Viser søkeresultater 1 til 10 av 98

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard Sv: Ny giv?

Tack, n'Finn!

Det som overrasket meg var kombinasjonen lavt kortisol og høyt DHEA. Er kortisolet så lavt at det kan være grunnen til min evige trøtthet?

For det ser ut som at stoffskiftehormonene er "på rett veg"! (?) I hvert fall så bra det kan bli på syntetisk veg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er litt andre målestokker og metoder som er brukt i analysene enn jeg kjenner.
    Høyt totalkolsterol får mange når stoffskiftet er lavt. Lavt kolsterol bekymrer ikke legene, men jeg har sett at mange ernæringsfysiologer mener at det ikke er bra å ha for lavt kolesterol.
    Kolesterol er viktig, og om det ikke er nok i maten lager kroppen dette selv.
    Det ser jo ikke ut som at din kropp lager nok - dømt etter prøvesvarne.
    Kolesterol og DHEA er jo substanser det bla. lages hormoner av, så du bør vel prøve å finne ut om det er viktig å få disse opp.
    Så er det jo også sånn at noen ligger under ref.grensen og har det helt fint med det. Disse ref.grensene dannes jo av den lokale befolkning - ikek av hva som er fornuftig.
    Om prøven din hadde blitt analysert i Kina, hadde den vært innenfor grensen.
    Så spørs det hvordan det går der borte, etter McDonnalds inntog......

Det finnes jo også en mulighet for at det kan være arvelig ?

Det kan være "din greie"
    Jeg mener jo den tilstanden vi kommer i når vi får lavt stoffskifte og behandles for dette virker svært forskjellig på oss.
    Symptomene på at dosen er for lav eller for høy er individuell og vil kunne brukes til å regulere dosen.
    Noen må også tilleggsbehandles med andre preparater for å få kroppen til å fungere.

Om lavt kolesterol kan forårsake tretthet har jeg ikke lest noe om. Det er vel nærliggende å tippe på manglende effekt av Levaxin ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Ny giv?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Om lavt kolesterol kan forårsake tretthet har jeg ikke lest noe om. Det er vel nærliggende å tippe på manglende effekt av Levaxin ?
    Er det ikke "kortisol" akas mener, når hun spørger om træthed? Eller har jeg misforstået noget?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Høj.....
    Det er nok meg som har misforstått - til de grader......
    Av en eller annen grunn ser jeg nå at jeg har lest kortisol som kolesterol, og svart deretter.
    Det er nok derfor jeg ikke kjente igjen målestokken også.
    Jeg forstår ikke hvordan slikt kan skje, så du må bare se bort fra svaret mitt akas - sorry for det !

Jeg vil jo vurdere salivatesten som at det er noe iveien.
    Særlig morgenkortisol er viktig å ha nok av, det er jo stoffskiftet som skal bygge opp dette iløpet av en god natts søvn og få deg til å sprette ut av senga om morgenen. (det skjer vel antagelig ikke?)
    Stoffskifteaktiviteten legger grunnlaget for alle kroppsfunksjonene.
    En måling av kroppstemp. med samme du våkner kan gi en indikasjon på denne aktiviteten.

Ser at man antar at ACTH er forhøyet, men bare en måling kan fastslå dette.
    Samtidig bør vel andre målinger som kan si noe om sentrale forhold tas.

Omtrent noe liknende hadde en jeg kjenner. Antagelig var dette forårsaket av for rask igangsetting av Levaxinbehandling.
    Dosen måtte ned i noen uker samtidig med små Kortison-doser som gjorde at binyrene fikk hvile litt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Alt i orden, n'Finn. Det kan gå i surr for noen og enhver av oss.

Forstår at jeg må gjøre noe med binyrene. Har min tvil om at legen her vil gi meg kortison (Scandlab er visst omdiskutert), men jeg får stå på og få henvendelse til endokrinolog (ble det rett?). Skal i hvert fall bestille Ashwaganda.

Nei, det er en kamp å komme seg opp om morgenen, og det har det vært lenge!

Men jeg er fortsatt forbauset over forhøyt DHEA, for det er vel også en byggesten for kortisol, om jeg har forstått det rett?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ny giv?

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Men jeg er fortsatt forbauset over forhøyt DHEA, for det er vel også en byggesten for kortisol, om jeg har forstått det rett?
    Jeg har svaret med "egen" tråd "Forhøjet DHEA" her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Takk, Anisa.

Du er en perle som orker å hjelpe oss andre som ikke er så vant til å lete på internett! Jeg har lært utrolig mye av dine innlegg!

Mitt håp må være å få komme til en endokrinolog som både kan mye, og som er åpen av sinn (noe vi alle ønsker, ikke sant?)

Godt at dette forum finns, og at du er en del av det!

Lignende tråder

1. Autoimmun tyreoiditt
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 20-10-14, 14:45
  2. Psykiatriske manifestationer af Hashimoto`s thyroiditis
    Av Anisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 16-01-10, 22:38
  3. Mestring av kronisk sykdom
    Av Bittebitt i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 23-10-07, 08:40
  4. Forbigående autoimmun thyreoidea sykdom???
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 03-06-06, 00:32
  5. Kronisk tretthet og stoffskifte?
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 27
    Siste melding: 05-08-05, 00:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder