Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Og jeg ser jo ved lesning på nettet at jeg sannsynligvis vil få inn ny dose av Pseudomonas ved å for eksempel bruke en lebestift eller spise litt dårlig vaskede grønnsaker. Så den er vel tilbake etter noen måndeder? Så hva er vitsen? Er det noen vits? Hvis noen har erfaringer eller kunnskap er jeg takknemlig for tanker tilbake. Parasitten Blastocytis er veldig vanlig, og anses som harmløs av skolemedisinen, og er i tillegg veldig vanskelig å bli kvitt. Jeg føler meg litt lurt.
Nu handler det ikke om at blive Pseudomonas eller Blastocytis helt kvit, Vigdis Det gælder om at der skal være forhold i tarmen, som er ikke gunstige for de to stygge fætre og gunstige for de gode bakterier. Og jeg er ikke glad for, at de er blevet ordineret antibiotika. Det skal man kun acceptere ved stafylokokker i kroppens organer eller værre. Skulle der alligevel gemme sig nogle "gode bakteriene" i din tarm, bliver de sørme også udryddet, sammen med Pseudomonas og Blastocytis. Men nu er det sket og du må hellere løbe linen ud af hensyn til antibiotikaresistens... Få det bedste ud af, at din tarm efterfølgende er helt renset ud...

Hvad der bør ske, ved jeg ikke. Det er rexxy69 vist meget bedre til at fortælle om, fordi det handler om at skabe forhold i din mave/tarm, som fremmer den gode microflora og holder nede Pseudomonas, Blastocytis og andre uønskede uvæsener. Så vidt jeg husker handler det om at bringe ligevægt i de forskellige immunsystemer, vi huser i vores kroppe. Og hvis jeg skal være helt ærlig, mener jeg så at det (denne gang) eneste fornuftige råd du fik på Balder er opfordring til at cutte mælkeprodukter. DETTE kan meget vel vise sig at være det bedste for at (dernæst) at genopbygge det sunde microflora og til skal ikke mælke-probiotika bruges, men probiotika fremstillet på mælkefrit råstof. De findes nemlig. Bl.a. min yndlings jeg køber i Sverige i store mængder: ProViva fruktdryck og i dette tilfælde siger jeg "skidt være med at det indeholder sukkerarter", fordi det i dette tilfælde er også med til at holde liv i de gode bakterier når man lige har fået sig et glas eller to.... Gevinsten er meget større end ulempen ved sukkerstofferne.

Så er der et andet sukkerstof, der bare er "mad" for de gode bakterier: F.O.S. og der findes dårligt andet og bedre til at få de gode bakterier til at trives (mælkefrit ). I handlen kaldes det enten for F.O.S. Inulin eller F.O.S. fructo oligosaccharider.

Vores egen Carsten Vagn-Hansen skrev en lille bemærkning om F.O.S.: "For at fremme en fornuftig og sund tarmflora i tyktarmen kan jeg anbefale sødemidlet FOS (fructo-oligo-saccarid), der ikke optages i kroppen. Det kan man fx bruge, når man bager kager. Det er også bedre til voksne end det hvide sukker, man normalt bruger." Og tag det helt roligt, Ruth F.O.S. er udvundet af jordskokker og herved ikke andet end hvad Mamma Naturen har sørget for.

Derudover kan du overveje, straks efter antibiotikakuren er overstået: Udo´s Probiotic Hi-Potency 30 kapsler. En kapsel koster næsten 14 danske kroner (måske findes det billigere andre steder), men som start på en ny microflora er det til at leve med, mener jeg. Det er i hvert fald billigere end (næste) time på Balder.

Efterfølgende gælder det om at vedligeholde sin tarm med probiotisk tilskud men noget billigere, som f.eks. PREPRO. Prisen er mindre, men hvordan man ellers vender det (hele) og drejer - vil et tilskud af rette (mælkefire) probiotika koste mindre end alle disse (dyre) mælkeprodukter, man lancerer som værende "godt-for-maven".

Håber du kan hilse på det kommende efterår med en fin og levedygtig microflora i maven, Vigdis