Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Threaded View
-
13-07-10, 01:15 #8
Sv: Innføring i kosttilskudd - hvordan bygge et fundament?
Jeg ramler egentlig litt av her og skjønner ikke helt hva du mener? Om du tenker på boken The Calsium Lie blir det litt enkelt ift. budskapet i boken som etter å ha lest det første kapittelet for meg ser ut til å handler om ubalanser i kroppen av vitaminer og mineraler -at biokjemien således ikke blir optimal og derfor igjennom de ulike kroppsprosessene og systemene fører til sykdom.
Det handler om helhet her og klare å se hele bildet - ikke bare organsystem for organsystem for organsystem, og at leger må være villige til, og evne å lære nytt om bla. ernæring og tilskudd for å henge med og hjelpe sine pasienter til en bedre helse,
Så vidt jeg kan se utifra websiden samt det første kapittelet er således kalsium bare en del av bildet og benyttes på en måte som ett av mineralene for å forklare hvordan dette henger sammen. Det er en fantastisk skjematisk fremstilling på side 4-5 om man går på calsiumlie.net og laster det første kapittelet.
Må bare kommentere ift. osteoporose sett i relasjon til dette. Om du har osteoporose og bare tar tilskudd av D3 uten å vite din status for D3 blir det akkurat like galt om du har for mye D3 i kroppen som bare å ta tilskudd av kalsium om du har for mye av det.
Min mor har osteoporose så mulig jeg er mer informert om denne sykdommen enn de fleste, men hun har absolutt ikke bare en boks med kalsium stående. Og det er ikke min skyld. Vitamin og mineralstatus blir målt minst en gang/år og tilskudd foreskrevet iht. dette. Så vidt jeg husker er det kalsium, magnesium, D3, K1 og 2, samt multi uten jern, sink samt noen urter og natto hun bruker nå pga. de siste blodprøvene. Bentettheten har vært stabil, og til og med bedret i enkelte områder - så hva gjelder ostoporose og behandling har de nok kommet litt lenger - hvorfor akkurat hun har fått sykdommen er en annen ting. Iallefall ikke pga. melk for det har hun aldri drukket. En venn av meg som er farmasøyt og jobber på apotek har en helt uvitenskapelig teori om at det har med dårlig ernærling og mye slanking å gjøre - siden absolutt alle pasientene som henter ut Fosamax på apoteket er svært tynne. Det var litt off-topic men det får våge seg.
Imidlertid ble jeg imponert over fremstillingene i det første kapittelet i boken - her var det mye gull, har bestilt den - og vil nok kommentere den om jeg finner noe å dele når jeg har lest den - men fortsetter da på den opprinnelige tråden.
H:-)
Lignende tråder
-
Kosttilskudd
Av Claudia i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 3Siste melding: 02-02-10, 15:47 -
Kosttilskudd for hjertet
Av Carro i forumet UrtemedisinSvar: 1Siste melding: 23-07-09, 07:47 -
Kosttilskudd
Av Lissa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 35Siste melding: 23-06-08, 18:19 -
Kosttilskudd
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 30Siste melding: 24-04-08, 21:49 -
Vitaminer og kosttilskudd
Av KIDA i forumet VitaminerSvar: 3Siste melding: 04-01-07, 21:33

Svar med sitat
Bokmerker