Sitat Opprinnelig skrevet av -linde- Vis post
Hei hei!
Det ble tatt utvidet blodprøvekontroll. Tallene er;
FT3: 4,5
FT4: 11,0
TSH: 2,26
Kolesterol: 6,0 (Jeg er 39 år. Ikke røker. Har fokus på sunt kosthold og er normalt aktiv i hverdagen til vanlig).
Til sammenligning har jeg tall som er tatt i september 09.
FT3: 4,7
FT4: 13,3
TSH: 1,74
Hei linde! Som du sier har du lest endel her inne, og slik jeg tolker din post "vet" du egentlig selv svaret på dine spørsmål, problemet er å få legen til å høre på deg, finne årsaken og sette igang korrekt behandling.

At TSH går opp og FT4 ned er aldri noe godt tegn og selv om TSH øker klarer den fremdeles ikke å få FT4 opp på tidligere nivå. Da er det noe som ikke stemmer og ikke rart at du har alle dine symptomer.
Jeg håper det er tatt flere blodprøver enn de du har postet her. Å ta med kolestrol er ikke i nærheten av hva iallefall jeg kaller utvidede blodprøver.

De fleste av oss her inne tror jeg vil karakterisere dette som lavt stoffskifte. Men det kan finnes mange årsaker til at stoffskiftet er lavt. n`Finn har mange gode forklaringer på dette og hvilke andre prøver - både sekundære og stoffskifteprøver som bør taes. (Anti-TPO, TRAS, rT3, sink, selen, jod, PTH, kalsium, magnesium, natrium, kalium, klor, B12, folat, ferritin, totale jernlagre, Vitamin D3 for å nevne noen)

Har du flere prøvesvar? av eventuelt sekundærprøver? Hva var årsaken til at det ble tatt stoffskifteprøver i fjor høst om du først ble "slått ut" av muskelsmerter i februar?

Prøvebehandling med stoffskiftehormoner bør vel legen kunne sette i gang med slike blodprøver men menge vil ikke gjøre det fordi TSH er innen ref.området. I tilfelle (uansett) bør dine binyrer også kontrolleres. Se mitt svar til mann 28
I tillegg mener jeg som også pakningsvedlegg på både syntetisk og naturlig hormoner (Levaxin/ERFA) sier at det skal gjøres undersøkelser om binyrene fungerer som de skal. De fleste leger "glemmer" dette. Kroppen er laget slik at under normale forhold vil ikke ett organ ødelegge et annet. Stoffskifteenergien får kun lov til å stige til ett nivå resten av organene kan takle. Tilskudd av stoffskiftehormoner (spesielt T3) kan om binyrene ikke virker som de skal være en kraftig stresser for binyrene - hvilket jeg selv (og mange andre) har fått erfare etter oppstart med ERFA (Levaxin hadde ikke denne vikningen).

Press på for å få undersøkt binyrefunksjonen helst før du starter med hormoner så du har referanseprøver og ikke behandlingen med stoffskiftehormoner begrenses av binyrenes helse.
H:-)