Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Hvorfor mon jeg fra den ene dag til den anden har fået store mængder vand i kroppen?
Måske fordi det har været varmt de sidste dage og du har mistet for meget salt med fordampning fra huden? Jeg går selv i disse (varme) dage med en lille pose med slatkrystaller på mig. Ellers ville jeg ligne en Michelinmand, bare med vand.

Hvis din hud (i varmen) smager salt, er du en "salttaber" og hvis du ikke supplerer dagligt med lidt ekstra NaCl (salt), vil din krop begynde at holde på vandet, for at undgå at miste endnu mere elektrolyt (salt), end den allerede har mistet. Prøv at komme en teske salt i et glas vand og drik det når det er opløst. Det er ikke sikkert at et enkelt glas er nok, men efter et par dage eller tre, burde kroppen give slip på vandet igen.

"Salt er et diureticum (vanddrivende), og at patienter med binyre-dysfunktion (hypoadrenocortics) havde tendens til at ophobe væske, fordi kroppen prøver at holde på saltet. Når kroppen har forbrugt tilstrækkeligt med salt - udskilles det overflødige. Ved genoprettelsen af en normal saltbalance forsvinder ankel-hævelserne sædvanligvis efter 3 dage. Hvis det ikke er forsvundet efter 5-6 dage, kan det være nødvendigt at supplere med tilskud af kalium. B6-vitamin hjælper også på ødemet."

"Læger rapporterer nu om, at man må ikke skære ned på salt under en graviditet og heller ikke anvende vandrivende midler, hvilket kan blive overflødigt, da kroppen ikke reagerer mod salttabet ved at holde på væske. Hvis man har væskeophobninger under graviditeten, fremkalder et tilskud af salt diuresis (øget udskillelse af urin). Hvis man tilsætter en lille smule salt i f.eks. juice, fremmes saltoptagelsen gennem glukose i juicen, saft eller anden sukkerholdig drikkevare. Salt medfører ikke forhøjet blodtryk, som det ofte påstås. Forskere skrev, at sukker (ikke salt) er en af årsagerne til højt blodtryk."
Mere om det i Det du IKKE ved om salt og binyrerne!, indlæg nr. 2.