Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Pludselig store ødemer

Tak for jeres svar! Dem sætte jeg stor pris på.

Jeg er nu ikke skeptisk over for Erfa. Kan jo mærke, det er godt

Men er bange for at tirre binyrerne. Har dyb respekt for dem, og derfor holdt jeg for et par uger op med at tage de 3½ grain, jeg var nået op på og gik ned til 2.

Men nu, efter at have læst jeres råd vil jeg ta 1 grain ekstra om dagen og gi' mig til at spise mere salt - hver dag, tror jeg, det skal være, i hvert fald i en periode. Jeg har ikke trang til salt som sådan, men jeg prøvede én gang, om det kunne hjælpe på en dårlig dag. Det kunne det, og siden har jeg ofte taget noget havsalt i hånden og spist det med fornøjelse. Men nu vil jeg så købe noget Himmalaya-salt til det... Min lille datter elsker også at spise salt ... Så må hun vel også hellere få det fra Himmalaya, når det skal være

Men jeg er ikke god til at svede og har ikke saltkrystaller på tøjet. Men salt mangler jeg tilsyneladende alligevel.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Nielsigne, jeg har det som deg, svetter nesten ikke, og blir hoven i varmen. Jeg har vært slik så lenge jeg kan huske. Hvis jeg går tur og det er varmt, ser fingrene mine ut som små pølser. Så jeg skal teste ut rådet ditt, Anisa, og spise mer salt!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg er kommet i tanker om, at jeg jo fik pizza i går. Jeg gik på pizzaria med min datter, fordi jeg vidste, vi skulle hjem til en konfrontation med det faktum, at et af vores gamle marsvin var død ... Jeg sagde ikke noget om det men ville ha', hun skulle have noget at spise inden hun kom hjem og så det.

Men så var det jo pizza med kebab, og mens jeg spiste strejfede tanken mig, at der kunne være noget usundt krydderi, fx det såkaldte 3. krydderi. Og det var der jo nok (ligesom en masse andet skidt, sikkert) Så måske er mine ødemer simpelthen en immunreaktion, tænker jeg. Og fandt denne tråd, da jeg googlede fænomenet:

https://www.stofskifteforum.dk/archi...hp/t-5027.html

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Pludselig store ødemer

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Men så var det jo pizza med kebab, og mens jeg spiste strejfede tanken mig, at der kunne være noget usundt krydderi, fx det såkaldte 3. krydderi. Og det var der jo nok (ligesom en masse andet skidt, sikkert) Så måske er mine ødemer simpelthen en immunreaktion, tænker jeg.
    Hvis det var en immun reaktion (allergisk), ville du opleve en straks-virkning efter ganske få mundfulde af maden. Desuden bruges Det Tredje Krydderi mest i det asiatiske køkken og i industrifremstillede fødevarer.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Nielsigne, jeg har det som deg, svetter nesten ikke, og blir hoven i varmen. Jeg har vært slik så lenge jeg kan huske. Hvis jeg går tur og det er varmt, ser fingrene mine ut som små pølser. Så jeg skal teste ut rådet ditt, Anisa, og spise mer salt!
    Det er ikke mit råd, Ruth Lægen John W. Tintera har skrevet artiklen, hvorfra mit "klogskab" stammer. "Ankle and/or Finger Swelling: John Tintera, M.D. was an early pioneer in recognizing and treating adrenal insufficiency. He wrote that salt is a diuretic and that hypoadrenocortics (patients with low adrenal cortex function) retain fluid because the body is trying to hold onto the salt. When enough salt is consumed, the body takes what it needs and excretes the rest. If the ankle edema is due to insufficient salt, the edema will usually disappear in three days after taking adequate salt. If it does not disappear in five to six days, potassium may also be needed. Vitamin B6 is also helpful for edema not only because it has a diuretic effect but also supports the adrenal cortex." Kilde...

Det hjælper også en hel del, at jeg har ikke set skyggen af ødemer i de mange år, efter at jeg har fjernet ordet "saltfattigt" fra mit ordforråd. Samtidigt forsvandt mental træghed, nu jeg husker tilbage, men det er måske en helt anden historie...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg er kommet i tanker om, at jeg jo fik pizza i går. Jeg gik på pizzaria med min datter, fordi jeg vidste, vi skulle hjem til en konfrontation med det faktum, at et af vores gamle marsvin var død ... Jeg sagde ikke noget om det men ville ha', hun skulle have noget at spise inden hun kom hjem og så det.
    Så omtenksomt!

Mine erfaringer er at jeg "legger på meg vann" umiddelbart hvis dosen med thyroid er for lav.. Men jeg sjønner din frykt for å tirre binyrene.. Bahendler du binyrene dine hormonelt forresten? Jeg føler hvertfall at mine kanskje responderer fort på at jeg smører med med hydrocortison og tar dhea... kanskje... eller så har jeg gått på for lav dose thyroid og eller i feil oppdelt dosering..
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

En liten digresjon om himalayasalt; fikk i dag i posten, bestilt hos www.saltlampe.no. Det er imidlertid ikke rosa, men hvitt! Er hvitt himalayasalt like bra som rosa, if anyone knows? Det står "himalaya salt- hvitt, krystallisert" på pakken. Har bestilt 3 kg så better be the right one

For øvrig drikker jeg mye vann med salt i og synes det smaker utmerket. Tror faktisk vann i kroppen forsvinner lettere når man spiser salt, enn om man ikke gjør det. Har alltid hørt at salt binder vann, så litt rart, men sånn føles det. Og det er vel også i tråd med hva Anisa sier?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

3kg? - må være en slektsposjon
    Min står det Santa Maria Himalaya Pink Salt på - men saltet er hvitt.
    Har sett en mer rosa versjon i butikken her, men har ikke forsøkt den.
    Den jeg har funkler fint for meg.

Jeg bruker det mest når jeg får leggkrampene. Jeg smelter en liten klype eller to i munnen og tar litt vann når det er oppløst - krampene forsvinner på få minutter ! Det er jo et stensalt, så av og til finnes det noe jeg antar er et sandkorn som jeg må spytte ut.
    Vanlig salt fungerer også, men jeg foretrekker jodfritt, men jeg har aldri (!) målt jod.
    Har målt S-natrium mange ganger og den har ikke endret seg etter at jeg fant ut saltets gunstige effekt på mine problemer.
    Og da er det vel ikke skadelig ?

Har heller ikke merket endring i vekta som følge av saltbruken.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Ok, da er det flere som har hvitt salt- da har jeg altså ikke fått en feillevering, jeg begynte å lure litt bare

3 kg er en solid slektporsjon ja Men jeg bruker faktisk ganske mye salt. Spiser hvertfall en neve om dagen blandet med vann. Så lenge det smaker godt så er det visst greit å ta så mye. Og det smaker faktisk veldig godt! Vanlig vann blir litt tamt nå synes jeg. Men enkelte ganger føler jeg ikke for å drikke "saltvann" og da dropper jeg det.

Så bra at salt fungerer på leggkrampene dine. Lurer på hvorfor, men det betyr vel egentlig ingenting as long as it works

Lignende tråder

1. Det store kolesterolbedraget
    Av Mod i forumet Kolesterol
    Svar: 6
    Siste melding: 29-06-13, 12:31
  2. Store øyner
    Av ~våken~drøm~ i forumet Graves sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 12-05-08, 22:29
  3. Legebesøk, kortisol, ødemer, sprengte blodkar m.m.
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 16
    Siste melding: 18-01-07, 17:15
  4. Hvorfor får vi ødemer og hva kan gjøres?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 40
    Siste melding: 27-08-06, 23:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn