, og snakke med noen som ikke ser så svart hvitt på det. Stoffskifteprøvene mine var nå: ft4 13, tsh 0,18 og ft3 5,2. Ft4 har jo gått ned fra 17, selv om jeg tar dobbelt så mye levaxin som jeg fikk beskjed om. Hadde vel havnet under grensen hvis jeg hadde kuttet til 50 mg levaxin. Men er ikke ft4 på 13 nokså lavt?
-
14-07-10, 15:58 #97
Nå er referansegrensene litt forskjellige rundtforbi.
Men 13 er for lavt hvis du en gang trivdes med 16 og svært mye for lavt hvis du en gang trivdes med 22 !
Så kan man selvfølgelig måle seg opp mot gjennomsnittstall i en frisk befolkning - det er jo slik referansegrensene fremkommer - - -
Men hvis du vil ha 22 og de behandler deg etter sitt gjennomsnitt på 13-14-15?, ja så kan man jo ikke bli bra.
Etter hva du forteller er jo dosen enda for lav - bidraget fra kjertlen fortsetter jo å synke under behandling.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-07-10, 16:37 #98
Skal du på Balder eller Osloakutten? Eneste ulempen foreløpig med legen på Osloakutten er at hun mener at blodprøve er like bra som spyttprøve for å måle kortisol. Ulempen med Balder er at de er opphengt i TSH. Men da kan du jo eventuelt si at du medisinerer deg på eget ansvar, det kommer jeg til å si, å være undermedisinert er et ikke-liv!
Vi skal ikke komme her og komme her og diagnostisere oss selv, vet du! Det liker leger dårlig!
Håper den overivrige legen finner noe det er hold i!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
14-07-10, 19:22 #99
Ja, jeg tror også at dosen er for lav. Men det virker ikke som kroppen min tåler medisinene særlig godt heller, så jeg er ikke særlig lysten på å øke heller. Jeg skal på Balder. Det var de som kunne frembringe time raskest. Hvis de er opphengt i tsh, vil de nok ikke like min på 0,18. Men tsh kan virkelig ikke ha noe å si. Jeg føler meg verre nå enn da den var på 140!
-
15-07-10, 14:14 #100
Ja, her sitter jeg på sykehuset ennå. Lillegutt begynner for alvor å protestere om situasjonen. Sykehus er kjedelig, men bort fra mamma vil han heller ikke. Virker som han blir mer klengete stakkar. Uff :( Ellers har de tappet ti glass med blod av meg i dag, som skal sender i øst og vest. Så har jeg ikke blodmangel, får jeg det nå :d
Lignende tråder
-
Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 402Siste melding: 06-02-20, 19:22 -
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08

Svar med sitat

Bokmerker