Viser søkeresultater 1 til 10 av 226
Tråd: Operert for graves -94
Threaded View
-
02-07-10, 14:16 #25
Sv: Pusur operert for graves -94
Ikke såfremt man har udviklet hypoparathyroidisme Pusur's endokrinolog mistænker. Hypoparathyroidisme var en dødelig sygdom indtil man, i 1930-erne har udviklet en behandling med D-vitamin. Men først efter at Etalpha er opfundet, er behandlingen blevet mere effektiv, fordi når "sol-vitaminet" forhindres i at blive omdannet til den aktive form, kan solbadning nytte lige så lidt som tabletterne.
Hej Pusur
Det er altid nærliggende at forbinde forudgående thyreoideasygdom efterfulgt af operation, med risikoen for at udvikle en eller anden grad af hypoparathyroidisme. Det er det som din læge gør, kan jeg forstå... Men man kan altså også udvikle (helt til ekstrem) calciummangel som pga. nyrerne. Etalpha er primært udviklet netop til at behandle D-vitaminmangel, der har sin oprindelse i nyrerne. Dvs. Etalpha er den form for D-vitamin, det ellers er nyrernes job at omdanne D3-vitaminet til. Når nyrerne ikke kan magte opgaven, kommer man i problemerne med alt det, som D-vitaminet styrer i kroppen, bl.a. calciumstofskifte. Ved du om din læge har rekvireret nyreprøver fra dig?
Lige som med thyreoideasygdom i gamle dage, hvor man brugte en prøvebehandling som diagnostisk værktøj, virker den stærke effekt du oplever af Etalpha tilsvarende, mener jeg. Det ser ud som om det går fint med at omdanne cholecalciferol (D3) til 25-hydroxycholecalciferol i leveren, men videre i nyrerne burde den omdannes til 1,25-cholecalciferol (det aktive D-vitamin). Der er en eller anden grund til, at denne omdannelse halter hos dig.
Opklaring af årsagen til dit lave kalktal er ret vigtigt, ikke mindst aht. hvilket calciumpræparat gavner mest. Ved lavt kalk med oprindelse i nyrerne er det calciumbikarbonat som gavner mest og man bør helst holde sig langt væk fra fosfatholdig mad, især mælkeprodukter. Fosfatfattigt kosthold gavner stort både ved hypoparathyroidisme og/eller ved nyresygdom. Personligt mener jeg at fosfatfattigt kosthold gavner alle med lave kaltal, uanset årsagen.
God bedring Pusur
Ellers en interessant tråd For lave kalktal af Petersen50.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Dere som er operert! Bergen eller Stavanger? Hvor er de beste kirurger?
Av irina i forumet OperasjonssalenSvar: 4Siste melding: 13-11-11, 09:25 -
Operert for kreft
Av Tuppelura i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 12Siste melding: 10-08-10, 19:56 -
Jeg ble operert i to omganger
Av Idea i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 2Siste melding: 09-08-10, 15:58 -
Jeg ble operert for tre uker siden.
Av ANNEM i forumet OperasjonssalenSvar: 3Siste melding: 26-03-10, 16:14 -
Operert.....
Av Hege i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 12Siste melding: 12-08-05, 08:40

. Energien e det så som så med, men det vil nok gå en stund før det også ordner seg, imens så venter jeg på time hos endo innen sept. 2010. Mistenker Hypoparathyroidisme
Svar med sitat

Bokmerker