Viser søkeresultater 1 til 10 av 58
Tråd: Mulig hypo for meg?
Hybrid View
-
10-06-10, 14:49 #1
Sv: Mulig hypo for meg?
Lasse?
Det eneste 25 mcg Levaxin vil bedrive er, at TSH falder og du får igen at vide at tallene er OK, hvorfor behandlingen bør afsluttes. Andet kommer du (stort set) ikke til at opleve til forskel for nu. Efter 2-3 måneder burde man være oppe på en dagdosis på ca. 2 mcg pr kg kropsvægt minus ca. 5-6% og SÅ lade tiden gå et par måneder eller tre, før man med sikkerhed kunne vide, hvad er op og ned på behandlingsresultatet.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-06-10, 22:32 #2
Takk for svar, setter pris på det
Ja, jeg veier jo ca. 90 kg, så 25 mmg er muligens litt lite...
Men jeg starter der, og øker etter hvert da, det sa i hvert fall legen.
-
10-06-10, 22:41 #3
-
11-06-10, 10:01 #4
Se litt på tall.
25µg er jo ca14% av en full dose for en på 90kg (2x90=180µg).
Så hvis det er slik at problemene dine skyldes at kjertlen din har senket sin produksjon av T4 fra 180µg til 155µg vil jo prøvebehandlingen rette dette.
Men.
Det er viktig at man har et høyt nok T4-lager i blodet. Dette vil jo begynne å stige med en gang, og man regner at det ikke stiger mer etter to ukers behandling.
Etter 3 uker begynner det å komme T3 fra doseringen.
Etter 4 uker begynner TSH å oppfatte hva som skjer, og vil senke seg.
Og det bør en være obs på, for når TSH faller - produserer kjertlen mindre.
En prøveperiode på 4 uker vil altså ikke gi kroppen mer stoffskiftehormoner (fT3).
Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om prøvebehandling med Levaxin.
Den egner seg spesifikt for å finne ut om man mangler T4.
Gitt tidsperspektivet og vansker med å skjeldne små endringer i styrken på symptomene, mener jeg at 25µg er for lite - 50µg er nok nødvendig.
Hvis man mener det er stoffskiftesymptomer bør man vel heller prøvebehandle med Liothyronin ?
Usikkerheten omkring reaksjonen på syntetiske hormoner er et moment som man ser bort fra i behandlermiljøet.
Jeg mener jo at en prøveperiode med Tyroide hormoner ville være mye bedre.
Friheten til å vurdere dette har man jo ikke i behandlermiljøet - de har jo avskåret seg selv fra dette.
Det er synd for dem, men.......
det er jo oss det går ut over........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-06-10, 13:41 #5
Hm, huff, det høres ikke spes. lovende ut... noen råd om hva jeg bør gjøre?
-
11-06-10, 15:06 #6
Lasse
. Alt står og falder med hvor højt/lav ligger du "naturligt" med frit T4.... altså hvad er "medfødt" for dig. Det er faktisk ingen som ved fordi vi får jo først målt vores thyreoideahormoner når det er gået galt, på en eller anden måde. Dvs. vi ved ikke hvor vores "naturligt" niveau for frit T4 ligger. For nogle (som jeg f.eks.) skal det "medfødte" FT4 ligge på omkring 25-30, vel at mærke UDEN at jeg/vi har skygge af symptomer på hyperthyreose eller har hyperthyreose i det hele taget.... Jeg er den energiske "type" af naturens hånd og har været det altid, også i barneårene. Men lægerne aner intet om de medfødte variationer og betragter det høje FT4 som værende sygdom, hvilket det IKKE er hos min personlighedstype. Det er så baggrunden for, hvad jeg kommer til at skrive nu:
Niveau af frie thyreoideahormoner, der er "normalt" for en given person kan variere voldsomt. For eksempel kan en person have et normalt niveau af Frit T4 i den øverste ende af normalområdet (eller højere, hvis "normalområdet" er sat for lavt af lægestanden), og selv et mindre fald i dette FT4 kan faktisk forårsage en (tilmed voldsom) stigning i TSH, selv om det "resterende" FT4 fortsat befinder sig indenfor "normalområdet".
Omvendt kan en anden person have sit "normalt" FT4 i den nedre ende af normalområdet og for denne person kan selv en lille stigning af FT4 blive forbundet med mild hyperthyreose og et undertrykt TSH, på trods af at vedkommendes FT4 ligger lavt i forhold til "normalområdet".
Derfor er det nødvendigt at individualisere range af FT4 for de enkelte personer og det er i denne kontekst, at man burde betragte ethvert prøveresultat. Det gør man desværre ikke. Man går derimod altid ud fra FT4-værdier der kendetegner den større population af raske (tror man) personer, man har anvendt som en rask reference til tolkning af prøveresultater. Man skal huske, at disse "raske" personer defineres som raske ved hjælp af foreløbige antagelser om, hvad er "normalt". Dvs. kan ingen ved deres forstands fulde brug kunne hævde, at nogen er med garanti rask, eller syg - for den sags skyld.... Lægerne er ingen undtagelse, selv om de tror det.
Når man forestiller sig, at data fra mennesker (man tror er raske) med skjult "subklinisk hypothyreose" indgår i gruppen af "raske" personer, hvis FT4-værdier skal danne et gennemsnit mellem den øverste og den nederste grænse for, hvad der er "normalområdet", da vil dette "normalområde" ligge alt for lavt.
Skulle der derimod være (i "beregningsgruppen" af raske) et flertal af personer som jeg, hvor FT4 naturligt SKAL ligge højt - ville "normalområdet" ligge for højt i forhold til gennemsnittet. Og gennemsnittet mener jeg IKKE gennemsnit af forsøgspersoner, hvis "raske" FT4-værdier skal danne et grundlag for laboratorie-reference, men et gennemsnit af alle mennesker ude i verden.
Det er derfor, at jeg altid ser på personlighedstypen samtidigt med, at jeg ser på prøveresultaterne og jeg mener helt bestemt at have iagttaget en klar sammenhæng mellem de uvårne forhenværende energibomber og deres FT4, som skal ligge enten øverst eller over "normalområdet", og dette bekræftes altid i de (desværre) ikke mange tilfælde, hvor primærbehandling lykkes idet deres læge blæser på tallene og behandler efter symptomerne, uden at skrige "hyperthyreose" hver gang deres FT4 rammer loftet (eller TSH rammer bunden = umålbart). "Normale" læger fluks beordrer patienterne til at reducere medicindose og så har vi tragedien: folk bliver hundesyge igen. Gode læger ser på symptomerne (eller mangel på symptomer) og ellers ser de efter om patienten stortrives. Stortrives patienten - er medicindosis korrekt! Så enkelt kan det siges!
Det er blevet noget "off topic" svar, Lasse, men jeg mener alligevel at det er værd at tage i betragtning, særlig i lyset af dit "unormalt" mønster af "normalt" FT4 og skyhøjt TSH.... Måske skal DIT normalt FT4 ligge meget højere end det gør? Måske er dine hyperthyreose-symptomer i virkeligheden hypothyreose-symptomer pga. at dit medfødte FT4 skal ligge højere end det gør lige pt? Der er så mange symptomer på hypo og hyper, som overlapper, at det er (uden antistoffer) næsten ikke til at sige hvad er hvad, når det kommer til stykket.
Alle disse grunde, mener jeg bør veje tungest, specielt når der er SÅ mange (ukendte) jokere med i spillet. Her kan en prøvebehandling med Levaxin vil kun forplumre billedet yderligere. Skal du i prøvebehandling (det mener jeg du burde), skal det helst være Thyroid (pga. straks-T3) fra dag 1.
Hvorfor mener jeg at du kvalificerer dig til en prøvebehandling? Det er fordi dit TSH fortæller mig det. Det siger klart og tydeligt, at det er nødt til at stige fordi du har behov for højere FT4 end du i øjeblikket selv danner.
Havde du ikke haft symptomer, ville jeg mene at problemet kunne høre hjemme i hypofysen: f.eks. knuder eller hyperplasia, hvilket kunne medføre øget sekretion af TSH, uden tilskyndelse af FT4-værdi i blodet... Men du har symptomer og disse siger, at der er en grund til at de er der. Det kan bl.a. være at din kirtel ikke længere kan danne alt det FT4 din krop har brug for. Og selv om n`Finn er altid så forsigtig mht. prøvebehandlinger - er der ikke anden mulighed for at kunne konstatere om din krop vil stille sig tilfreds med FT4-niveauerne, der ligger øverst eller over normalområdet. Den stiller sig i hvert fald ikke tilfreds med dit aktuelt FT4, ser det ud til.
Man kan også vente og se om der kommer flere symptomer, men det har sin pris. Helbredsmæssigt (andre hormonkirtler), karrieremæssigt, personligt, familiært, socialt... you name it. Jeg kan godt se, at det er en kattepine at befinde sig i, men problemet er, at det er dit overblik alene, som duer her. Det overblik må du se at skaffe dig, og så må du tage det med som kommer, afhængig af, om du vil tage en chance eller ubetinget overlade kontrollen til lægerne. Det er et dilemma de fleste af os kommer ud for og enten konfronterer vi eller viger udenom. Gæt en gang, hvem vinder (et bedre liv) og hvem taber. Og se at få postet en udførlig beskrivelse af dine symptomer, gerne med angivelse af gene-graden, f.eks. 1, 2, 3.
En interessant artikel om disse individuelle variationer i, hvad er naturligt for den ene eller den anden, kan læses her: Narrow individual variations in serum T(4) and T(3) in normal subjects: a clue to the understanding of subclinical thyroid disease.
Under alle omstændigheder, god bedring, Lasse. Se at få smidt væk fluor-tandpasta (hvis du bruger det) så din skjoldbruskkirtel ikke undertrykkes mere end det evt. allerede er. Fluor er det stærkeste thyreoideasuppressant der findes i vores miljø.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-06-10, 16:16 #7
Tusen takk for et langt og interessant svar
Her var det mye å tenke over.
Ja, det med fluor har jeg jo aldri tenkt over.. hm! Som de fleste andre pusser jeg jo tenner to- tre ganger daglig med fluor og skyller iblant også med munnvann m. fluor.
Mine F 4-verdier er historisk nokså lave, har ligget på pluss/minus 14 de senere år - tilbake i 06 var de på 16, i 01 på 19.
Symptomene min er kort fortalt trøtthet (har ofte lyst til å ligge i sengen, hviler middag hver dag), er trøtt også når jeg burde føle meg utsovet om morgenen, tiltaksløshet, mangel på sosiale behov, er sjenert og isolerer meg, lav libido. Men jeg er flink til å trene!
-
11-06-10, 16:24 #8
Ja, fluor er min store kæphest og jeg fatter ikke, at det overhovedet kan sælges til mennesker... Der står masser om fluor i forhold til thyreoidea (m.m.) i forummet: Skjoldbruskkjertel og fluor
Ja, det lyder som opskriften på en depression, hvilket det IKKE er, beviser dit TSH... Hvor længe siden du havde det "normalt"? Og hvordan "var" du den gang, da du havde det OK?
Ja, der ER meget at tænke over, men hvis du vil videre med livet dit, er det nu der skal tænkes...

Svar med sitat

Bokmerker