Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen
Jeg har jo mine egne tanker om Levaxinbehandling kan fjerne kjertelen.
Og støtter meg mye på min egen situasjon, og den informasjon jeg har tilegnet meg i den forbindelse.
Jeg har ikke hatt antistoffer mot kjertelen. Likevel er den vekk.
Klart at min egen situasjon er farget av hva jeg finner intressant - så les dette som et partsinnlegg da.
Hansen, det lyder ikke som om du respekterer kildehenvisninger i mit første indlæg. I stedet forklarer du og understreger, at din research er farvet af, at du søgte oplysninger der var relevante for din egen situation. Men hvorfor overfører du så det på alle andres situation?

Denne din egen situation er en af mange mulige, deriblandt de mange syge menneskers som søger hertil. Deres kirtler kan være i en anderledes tilstand, hvor atrofi ikke er tilfældet, men deres kirtel af en anden årsag ikke producerer thyroideahormoner nok. I deres tilfælde kan det være direkte uhensigtsmæssigt at jage dem skræk i livet for skrumpning af kirtlen, som angiveligt og enegyldigt skulle være forårsaget af behandling eller prøvebehandling med tilskud af hormon, når det i virkeligheden ikke er sikkert at gælder deres variation af årsagerne til, at de lider af hypothyreose eller subklinisk hypothyreose.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Det jeg mener er, at antistoffer og/eller medicinering simpelt hen ikke kan være de eneste årsager til atrofi (svind) af skjoldbruskkirtlen. At alle eventualiteter ikke er udforsket/kortlagt kan ikke betyde, at andre eventualiteter ikke findes, vel? Derfor kan det ikke være hensigtsmæssigt ens at vurdere alle tilfælde af tilstande kendetegnet af symptomer på hypothyreose udfra kun disse to muligheder, blot fordi de er de eneste, som er nogenlunde kendt og "nemt". Desuden bliver mange patienter end ikke undersøgt for forekomsten af antistoffer....
Det er kommet mig for øre, at ved primære sygdomme hemochromatosis (hæmokromatose), sklerodermi, og amyloidose er der risiko for udvikling af sekundær hypothyreose idet disse sygdomme kan forårsage en ændring af det normale væv i skjoldbruskkirtlen så den ikke længere producerer thyreoideahormoner nok.

Der findes sikkert tusind andre medicinske tilstande, der påvirker skjoldbruskkirtlen til at skrumpe eller svækkes. Det ville være en skæbnesvanger fejl at henvise alle, over en kam, til at frygte behandlingen for deres lave eller subkliniske stofskifte, af den grund.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Selv hvis det var 110% bevist, at hormontilskud medfører atrofi af kirtlen - er der langt værre ting end en atrofieret kirtel og dette er - en dundrende hypothyreose, primær, sekundær... whatever - med alt det den så vil koste og ødelægge for resten af ens liv.