Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
Hei alle sammen!
(dette blir nok langt, delvis min «historie», delvis spm levaxil/ naturlige prep.)

Så fint å se at det finnes et nettsted som dette, når en «flakser rundt i uvitenhet» etter en ny diagnose... Jeg har en god del spørsmål og tenker de blir flere etterhvert som kunnskapsnivået stiger
Jeg er 24 år kvinne (eller jente? Når begynner man egentlig å si kvinne??) som i forrige uke fikk beskjed av endokrinolog at stoffskiftet var lavt.
Det skrev du i december (?) sidste år.... Gad vide hvor længe du egentlig havde sygdommen? Den kommer ikke over natten, men snarere som en tyv om natten, over mange år. Jo flere år inden behandlingen påbegyndes, jo større binyreproblemer udvikles samtidigt. Men som du kan læse i min "brokke-tråd" Levaxin, Eltroxin, Euthyrox, kontraindikasjoner, kan jeg blive så rasende over, at man enten skal have Addison's eller Cushing's i udbrud, før lægerne (an)erkender binyreproblem hos stofskiftesyge, hvor det i virkeligheden er mere reglen end det er undtagelsen, at langtidssyge (uanset med diagnose eller uden) udvikler binyreinsufficiens pga. enten ingen behandling eller lorte-behandling (pardon my french ).
AAAAArgh! Hva skjeer med meg... er frustrert, trett og blir tykkere dag for dag, heeh

Så nå har jeg bestilt spyttprøve hos Scandlab, betalt med kredittkort, for ja, jeg begynner å bli desperat. Tar gjerne imot PM om noen vet hvilke leger som faktisk er villige til å behandle binyrer, jeg er meeget usikker på om endokrinologen vil akseptere dette som et problem.
Flere har oplevet at når lægen først har set, hvordan andre læger har vurderet analyserne af spytprøverne - fik piben en anden lyd. Men der findes desværre også stivstikkere, der alene-ved-bedre og disse skal bare udskiftes, da deres "indsats" kun vedligeholder sygdommen yderligere. Håber du finder en bedre repræsentant for lægestanden - en læge der faktisk kærer sig mere om sin patient end eget ego (sgu! )

I Stage 1 (så vidt jeg husker) af binyreinsufficiens udsondrer binyrerne masser af cortisol (på skrub-forkerte tidspunkter) og blodcortisol-prøverne kan derfor vise flooootte resultater. Karakteristisk for for meget cortisol er netop vægtøgning. Er man gået med det længe nok, støder væksthormon-problem til og hvordan man SÅ ser ud, kan du læse om i tråden Væksthormon (hGH), vægt og fedtfordeling og uanset hvordan man ellers vender alting og drejer... er fokus på binyrerne det bedste sted at starte og hænge på, uanset at der ingen mirakler, der sker her over en nat. Men effekten af binyrestøtte på det kognitive og ellers stemningslege - det plejer melde sig relativt hurtigt efter påbegyndt binyrestøtte-behandling (according til flere her på forummet).

Er en strategisk suspendering/udskydelse af eksamener m.v. til vinteren slet ikke muligt? Det ville være lykken for dine kirtler, tror jeg....
Nå er jeg lei! Sukk sukk! Sånn, så fikk jeg klaget en smule... :