Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
-
01-07-10, 18:54 #1
Lavt stoffskifte eller binyretretthet??
Jeg er litt i tenkeboksen enda over hva som egentlig skjer i kroppen for tiden.
I dag fikk jeg et innfall på jobb fordi jeg fikk lettere panikk over at jeg følte at "tåka" kom sigende,og at jeg snart skulle ha samtale som jeg visste skulle kreve mye av meg. Det endte med at jeg satset, tenkte binyrer eller ikke binyrer, og smelte til med 30 mg thyroid... dermed var hele dagsdosa på 2 1/4 G Thyroid konsumert før kl 12.00. Og du og du hvor bra jeg har følt meg i dag.. Tok i tillegg 15 mg til fordi jeg endret teori fra binyrer til mere thyroid. Og er i mye bedre form ennjeg harvært de siste dagene.. Syns det er fryktelig vanskelig å skille binyretretthet fra hyposymptomer...
Mine symptomer har den siste tiden bestått av
Brainfog
vektøkning
følelse av at jeg er litt svak
nattesvette
kald på hender og noe kald ellers i kroppen
Følte at jeg ble litt værre etter tyroidinntak,men nå lurer jeg jo på om det er noe jeg innbiller meg fordi jeg faktisk er hypo.
Har startet med å smøre meg med hydrocortison på morgen, og har startet med DHEA 12.5 mg. Reduserte litt med thyroid fordi jeg antok at binyrene mine sviktet,følte meg litt bedre i en dag,men såble det værre i dag. Og resten av historien vet dere nå.
Så nå har jeg tenkt å ta 90 mg thyroid kl 08 mot 75mg til nå, så tror jeg at jeg begynner å ta 60 mg ved ca 11.30 - 12.00 tida. Har tatt 45 mg ved denne tida før,og 30 mg ca kl 14. En følelse jeg har er at kroppen også responderer på større doser om gangen,og ikke små doser som Balder har anbefalt meg..
Hva slags tanker gjør dere andre dere om det jeg tenker og har drevet på med?
-
01-07-10, 22:06 #2
Sv: Lavt stoffskifte eller binyretretthet??
Hei Jeanette!
Er veldig enig med deg- vanskelig å skille hva som er hypo og binyrer!!! Jeg varierer mellom å ta 2 og 3 grain om dagen, alt etter som hva kroppen gir signaler om.
Litt sent til å skrive langt nå men skal skrive mer i morgen
-
01-07-10, 23:16 #3
Ja, nu må man ta' sig sammen og gå til køjs ...
Men ja, det er svært at vide, hvad der er hvad. Og man er utryg, fordi det er skidt at få for lidt medicin til stofskiftet og skidt at få for meget .. til binyrerne.
Men jeg vil i hvert fald lige nævne, at Erfa-læge Henri Knafo på Erfas hjemmeside (i deres forum, hvor patienter stiller spørgsmål) anbefaler, at man tager hele dagsdosen på én gang. Så at ha' spist hele dagsdosen kl. 12 er altså i følge ham bare fint. Jeg vil antage, at han ved mere om Erfa, end lægerne på Balder eller andre steder gør - det handler vel om kendskab til et bestemt produkt?
Henri Knafo skriver:
"
Re: got a good question for you!!!!!
Postby admin » Mon Jul 27, 2009 2:22 pm
Hi Dee,
Actually the only information we have on the way to take our medication thyroid is in the morning at least 30 mins before eating. Splitting the dose during the day is not recommended for 2 main reasons. First, tablets are hard to split and were not manufactured to be split. Second and most important, T4 has a half life of a few days and T3 has a half life of 1 day. This means that even if you only take your pills in the morning your blood levels of T3 and T4 should remain adequate. Don't forget that eventually your T3 will be converted to T4 in your body.
So my advice is to take your pills in the morning 30 mins before eating with a glass of water as suggested by our product monograph.
Have a nice day.
Henri Knafo, MD, MSc, BSc
Medical Director
Erfa Canada Inc"
Så: Man skal ta' sin Erfa fastende og vente mindst ½ time med at spise. Man skal ikke dele tabletterne - det er i hvert fald ikke meningen. Dette af to årsager: For det første er det vanskeligt, da tabletterne ikke er lavet til det. For det andet - og det er det vigtigste - så er det sådan, at t4 halveres på få dage, og t3 halveres på én dag. Så selvom du tager pillerne på én gang om morgenen, så burde mængden af t3 og t4 i blodet forblive tilstrækkelige.
Ja, det lyder meget godt.
Jeg stiger først af til sidst, hvor han skriver:
....
Don't forget that eventually your T3 will be converted to T4 in your body.
... altså at t3 til sidst bliver konverteret til t4 i kroppen. Dét er jeg ikke nået til at fatte endnu. (Er det mon rt3, han mener?)
Redigeret: Her er linket til spørgsmål og svar
http://thyroid.erfa.net/distribution....php?f=3&t=173
Godnat
Nielsigne
Ps. Henri Knafo anbefaler godt nok, at man tager sin Erfa med et glas vand. Men at smelte den under tungen er jo et fantastisk koncept? Synes jeg i hvert fald
Sist endret av Nielsigne; 01-07-10 kl 23:19 Begrunnelse: link tilføjet
-
01-07-10, 23:25 #4
Jeg synes, det lyder af meget at have en forskel i dagsdose på et helt grain?
Jeg har været på 2 grains i et par uger men har nu sat mig op med ½ grain. (Var oppe på 3 grains i en periode men blev nervøs for at det gik for hurtigt for binyrerne.) Hmmm... Ja, jeg brækker tabletterne over, når jeg har brug for det. Synes, det går meget godt, når jeg bare er forsigtig.
Sist endret av Nielsigne; 01-07-10 kl 23:26 Begrunnelse: tilføjelse
-
02-07-10, 18:04 #5
Hei
Det var litt upresist sagt- jeg varierer mellom 2,5 og 3 grain. Har egentlig prøvd å øke til 3 grain, men jeg er nok ikke klar for det ennå. Har gått på 2,5 og 3 grain annenhver dag i to uker og jeg har fått større hjertebank av det, så nå tror jeg at jeg går tilbake til 2,5 grain..... Evt supplere etterhvert med 25 mcg Levaxin, uten at jeg egentlig har så lyst til det...
Det som likevel er interessant for min del er at jeg merker kroppen får stor utbytte av magnesium (olje) og C- vitamin (tar 5000 om dagen). Jeg føler intuitivt at kroppen ikke er sterk nok ennå til å øke dosen. Kroppens vitamin og mineral-lagre må fåes opp først. Akkurat nå føler jeg meg ganske "sterkt" avhengig av både C- vitamin og magnesiumoljen, og salt.
Sånn som jeg har det nå kan jeg overleve uten å øke dosen med det første. Men jeg håper at kroppen er sterk nok til å gjøre det om noen mnd.
-
02-07-10, 20:42 #6
Jeg er jo, som dere kan finne ut av tidligere innlegg, helt enig med ERFA-sjefen.
I hovedsak......
Og det er vel ikke så mange av dem her ? De har det jo bra.
Det er vel ment som en rettningslinje for en startup, og har vel bare glemt å ta høyde for de mange sjeldne variantene.
Jeg mener at det er vanskelig å sette opp så stringente rettningslinjer.
Har du problemer med omdanningen fra T4 til T3 så kan det være en god ide å dele dosen.
Det er mulig det er få tilfeller, men de skal også ha sine gode råd.
Det kan være at noen som multidoserer egentlig har behov for en større morgendose - til dere : prøv ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-07-10, 12:36 #7
Tusen takk for svar Nielsigne, Berit1974 og n`Finn

Det er interessant det Henri Kafo sier.. Balder & co fikk overtalt meg til å dele dosen i tre i stedet for 2.... Ganske umiddelbart etter at jeg delte dosen i tre i stedet for 2, begynte jeg å legge på meg..
I dag tok jeg 90 mg thyroid kl 7.30 og 60 mg kl 11.30... Skal jammen prøve å ta hele dosa på morgen en dag, men gruer meg litt fordi jeg er ganske sikker på at jeg vil få voldsom hodepine... og bli hyper og sur på jobb
MEN jeg må, som nevnt før, si jeg undrer meg over hysteriet rundt inntak av t3 i blandt legene... En dame jeg kjenner tar 150 mg levaxin og 20 mg lio i ett på morgen. Hun har det veldig bra på det. Har ingen klager. Mange her på forumet må opp i slik en dose med t3 og mer. Jeg er jo ikke oppe i 20 mg t3 enda, og driver da å deler opp dosene fordi legen min på Balder i samarbeid med mr. Omdal, ikke likte at jeg tok hele 90 mg Thyroid på morgenen. Det ble for mye mente de, og jeg kunne da risikere å gå på en smell etterhvert..
Uansett merker jeg at det er riktig for min kropp å ta ganske mye thyroid først på dagen.. Om jeg skal dele opp dosen i 1 eller 2 må jeg prøve meg fram til.. Men det virker også som kroppen vil ha store doser når jeg først tar thyroid for å bli kvikk og årvåken.
I går hadde jeg heldigvis en flott dag på jobb da jeg tok hele dosa før kl 12.00. Klarte å være tilstede i enhver situasjon, og fikk gode tilbakemeldinger fra både pasienter og kolleger.. Hipp hurra for dere her påforumet sier jeg bare, som har hjulpet meg på beina, og dermed gjør at jeg faktisk kan hjelpe andre..
-
03-07-10, 12:44 #8
Hei igjen

Jeg har også vurdert å ta hele dosen om morgenen. Jeg merker egentlig aldri noe til at jeg tar dosen, dvs kjenner ikke noe spesielt etter 1, 5 time eller når det er t3'en skal begynne å virke.
Hadde vært praktisk deilig å slippe å tenke på dose nr 2. Jeg tar 1,5 eller 2 grain om morgenen og 1 ved 2- tiden. På Balder ble jeg anbefalt å ta 1, 5 grain om morgenen og 1 kl 2.
Er litt redd for binyrene, det er det eneste som gjør meg litt skeptisk. I dag er jeg litt sliten så jeg orket ikke ta hele dosen på en gang. Men en dag jeg føler at kroppen tåler litt, vil jeg prøve.
Når det gjelder nattsvette som du nevner Jeanette, så hadde jeg masse av dette da jeg gikk på Levaxin. Heldigvis har det gitt seg med Erfa'en. Jeg svetter fremdeles litt mye på dagtid synes jeg, men det er særlig i forbindelse med infeksjoner, feks nå som jeg er forkjølet, så renner svetten.
Ang svakhet så føler jeg meg alltid litt svak i musklene, så det er vel ikke så unormalt. Men om du ikke har følt det før, og kjenner det nå, så kan det jo være et tegn på noe?
Håper også du finner ut av symtpomene dine
-
03-07-10, 12:54 #9
Hei igjen Berit1974!

Ja tenk så godt det ville vært å slippe å tenke på dose nr 2!
Dette må dele erfaringer om..
Håper du slipper å føle denne svakheten snart, jeg skjønner godt hva du mener.. En går liksom alltid med en tung regnværssky over hodet..

Ta vare på deg !
-
03-07-10, 14:05 #10
Jeg tror dette med en eller flere doser er en veldig interessant diskusjon. Når jeg stod på kun levaxin for 10 år siden fikk en stor dose om morgenen, virket det som om kroppen trodde at "her er det mye T4, så her kan jeg ikke omdanne så mye T3, for da blir stoffskiftet for høyt". Var forøvrig veldig dårlig på det tidspunktet. Da begynte jeg på liotyronin, og tre doser per dag hvorav den største dose om morgenen.
Min teori er også at det fort kan bli mye og håndtere for de med svak binyrefunksjon, med en stor dose per dag, for da må binyrene jobbe ekstra hardt? Flere hypothyreosepasienter har binyrer som utsettes for hard belastning pga sykdommen, derfor velger jeg å forebygge fremfor å behandle (helsesøster vettu
)
Men så er det det at vi alle er forskjellig. Jeg har venner som sliter i utgangspunktet med å klare å huske å ta medisinene en gang, og langt mindre ville klart å huske tre ganger. Det er jo bedre å få tatt all medisinen sin enn bare deler av den fordi man glemmer.
Lignende tråder
-
Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 953Siste melding: 09-09-14, 21:29 -
Lavt stoffskifte eller utbrent??
Av Søvniiiig i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 25-01-09, 12:37 -
Lavt stoffskifte eller ?
Av Sonye i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 3Siste melding: 13-03-08, 17:56 -
Har jeg lavt stoffskifte eller.....?
Av jan-1962 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 8Siste melding: 21-01-08, 17:54 -
TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
Av Unn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 29-05-07, 18:08
Andrè Bjerke.
Svar med sitat

Bokmerker