Side 1 av 27 123456789101112131415161718192021222324252627 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 266
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Question Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.

Hjelp!
    - om vanvittige stoffskifteprøver, ingen bedring, øresus og kombinasjonsmedisin bl.a.

Jeg fikk i januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte. Da var det hevet over enhver tvil at jeg hadde dette. Min TSH var på 140, ft4 var på mindre enn 6, ft3 på 3,4 og anti TPO var på 1363. Indremedisiner beskriver tilstanden min som en betydelig hypothyreose på en "premorbid tilstand."

Dette var etter at jeg i august 2009 fødte et barn, og legen min sier at det er det som er årsaken til sykdomsutbruddet. Jeg hadde et kjempetøft svangerskap, med blant annet svangerskapsdiabetes. egentlig tror jeg vel at jeg har feilt dette lengre, da jeg i ettertid har funnet blodprøvesvar fra en tidligere fastlege som tyder på dette, uten at det har blitt meg fortalt. Jeg har dessuten i årevis slitt med mange plager som nå kan relateres til denne sykdommen. Merkelig i grunn at ingen har testet dette på meg da jeg var gravid, hadde diabetes og var i elendig form, som jo er risikofaktorer. Tenk at det gikk så langt!

Det er vel unødvendig å si at jeg ble veldig syk med disse verdiene! Dette er nå 7 måneder siden, og jeg har siden dette gått på Levaxin. En gradvis økning fra 50 til 150 og så ned til 125 igjen. Prøvene har vært normale siden mars i følge legen min. Det rare er at jeg føler meg like ille nå som jeg gjorde i januar.

Jeg kan overhode ikke fungere hverken fysisk eller mentalt, med det resultat at jeg ikke greier å ta meg av min 10 måneder gamle nydelige sønn uten hjelp. Det knuser et mors hjerte i permisjonstiden. Jeg har mange symptomer, men det verste fysiske symptomet jeg har er er nesten ØRESUS. Konstant to pipetoner i øret som jeg har hatt siden desember. Legene sier at det ikke skylder hypothyreosen, og at det ikke finnes noen kur. Men det må da ha noe med saken å gjøre? Jeg blir snart gal. Er det noen andre somvet dette/har opplevd dette?

Det at jeg er så dårlig form fysisk har dessuten resultert i at jeg blir henvist fra avdeling til avdeling, røntgen til MR, i jakten på hva som feiler meg. Legene tror jo at det er noe annet, siden prøvene er normale. Men de finner jo ingenting, og jeg blir både skremt og utslitt!

En annen forklaring de kommer med er at det tar tid for kroppen å innhente seg til tross for at biokjemien nå er på plass. Jeg kan til en viss grad forstå dette, men jeg har faktisk gått på medisiner i 7 måneder uten noen bedring, så den forklaringen kjøper jeg ikke helt nei.

En tredje forklaring jeg har fått er at de antistoffene jeg produserer fortsatt er skyhøye. De var i juni på 1300, og legen min forklarer at de lager mange av de samme symptomene, og antistoffer er noe man ikke kan gjøre noe med. Hm.... Stemmer dette?

Uansett har jeg i dag vært hos legen igjen og klagd min nød. Han har i samråd med indremedisiner nå endelig gått med på å gi meg en kombinasjonsmedisin LEVAXIN/LIOTHYRONIN. Jeg skal da redusere levaxindosen fra 125 til 50 mg, samtidig som jeg begynner på Liothyroning med 20mg. Noen som har erfaring med dette? Kan dette hjelpe meg?

Jeg er dessuten litt forvirret hva denne medisineringen angår. Fastlegen sier jeg skal ta alt om morgenen, mens indremedisiner sier jeg må dele Lioththyronin opp til morgen og kveld? Hvem har rett?

Til slutt tenkte jeg å skrive ned de nyeste prøvesvarene mine. Kanskje noen her har peiling på om det i disse svarene kan ligge noen forklaring på hvorfor jeg ikke er bedre, til tross for at jeg er innenfor refereansegrensene?

Prøvesvar pr. 18. juni 2010;
    Anti-TPO 1300*
    Fritt T3 4,7
    Fritt T4 16,9
    TRAS 1,6*
    TSH 1,5
    Jern 13,0
    Jernbindingsk 77
    Jernmetning 17
    Kreatinin 67
    B12 267
    Hb 12,6

Håpe noen kan svare meg på noe av dette, eller dele sin erfaringer.

Jeg er rimelig desperat på å bli bedre nå, for lista med symptomer blir bare lengre og lengre:

Kronisk tinnitus på venstre øre
    Ingen energi
    Blir andpusten og svett ved minste anstrengelse – til og med UTEN anstrengelse
    Kramper, prikking og urolige armer og ben på venstre side
    Treg i bevegelsene, kraftløshetfølelse og rar følelse til tider i tinning, kjeve, armer og ben. Alt på venstre side. Også vansker med finmotorikken i fingrene til tider.
    Ekstremt mye håravfall og blir veldig fort fett
    Tørr hud, utslett og masse kviser
    Muskelplager og hodepine
    Svimmelhet og trykk i hodet
    Perioder der alt blir tåkete
    Voldsomme hetetokter
    Konsentrasjonsvansker
    Veldig mye dårligere hukommelse
    Mangel på appetitt
    Vektøkning ti tross for lite mat og amming
    Hovne bein blant annet
    Humørsvinginger
    Voldsomme blødningar ved menstruasjon
    Mye dårligere syn
    Kronisk diare i flere måneder nå
    Blod i urinen

Hilsen sliten nybakt mamma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Hei og velkommen til forumet Herdis!

Huff, det der hørtes ikke greit ut! Dessverre er det nok flere her som har opplevd mye av det samme som deg. Skulle på mange måter ønske det ikke var bruk for forumet her, men det er og blir ønsketenkning enn så lenge.

Det er forferdelig at mange av oss fremdeles må slite i årevis uten å få hjelp, og når legene endelig oppdager at stoffskiftet er på ville veier og får det på rett kjøl igjen, så "kan jo ikke alle plagene vi har skyldes stoffskiftet når blodprøvene er normale..." Den visa er det også mange her som har hørt før.

Joda, stoffskiftet kan bruke laaang tid på å stabilisere seg, og selv med et stoffskifte "innen normalen" kan man fremdeles ha symptomene i årevis.
    Jeg håper du ikke tok Levaxin før du tok blodprøvene den dagen du tok dem? Slike blodprøver skal alltid tas fastende, men det er noen leger som slurver med å si ifra slikt.

Jeg skal ikke si så mye, for det er mange andre her som har mer peiling på stoffskiftet enn hva jeg har. Men selv har jeg også øresus, og min lege sier det kommer av at jeg har litt forhøyet blodtrykk. Nå vet jeg ikke hvordan blodtrykket ditt er, men det kan du jo få sjekket ut.

Liothyronin har så langt jeg vet en kortere halveringstid enn Levaxin, så kanskje det kan være lurt å følge indremedisinerens råd foreløpig?

Håper de andre her kan svare deg bedre enn jeg, bare ta høyde for at det kan være litt "sommerstille" her akkurat nå.

Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Hei og velkommen!

Jeg har ikke brukt Liothyronin, men bruker Thyroid, som inneholder både T4 og T3, pluss litt til av det kjertelen produserer. Jeg deler Thyroiddosen i tre eller fire, for å få full effekt av T3, altså det samme stoffet som er i Liothyronin. Det fungerer best for meg. Noen tar hele dosen på morgenen. Jeg har lest at T3 varer kun i 4 timer i kroppen, så er virkningen borte.

Uansett har jeg i dag vært hos legen igjen og klagd min nød. Han har i samråd med indremedisiner nå endelig gått med på å gi meg en kombinasjonsmedisin LEVAXIN/LIOTHYRONIN. Jeg skal da redusere levaxindosen fra 125 til 50 mg, samtidig som jeg begynner på Liothyroning med 20mg. Noen som har erfaring med dette? Kan dette hjelpe meg?
    Jeg synes det høres lite ut med 50 mg Levaxin. Mange her på forummet og ellers har dårlig erfaring med å senke dosen med Levaxin når T3 (Liothyronin) legges til. Slik jeg forstår det, virker det som om de fleste har det best om de står på samme dose, eller nesten samme dose med Levaxin når de legger til T3.

Prøv deg frem! Det er din kropp! For de fleste er god dose helt i kant med å være overdosert. og på Aker sier de at de med hashimoto skal ligge med en høy FT4, se her

Ellers så har du jo lav B12. Jeg ville spist B-vitaminer om jeg var deg. Det er lettest for kroppen å få tatt det opp som sugetablett, dråper eller sprøyte. Lavt nivå B-vitaminer kan også gjøre deg dårlig og uttafor.

Ellers er det tøft å lese om deg. Jeg var nybakt mamma og hadde hashimoto lenge før jeg fødte. det var først da barnet var tre år gammelt at jeg ble sjekket og fikk medisiner. Så jeg kjenner igjen din uro! Les deg opp og lær maksimalt om det du sliter med, da stiller du sterkere.

Jeg fikk det ikke godt før jeg begynte med Thyroid for over ett år siden. mange år med et halvliv på Levaxin, kroppen klarte ikke å konvertere T4, Levaxin, til T3. Je gunner ingen å gå slik jeg gjorde, i åresvis!

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Heisann
    Føler virkelig med deg. Det var jo ikke sånn tiden som nybakt mor skulle bli. Problemstillingene du presenterer er mange og lange. Det er mye enklere å kommentere blodprøvesvarene dine hvis du i tillegg kan legge ut referanseområdet. Du skjønner at referanseområdet kan variere ganske mye fra en lab til en annen. Dette fordi det er kalibret opp mot den maskinen som analyserer.

For det andre trenger du å ta flere prøver. Du bør få sjekket vitamin D statusen din. Mange med hypothyreose har god effekt av D vitamin tilskudd også de som er innenfor referanseområdet når det gjelder prøver. Dessuten ligner mange av de symptomene du beskriver på vitamin D og kalsium mangel.

Videre bør du be om en utredning på binyrebarkhormonene dine. Begrunn dette med det som står i pakningsvedlegget på Levaxinen.

Du spør videre om du bør høre på indremedisiner eller fastlege når det gjelder å dele dosen. Etter min erfaring bør du ikke høre på noen av dem. Jeg er blant dem som har hatt god effekt av å dele opp dosen og fordele utover dagen, men ta IKKE T3 (liotyronin) på kvelden da du kan risikere å ikke få sove. Jeg fordeler min stoffskifte dose over tre ganger per dag. Det ser ut som følger:
    07-08: 50mcg Levaxin og 10mcg liothyronin
    11-12: 25mcg Levaxin og 5mcg liothyronin
    1530-1630: 25mcg Levaxin og 5 mcg liothyronin

Måten å dossere på har funket bra for meg. Jeg føler at det glir mer inn i kroppens naturlige rytme. Jeg kan ikke garantere at dette funker like bra på deg, men slik du har det nå er det verdt et forsøk. Still alarm på mobilen din så glemmer du det ikke medisinene dine. Videre vil jeg anbefale å ikke spise eller drikke annet enn vann en halvtime før og en halvtime etter tablett dosen. Som du ser er det en større dose om morgenen, enn utover. Dette fordi stoffskiftet fungerer slik i kroppen hos friske.

Jeg vil også anbefale deg å lese mer på dette forumet om thyroid. Det er et naturlig alternativ til Levaxin og som jeg har sett mange brukere av dette forumet har god erfaring med. Selv skal jeg snart bytte over til dette medikamentet.

Legen din har fortalt deg at de høye antistoffene dine kan gi symptomer, og det kan være riktig. Noen mener det men jeg har ikke lest seriøs forskning på dette. Selv hadde jeg anti TPO på over 3600 når jeg ble diagnostisert og har aldri følt at jeg ble så bra som jeg var. Etter 15 år på Levaxin er de nå nede i 666.

Videre vil jeg anbefale å kutte ned på sukker, spise små hyppige måltid. Legg opp til en veldig sunn livsstil dersom du klarer det.

En siste ting jeg reagerer på er at den nye dosen legene har satt deg på er mindre enn den gamle. Slik jeg har oppfattet det, tilsvarer 20mcg liothyronin 50mcg levaxin. Hvorfor bytter da legene dine ut 75 mcg levaxin til fordel for 20mcg liothyronin? Du bør heller opp i dose med en TSH på 1,5 (som etter mitt fattige skjønn er for høy for en som står på medisiner) Jeg kan forklare det slik at TSH har ikke en person med en ikke fungerende thyroideakjertel bruk for (min personlige mening).

Hva skal din kropp med thyroidea stimulerende hormon når thyroidea ikke lar seg stimulere????

Likevel kan du se på anbefalingene fra Aker sykehus hormonlaboratorium her er TSH på 1,5 helt i øvre grense når du står på medisiner og likevel vil legene dine redusere dosen din?

Til neste gang du skal ta blodprøver av stoffskiftet ditt, så husk å gjør det medikamentfastende, spesielt viktig når du står på liothyronin.

Ønsker deg lykke til videre og god bedring. Husk å ikke gi opp. Mange ganger må man kjempe seg frem i helsevesenet for å få den hjelpen man sårt trenger.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei på deg
    Jeg skjønner godt at du er sliten med de problemene du har. Trist å høre at leger fortsetter med å neglisjere prøvesvar som skulle vært tatt tak i. Det positive oppi dette er at du nå har begynt å finne info selv.
    Jeg skal prøve å kommentere de tingene jeg selv har litt erfaring med.

Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
    Prøvene har vært normale siden mars i følge legen min.
    Her ville jeg fått utskrift av alle prøvesvarene, tidligere leger har jo bevist at de ikke tar dette alvorlig nok.

Jeg har mange symptomer, men det verste fysiske symptomet jeg har er er nesten ØRESUS. Konstant to pipetoner i øret som jeg har hatt siden desember. Legene sier at det ikke skylder hypothyreosen, og at det ikke finnes noen kur. Men det må da ha noe med saken å gjøre? Jeg blir snart gal. Er det noen andre somvet dette/har opplevd dette?
    Jeg fikk øresus etter at jeg fikk lavt stoffskifte, dette vet de rett og slett ikke og burde derfor ikke uttale seg så bastant (etter min mening).

En tredje forklaring jeg har fått er at de antistoffene jeg produserer fortsatt er skyhøye. De var i juni på 1300, og legen min forklarer at de lager mange av de samme symptomene, og antistoffer er noe man ikke kan gjøre noe med. Hm.... Stemmer dette?
    Jeg tror det er riktig at de lager mange symptomer, men det hevdes her på forumet at det er flere ting som trigger antistoffer, bl.a. gluten.

En av de tingene jeg har lært etter disse årene er at ingen lenger forteller meg hvor mye medisin jeg tar. Det er skremmende at de som gir deg dette rådet er de som har «ansvaret» for at du skal bli bedre av dette. Jeg hadde maks gått ned til 100 og samtidig tatt 2 × 5 µg Lio i noen dager og så økt Lio til 2 × 10 µg etter noen dager (første dose sammen med Lev om morgenen og neste kanskje 4–5 timer etter – prøv deg frem).

Lio tas to ganger fordi noen får hjertebank av T3. Det er også noe du må erfare selv.

Jeg ser du har forhøyet TRAS og ifølge de som har det her kan det gi mange svingninger i formen og problemer med å tilpasse dosen. Men det får du sikkert litt info om av de som kjenner til det.

Jeg ønsker deg lykke til videre med håp om at du orker å kose deg litt med gutten din

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Tusen takk for innleggene deres

Det er dette jeg trenger hvis jeg skal klare å orientere meg i denne jungelen. Det er helt utrolig hvor vanskelig dette er, spesielt når man ikke har krefter eller konsentrasjon. Men jeg må jo bare bruke alt jeg har på to ting nå, hvis jeg skal klare meg. Det er sønnen min og å finne ut av dette med stoffskiftet! Så dette forumet har jeg virkelig bruk for!

Da jeg fikk denne sykdommen sto jeg utenfor legekontoret med en resept og en håndskrevet lapp fra legen hvor det sto; "Du har lavt stoffskifte, og må ta medisiner resten av livet. Da vil du føle deg bedre". Det var den informasjonen jeg fikk. Jeg har nå byttet fastlege for å si det sånn....

Så til innleggene deres;

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post

Jeg synes det høres lite ut med 50 mg Levaxin. Mange her på forummet og ellers har dårlig erfaring med å senke dosen med Levaxin når T3 (Liothyronin) legges til. Slik jeg forstår det, virker det som om de fleste har det best om de står på samme dose, eller nesten samme dose med Levaxin når de legger til T3.

Ellers så har du jo lav B12. Jeg ville spist B-vitaminer om jeg var deg. Det er lettest for kroppen å få tatt det opp som sugetablett, dråper eller sprøyte. Lavt nivå B-vitaminer kan også gjøre deg dårlig og uttafor.
    Jeg syntes også at det var drastisk å redusere dosen med over halvparten! Og takk for at du nevnte det med B12. Det er så vanskelig å vite slikt, når man ikke har noe annet å forholde seg til en referansegrensene. Jeg ammer også, så kroppen min blir jo tappet for disse stoffene også der. Men kan man bare ta slike tilskudd uten å få "påvist" mangel? Kan man få for mye liksom?

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det er mye enklere å kommentere blodprøvesvarene dine hvis du i tillegg kan legge ut referanseområdet. Du skjønner at referanseområdet kan variere ganske mye fra en lab til en annen. Dette fordi det er kalibret opp mot den maskinen som analyserer.
    Her er prøvesvarene med referansegrenser pr. 18. juni 2010;
    Anti-TPO 1300* (<100)
    Fritt T3 4,7 (3,5-6,5)
    Fritt T4 16,9 (11-23)
    TRAS 1,6* (<1,0)
    TSH 1,5 (0,2-4,0)
    Jern 13,0 (9,0-34,0)
    Jernbindingsk 77 (49-83)
    Jernmetning 17 (10-50)
    Kreatinin 67 (45-90)
    B12 267 (170-650)
    Hb 12,6 (11,7-15,3)

Jeg glemte forøvrig å nevne to prøvesvar, som var for høy hos meg. Jeg vet ikke om det har noe å si.

Triglyserider 3,59 (0,45-2,60)
    Urinsyre 385 (155-350)

For det andre trenger du å ta flere prøver. Du bør få sjekket vitamin D statusen din. Mange med hypothyreose har god effekt av D vitamin tilskudd også de som er innenfor referanseområdet når det gjelder prøver. Dessuten ligner mange av de symptomene du beskriver på vitamin D og kalsium mangel.
    Jeg har tatt kalsium prøver i mars. Da var de på 2,31 (ref. 2,15-2,51). Hvordan er det? Vitamin D er det ingen som har sjekket, så det må jeg få sjekket. Kan man ta dette uten å få "påvist" mangel? Jeg ammer, så jeg vil ikke gjøre noe "feil".

Videre bør du be om en utredning på binyrebarkhormonene dine. Begrunn dette med det som står i pakningsvedlegget på Levaxinen.
    Hva er binyrebarkhormoner? Har det noe med nyrene å gjøre? Jeg har tatt CT av det området der, på grunn av blod i urinen. Jeg bare spør, for dette har jeg virkelig ikke peiling på.

En siste ting jeg reagerer på er at den nye dosen legene har satt deg på er mindre enn den gamle. Slik jeg har oppfattet det, tilsvarer 20mcg liothyronin 50mcg levaxin. Hvorfor bytter da legene dine ut 75 mcg levaxin til fordel for 20mcg liothyronin? Du bør heller opp i dose med en TSH på 1,5 (som etter mitt fattige skjønn er for høy for en som står på medisiner)

Likevel kan du se på anbefalingene fra Aker sykehus hormonlaboratorium her er TSH på 1,5 helt i øvre grense når du står på medisiner og likevel vil legene dine redusere dosen din?
    Jeg reagerte også på dette med TSH. Jeg fikk dosen min redusert fra 150 til 125 for en måneds tid siden på grunn av at legen mente overdosering var forklaring på problemene mine. Dette har selvsagt ikke hjulpet, annet enn at jeg har sett at TSH`en min er gått opp fra 0,43 til 1,5. Jeg kommenterte dette til indremedisiner i dag, men han sa at det spilte ingen forskjell på symptomene om TSH var gått opp "så lite". Det syntes jeg var merkelig? Hvis reduseringen av dosen førte til oppgang, er det vel stor sannsynlighet for at det vil skje igjen når jeg nå skal redusere til 50? Og i referansegrensene opererer de med 0,20-4,0. Er ikke det veldig mye?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Jeg fikk øresus etter at jeg fikk lavt stoffskifte, dette vet de rett og slett ikke og burde derfor ikke uttale seg så bastant (etter min mening).
    Det var det jeg også trodde at det kunne skyldes dette. Grusomt at de ikke vet dette. Har det bedret seg for deg?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Jeg ser du har forhøyet TRAS og ifølge de som har det her kan det gi mange svingninger i formen og problemer med å tilpasse dosen. Men det får du sikkert litt info om av de som kjenner til det.
    Det har legen meg ikke forklart meg noenting om, så det må jeg få vite mer om.

TUSEN TAKK ALLE SAMMEN! FOR NOEN FANTASTISK FLOTTE FOLK!

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Smile Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Hva er binyrebarkhormoner? Har det noe med nyrene å gjøre? Jeg har tatt CT av det området der, på grunn av blod i urinen. Jeg bare spør, for dette har jeg virkelig ikke peiling på.
    Velkommen til, Herdis

Du finder masser af info i underforummet Binyrer.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Jeg leste litt nå og fant ut at binyrer har noe med kortisol å gjøre. Jeg har fått målt kortisol i midten av mai, men dette sier jo meg ingenting. Noen som vet?

Kortisol kl. 08.00: 445 NMOL/L (Ref. 101-536)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei! Jeg fikk som deg barn i 2009 og ble diagnostisert med lavt stoffskifte i januar 2010. Føler virkelig med deg, det er ikke lett å være nybakt mor på slike premisser!

Jeg merket lite bedring av Levaxin og skiftet til Erfa Thyroid etter 3-4 mnd på Levaxin. Først da begynte min bedringskurve å gå oppover.

Jeg har også svake binyrer. Det er ikke tilstrekkelig å teste kortisolproduksjon med en blodprøve. Kortisol varierer sterkt gjennom dagen og skal måles i døgnurin og/eller ved spyttprøver (4 ganger på en dag).

Jeg vil anbefale deg- dersom du har en fastlege som ikke er "med på notene"- å oppsøke en privatklinikk der du kan få ordentlig hjelp. Disse privatklinikkene er listet opp på hjemmesiden(førstesiden) til dette forumet.

Jeg var i elendig forfatning (dog kanskje ikke så ille som deg, men den skyhøye THS'en du kan vise til...) men er nå på bedringens vei. Har lest meg grønn og blå på informasjon om lavt stoffskifte og binyrer, og betydningen av kosttilskudd. Jeg tar store mengder tilskudd hver dag, og jeg tror det hjelper meg mye.

Ønsker deg virkelig god bedring og masse masse lykke til videre.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hei igjen
    Du har høye triglyserider. Detter er en del av kolesterolprøvene dine. De er forhøyet mest sansynlig fordi du har hypothyreose. Husk å følg opp dette med nye prøver når du har begynt å få god effekt av stoffskiftemedisinene dine.

Binyrene sitter på nyrene, men har ikke noe med nyrefunksjonen å gjøre, og problemer med dem trenger ikke å synes på et CT bilde. Dette er hormonproduserende kjertler. Som Berit1974 sier kan ikke cortisol som produseres i binyrebarken, måles i blodet, fordi det er ikke det aktive hormonet som synes i blodet, det synes i spytt og urin.

Har her hentet noe info til deg angående TRAS, hentet fra Norsk elektronisk legehåndbok:

"TSH-reseptor antistoff
    Definisjon

* TSH virker ved å binde seg til TSH-reseptorene i tyreoidea, og har en stimulerende funksjon på produksjonen av tyroxin
    * Det kan dannes autoantistoffer som binder seg til TSH-reseptorene. Den vanligste typen er stimulerende antistoffer. Disse binder seg til reseptorene og fører til konisk stimulering av tyreoideakjertelen. Finnes hos mer enn 90% av alle pasienter med Graves' sykdom
    * Antistoffene kan i sjelnde tilfeller også være av blokkerende type. Det vil si at de binder seg til reseptorene, og blokkerer for normal TSH-effekt. Dette fører til hypotyreose og atrofi av kjertelen"

TSH'en din bør helt klart ligge helt i nedre referanse område. De legene jeg jobber sammen med sier at de fleste med hypothyreose trives best med det.

Lykke til.

Side 1 av 27 123456789101112131415161718192021222324252627 Siste

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 402
    Siste melding: 06-02-20, 19:22
  2. Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 18-09-10, 10:16
  3. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  4. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder